پس از پنج سال اسارت در چنگ داعش «ملیکه ست دخیل» به دنبال بستگانش می‌گردد

مدیریت کمپ هولی، کودک ایزدی «ملیکه» را به خانه‌ی ایزدیان منطقه‌ی جزیر تحویل داد.

منابع کمک‌رسانی از خارج کمپ و اعضای خانه‌ی ایزدیان اعلام کردند که برخی دلایل وجود دارد که مانع مشخص شدن سرنوشت زنان ایزدی می‌شود.

نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک ق.س.د در فوریه‌ی ۲۰۱۹  شهرک باغوز دیرالزور را آزاد کردند. پس از آزادسازی باغوز هزاران تبهکار داعش همراه با خانواده‌هایشان از این شهرک خارج شدند و بخشی از کمپ هولی به زنان و کودکان داعشی اختصاص داده شد.

در تحقیقاتی که خانه‌ی ایزدی‌ها به همراه مدیریت کمپ انجام داده‌اند، بیشتر از ۵۴ زن و ۱۷۹ کودک آزاد شدند. تحقیقات هنوز هم ادامه دارد. یک منبع کمک‌رسانی در کمپ هولی اعلام کرد که آنها پیشبینی می‌کنند که تعداد بیشتری زن و کودک ایزدی در این کمپ وجود دارند که به دلیل کنترل و نظارت زنان داعشی خود را نشان نمی‌دهند و آنها نتوانسته‌اند تاکنون همه‌ی زنان و کودکان ایزدی را نجات دهند.

زنان داعشی از زنان ایزدی به عنوان خدمتکار استفاده می‌کنند

مشخص شده است که زنان داعشی در کمپ از زنان ایزدی به عنوان خدمتکار استفاده می‌کنند. پس از آنکه کودک ایزدی «ملیکه ست دخیل» که یک زن داعشی از او به عنوان خدمتکار خود استفاده می‌کرد، دیده شد، مدیریت کمپ وی را به خانه‌ی ایزدی‌ها در حسکه تحویل داد. ملیکه ست دخیل به خبرگزاری ما گفت: "۵ سال پیش زمانی که تبهکاران داعش به شنگال حمله کردند، مرا ربودند. آنها پدرم را کشتند و من و مادرم و برادرم رضوان را به یک خانه‌ی بزرگ بردند. سپس مرا به شهرک هجین در دیرالزور بردند."

ملیکه در ادامه گفت: "پس از یک سال مادرم و برادر کوچک من در یک بمباران در خانه‌ای که در هجین در آنجا بودیم، کشته شدند. از خانواده‌ی من دیگر کسی زنده نماند. سپس مرا به بیمارستان آوردند و معالجه کردند. یک زن داعشی مرا برای خود برداشت. تا زمانی که ما به اینجا آمدیم من پیش او بودم. آن زن در شهر حمص سوریه بود."

ملیکه گفت او می‌خواهد به شنگال بازگردد و با بستگان خود زندگی کند و از دست تبهکارانی که خانواده‌ی وی را کشته‌اند، نجات پیدا کند.

یک عضو خانه‌ی ایزدیان منطقه‌ی جزیر بخش حسکه با نام محمود رشو نیز در این زمینه گفت: "پس از حمله‌ی تبهکاران داعش‌ به شنگال، خانواده‌ی ملیکه یکی از خانواده‌هایی بود که توسط تبهکاران ربوده و کشته شدند. آنها خانواده‌ی وی را به مناطق اشغال شده‌ی سوریه برده بودند."

در کمپ هولی و ادلب تعدادی از زنان ایزدی هنوز در دست داعشی‌ها هستند

رشو در ادامه‌ی سخنانش‌ در مورد چگونگی دیدار کودک ایزدی گفت: "شناسایی دختران ایزدی در میان زنان داعشی کمپ با تأخیر صورت می‌گیرد، چون ما خود را به دست منابعمان می‌سپاریم. ملیکه نیز توسط یک زن ایزدی که از دست تبهکاران نجات یافته بود، پیدا شد. توسط آن زن و با کمک نیروهای امدادرسانی کمپ ما ملیکه را پیدا کردیم."

در مورد دلایل تاخیر در پیدا کردن زنان ایزدی و سرنوشت آنها رشو گفت: "علت اصلی تغییر نام آنها و تاثیر زیاد زنان داعشی بر آنها و فکرشان است. همچنین تعدادی از زنان ایزدی با خانواده‌ی داعشی‌ها زندگی می‌کنند و از آنها می‌ترسند و خود را نشان نمی‌دهند.

محمود رشو گفت، تبهکاران در کمپ هولی تاکنون از زنان ایزدی مانند برده استفاده می‌کنند چون آنها به این فرهنگ و اخلاق خو کرده‌اند.

پس از آنکه ملیکه توسط پزشک‌ها معاینه شود، خانه‌ی ایزدیها این کودک ایزدی را به بستگان وی در شنگال تحویل می‌دهند.