هدیه یوسف: رهایی عفرین اولویت تمامی دیدارهای دیپلماتیک ماست

هدیه یوسف عضو کنگره ستار اعلام نمود که باید خط مبارزه پیوسته ادامه یافته تا اهالی عفرین با تضمین‌های بین‌المللی به موطن خود بازگردند.

دو سال از اشغال کانتون عفرین توسط نیروهای اشغالگر ترک گذشته است. طی این دوسال سیاستهای کوچ اجباری، تخلیه اجباری منطقه، تغییر بافت دموگرافیک، تاراج و یغمای آثار تاریخی و فرهنگی و از میان برداشتن فرهنگ خلق‌های این منطقه پیگیری می‌شود.

در مقابل این سیاستها ساکنان عفرین نیز از خانه و کاشانه خود به اجبار اخراج شده و در کانتون شهبا مقاومت خود را ادامه می‌دهند، ساکنان آواره عفرینی می‌گویند که غیر از مقاومت و ادامه مبارزه راه دیگری برای رهایی عفرین و بازگشت به موطن ندارند.

به مناسبت دومین سالگرد آغاز حملات ارتش اشغالگر ترک به کانتون عفرین، هدیه یوسف عضو شورای هماهنگی کنگره ستار با خبرگزاری هاوار نیوز به گفتگو نشست. در این مصاحبه هدیه یوسف در رابطه با وضعیت عفرین، تلاشهای سیاسی-دیپلماتیک برای خاتمه دادن به اشغالگری و بازگشت آوارگان سخن گفت.

سکوت رژیم سوریه بعد از گذشت ۲ سال از اشغال عفرین

هدیه یوسف در این گفتگو با خاطرنشان ساختن گذشت ۲ سال از حملات تجاوزکارانه ارتش ترک و تبهکاران وابسته به این دولت به کانتون عفرین اعلام نمود که حملات روی داده به عفرین و پاکسازی غیر نظامیان با سکوت مجامع دولتی و رژیم سوریه مواجه شده است. هدیه یوسف در این باره گفت: در ادامه این حملات ما شاهد سکوت قابل توجهی از سوی مجامع بین‌المللی و خصوصا رژیم سوریه بودیم. بیانیه‌های ضعیف و کم رمقی را مبنی بر محکومیت اشغال عفرین شاهد بودیم. اما تا کنون رژیم سوریه هیچ بیانیه و هیچگونه موضعگیری ای را در رابطه با اشغال عفرین منتشر نکرده است.

هدیه یوسف در بخش دیگری از این گفتوگو به ارتباطات روسیه و ترکیه و پیوندهای مستقیم بین گروههای تبهکار و اشغالگر اشاره کرده و اظهار داشت، دولت سوریه در رابطه با نقض حقوق بشر و اشغال خاک سوریه از سوی دولت ترک سکوت کرده است، زیرا رژیم سوریه آماده نیست جبهه دیگری را در این کشور علیه تجاوزات باز کند.

هدف تحقق طرحهای ترکیه و نه راه حلی برای بی‌ثباتیهای سوریه است

هدیه یوسف در رابطه با اهداف واقعی اشغالگری رژیم ترک نیز اظهار داشت: اکنون کاملا مشهود است که اشغالگری ترکیه در خاک سوریه نه برای دست‌یابی به راه حلی در سوریه و بازگشت آوارگان سوریه است، بلکه هدف آنان تحقق اهداف و طرحهای اشغالگرانه است. رویدادهایی که در مناطق اشغال شده روی می‌دهند؛ اهداف واقعی دولت ترک و گروههای تبهکار را کاملا آشکار می‌کند.

هدیه یوسف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجاوزات اشغالگرانه دولت ترک گفت: اشغالگری دولت ترک تمامی میراث انسانی و آثار منطقه را نیز به یغما برده و به ترکیه انتقال داده است. هدف آنان از این کار از میان بردن تاریخ منطقه، تغییر بافت دموگرافیک از عفرین گرفته تا سریکانی و گری سپی است. دولت ترک تلاش دارد تا اهداف خود را از طریق تصاحب میراث فرهنگی خلق‌ها، از میان برداشتن دین و مذاهب همزیست منطقه، تحمیل اسلام، انتشار و ترویج تندروی دینی از دبستانها آغاز نماید.

