ویرانی گسترده و آمارهای ناهمخوان مسئولان دولت/ فقدان وسایل گرمایشی/ قطع مجدد آب

به گفته ساکنان و بازماندگان زلزله آمار قربانیان و مصدومین بیشتر از آمارهای دولتی و رسانه‌های آن است. رژیم ایران به شیوه‌ای هدفمند در آمار تلفات جانی و مالی زلزله کوتاهی می‌کند زیرا به گفته آنان زلزله در روژهلات کردستان روی داده و این آمار همچون تمامی آمار

به گفته ساکنان و بازماندگان زلزله آمار قربانیان و مصدومین بیشتر از آمارهای دولتی و رسانه‌های آن است. رژیم ایران به شیوه‌ای هدفمند در آمار تلفات جانی و مالی زلزله کوتاهی می‌کند زیرا به گفته آنان زلزله در روژهلات کردستان روی داده و این آمار همچون تمامی آمار رژیم ایران در ۴٠ سال گذشته بدور از واقعیت و آکنده از رویکردهای سیاسی- فرهنگی و خلقی است.

 

به نقل از رسانه‌های وابسته به رژیم ایران تعداد جانباختگان زلزله شامگاه یکشنبه ازگله در استان کرماشان از ۴۵٠ نفر گذشت. آمارهای دولتی حاکی از مصدوم شدن بیش از ٧۵٠٠ تن دارد. بیش از ١٢ هزار خانه صددرصد ویران شد‌ە‌اند. سطح ویرانی‌ها نشان‌ می‌دهد که زلزله در یکی از بزرگترین استانهای روژهلات بیشتر از آمارهای دولتی است.

آمار قربانیان زلزله یکشنبه شب شهر ازگله همچنان افزایش می‌یابد. زلزله ٧.٣ ریشتری ساعت ٢١:۴٨ شامگاه یکشنبه در ٢٠ کیلومتری ازگله روی داد و سرتاسر روژهلات و جنوب کردستان، بخشهایی از ایران و عراق، اهواز و کویت را هم در دربر گرفت. بیشترین تعداد کشته و زخمی‌های این فاجعه در مناطق ازگله، ثلاث باوه‌جانی، قصرشیرین، شاآباد، کرند، دالاهو، جوانرو و شهر کرماشان بوده است. برودت هوا در آخرین شب‌های آبان ماه در برخی مناطق استان کرماشان به سطح صفر درجه می‌رسد و این در حاکی است که شهروندان از کمترین امکانات گرمایشی بی‌بهر‌ه‌اند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که حتی به ساکنان روستاهای ویران شده [پس از ٢۴ ساعت از وقوع زلزله] چادر هم داده نشده است. همزمان از شهرهای زلزله زده خبر می‌رسد که جریان آب در قصرشیرین و ثلاث باوه‌جانی و بخش‌هایی از کرماشان قطع شده است. با این همه مسئولان بر وعده‌های غیرعملی برای تأمین نیاز زلزله‌زده‌گان به آب شرب تأکید کرده‌اند.

 

در جنوب کردستان هم زلزله زیانهای مادی فراوانی را به زیرساخت‌های منطقه وارد آورده است. اعلام شد که دیوارهای سد دربندیخان در حومه کلار ترک برداشته است و مسئولان تصمیم به تخلیه آب سد کرده‌اند.

 

پس از اعلام فراخوان برای همکاری با هم‌میهنان آسیب‌‌دیده کمپین جمع‌آوری و ارسال کمک به مناطق زلزله زده در تمام شهرهای روژهلات کردستان آغاز شده است. این اقدام از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد، نهادهای غیردولتی و میهن‌دوستان صورت گرفته و با استقبال سرتاسری خلق کُرد مواجه شده است. گزارشهای متعددی از ارسال کمک‌های میهن‌دوستان شهرهای سنه، مریوان، کامیاران، دیولان، بیجار، روانسر، شاهو، بانه، سقز، قروه، اورمیه، سردشت، مهاباد، پیرانشار، نقده و شنو به خبرگزاری فرات رسیده است.

 

در همین رابطه روز گذشته هر کدام از کودار، ک.ج.ک، ک.ن.ک، ه.س.ک (در اروپا)، پ.ی.د، جنبش جامعه دمکراتیک (در روژاوا) آحاد خلق کُرد در هر چهار بخش کردستان و خارج از میهن را به پشتیبانی و کمک به بازماند‌ه‌گان زلزله روژهلات کردستان فراخواندند.