کارگروه عفرین: فورا باید برای آزادسازی عفرین اقدام شود

​​​​​​​کارگروه "پاکسازی نژادی و تغییر دمگرافی در عفرین" روز گذشته با صدور قطعنامه‌ای به نشست‌های سه روزه خویش پایان داد. در قطعنامه بر آزادسازی فوری عفرین تأکید شده است

قطعنامه کارگروه "پاکسازی نژادی و تغییر دمگرافی در عفرین" از سوی فرح صابر پرفسور تاریخ معاصر و کارشناس امور ایران، ترکیه و خاورمیانه قرائت شد.

 

قطعنامه:

پس از اشغال عفرین توسط ترکیه و تبهکارانش، مرکز تحقیقات استراتژیک روژاوا با مشارکت تعدادی از نهادهای حقوقی اقدام به جمع‌اوری مدارک مستند در رابطه با نقض حقوق بشر، ویرانی، اسامی قربانیان غیرنظامی و زخمی‌ها کرد. حمله به پرسنل پزشکی، نهادهای آموزشی، نانوایی‌ها، شبکه توزیع آب، مراکز آثار تاریخی، کاروان‌های همبستگی مناطق شمال سوریه به سوی عفرین همگی هدف حملات غیرانسانی دولت ترک قرار گرفته‌اند.

 

دولت غاصب ترک و تبهکارانش پس از اشغال عفرین وضعیت اضطراری را بر این شهر تحمیل کرده‌ و سعی دارند بخشی از خاک سوریه را به کشور ترک ضمیمه کنند. این رژیم اشغالگر و تبهکارانش، به نقض حقوق ساکنان واقعی عفرین ادامه می‌دهند. سیاست‌ مهاجرت اجباری، ربودن، سرقت و غصب اموال و دارایی شهروندان و همچنین سیاست همگون‌سازی (آسیمیلاسیون) به اجرا گذاشته شد. اسامی روستاها، شهرها و مناطق را به ترکی تغییر داده‌ و آموزش به زبان ترکی را بر مدارس تحمیل کرده‌اند. همچنین مناطق تاریخی را که هویت باستانی منطقه را نشان می‌دهد تخریب کردند، در راستای سیاست‌های اشغالگرانه ترکیه اقدام به تغییر دمگرافی منطقه می‌کنند.

 

به دلیل هراس از پاکسازی نژادی و تغییر دمگرافی در عفرین، همچنین سکوت جامعه بین‌المللی در قبال این سیاست [رژیم ترک]، ما همچون مرکز تحقیقات استراتژیک روژاوا لازم دیدیم که کارگروهی بین‌المللی را برگزار نماییم تا در آن بر جنایت‌های بشری رژیم ترک در عفرین انگشت گذاشته و صدای خلق عفرین، مدارک اشغالگری رژیم ترک و تبهکارانش را به جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوق‌بشری برسانیم.

 

کارگروه را با مشارکت ١۵٠ استاد دانشگاه، سیاست‌مدار و حقوقدان برگزار کردیم. همچنین چندین شخصیت سرشناس جهانی از طریق سکایپ و یا تصاویر ضبط شده در این نشست شرکت کردند.

 

در این نشست به چگونگی توقف سیاست‌های تغییر دمگرافی پرداخته شد، همچنین گامهای آزادسازی عفرین در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و تاریخی مورد گفتگو قرار گرفت.

 

- تا زمان پایان دادن به اشغالگری در عفرین، کنفرانس‌ها، کنگره و نشست‌های مشابهی در کشورهای تأثیرگذار منطقه و جهان برگزار گردند، مرکز تحقیقات استراتژیک روژاوا آماده هرگونه همکاری در این راستا است.

 

- کمیته‌ای متشکل از طیف‌های گوناگون تشکیل شود تا بر اجرای تصمیم‌ها و پیشنهادهای این کارگروه نظارت نماید.

 

- مرکزی برای آرشیو اعمال رژیم ترک در عفرین تأسیس شود.

 

- فعالیت‌های دیپلماتیک با سازمان‌های رسمی و غیررسمی مرتبط با عفرین گسترش یابند.

 

- کمیته‌ای حقوقی برای طرح شکایت در دادگاههای بین‌المللی تأسیس شود تا بدین‌وسیله جنایت‌های صورت گرفته را با همکاری سازمان‌های حقوقی بین‌المللی و نهادهای جامعه بین‌المللی گردآوری و قید نماید.

 

- مرکزی رسانه‌ای تشکیل شود تا به بازتاب جنایت‌های دولت ترک بپردازد.

 

- از اقدامات و راهکارهایی که به بازگشت ساکنان واقعی عفرین به سرزمین خویش شود حمایت به عمل آید. همچنین با توسل به راهکار‌های مشروع، قوانین بین‌المللی و پیماننامه‌های حقوق بشر اموال و اراضی غصب شده ساکنان عفرین به صاحبان واقعی آنان برگردد.

 

- از خلق کرد، خلق‌های سوریه و دوستان آنان دعوت به عمل آید تا فعالیت‌های خود را با هدف رهایی عفرین (چیای کورمنج) گسترش داده و روزی را به عنوان روز حمایت از عفرین [در سطح بین‌المللی] نامگذاری کنند.

 

- خواستار اعلام منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه هستیم تا شاهد تکرار تجربه عفرین نباشیم.

 

- اسامی فرمانده‌های نظامی ترکیه و تبهکاران آنان که در حمله به عفرین جای گرفته‌اند قید گردد تا در دادگاههای بین‌المللی علیه آنان اقامه دعوی صورت گیرد.

 

- از سازمانهای بین‌المللی حقوق بشری خواسته می‌شود تا بدون اتلاف وقت به کمک خلق آواره عفرین در شهبا بشتابند.