تغییر فرهنگ اجتماعی و سبک زندگی

هدیه یوسف با اشاره به سیاستهای طراحی شده و اشغالگرانه دولت ترک برای تغییر فرهنگ اجتماعی و سیک زندگی نیز گفت: اشغالگری ترک از طریق تحمیل اسلام تندرو و افراطی بر ساکنان منطقه و خلق اتمسفری همانند داعش تلاش دارد تا فرهنگ اجتماعی و سبک زندگی مردم را تغییر دهد، و در نتیجه آن هویت فرهنگی خلق‌ها، از زبان و عادات و سنتهای منطقه گرفته تا سبک زندگی را تغییر دهد. این امر نیز به نوبه خود بر سیستم حیات اجتماعی در کل سوریه تاثیر گذار خواهد بود. این اقدامات در چارچوب سیاست تغییر بافت دموگرافیک و جغرافی، سبکهای زندگی انجام می‌شود.

تمامی تلاشهای سیاسی و دیپلماتیک ما در بعد بین‌المللی برای آزادی عفرین است

هدیه یوسف در رابطه با اقدامات دیپلماتیک صورت گرفته در خصوص آزادی عفرین نیز اظهار داشت: در نخستین گام ما بر تلاشهایمان در رابطه با محکومیت اشغال عفرین از سوی ترکیه و پرده برداشتن از تجاوزهایی که بر عفرین رفته است تاکید می‌کنیم. در این رابطه نیز مدارک خود را به مجامع و نهادهای بین‌المللی ارائه کرده‌ایم.

هدیه همچنین اشاره نمود که در چارچوب اقدامات دیپلماتیک، با بسیاری از دولتهای منطقه‌ای مذاکراتی داشته و تلاش‌ها برای انجام مذاکرات با رژیم نیز ادامه دارد. در این رابطه کنفرانسها و نشستهایی بین‌المللی نیز برای عفرین برگزار شده است. از سوی دیگر ارسال مدارک مستند، اعم از فیلم و بیلان نقض موارد حقوق بین المللی از سوی ارتش اشغالگر ترک نیز پیگیری شده است. هدیه یوسف تاکید نمود که موضوع رهایی عفرین و بازگشت آوارگان عفرینی عنوان اصلی تمامی دیدارها و تلاشهای دیپلماتیک آنان تا کنون محسوب شده است. "ما مشاهده می‌کنیم که رهایی عفرین کلید رهایی تمامی خاک سوریه و راه‌حل بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای است. می‌توان گفت که مدیریت منطقه‌ای پیشرفتهایی را در بعد دیپلماتیک در رابطه با عفرین کسب کرده است و تلاش‌ها به منظور دست‌یابی به نتیجه نهایی همچنان ادامه خواهند یافت."

هدیه یوسف در ادامه سخنان خود با خبرگزاری هاوار به رهایی عفرین، گری سپی و سریکانی و آینده سوریه نیز اشاره کرده و اظهار داشت که: تلاشهای ما در بر مبنای تحقق دمکراسی همواره پیگیری می‌شوند تا این تلاش‌ها به راه‌حلی برای خاتمه دادن  به بی‌ثباتی‌های منطقه برسند. به همین دلیل باید رهبری خودمدیریتی دمکراتیک در تلاشهای خود برای آماده کردن قانون اساسی جدید سوریه، نقش اصلی را داشته باشد.

در مبارزه تا بازگشت عفرینی‌ها به موطنشان پیگیر خواهیم بود

هدیه یوسف عضو شورای هماهنگی کنگره ستار عفرین، در پایان سخنان خود اعلام داشت که مقاومت آنان در مرحله دوم خود ادامه داشته و بر اساس خط مشی خود، مبارزه را بار دیگر اعتلا می‌بخشند، تا زمانیکه عفرین آزاد شده و با تضمین سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی ساکنان آن بتوانند به سرزمین خود باز گردند.