کوچر: کردها با تکیه بر نیروی خویش به پیروزی دست می‌یابند

حسن کوچر از مسئولان جنبش جامعه دمکراتیك "تو-دم" ضمن تشریح جوانب تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه به منفعت آن برای قدرت‌های منطقه ای اشاره کرد و گفت هیچ راهی بجز مقاومت وجود ندارد

چکیده‌ای از مصاحبه حسین کوچر با خبرگزاری فرات:

"منزوی‌سازی رهبر اوجالان و جلوگیری از هرگونه تماس با وی، هجوم نظامی سنگین ترکیه به کردستان و اکنون تهدید به حمله علیه کرانه شرقی رود فرات سوریه در پی اشغال عفرین نشان می دهد که با یک توطئه جهانی مواجه هستیم. این اتفاقات با تعیین پاداش توسط واشنگتن علیه سه تن از فرماندهان پ.ک.ک و اعلام توافق اردوغان و ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه همزمان بوده‌اند.

 

اما سئوال اینجاست که ما چگونه می توانیم در برابر این حملات مقاومت کنیم؟ باید گفت که موضوع مرگ و زندگی در میان است و مقاومت باید متناسب با ابعاد این جنگ تحمیلی باشد.

اعتصاب غذای نامحدودی که لیلا گوون در زندان ترکیه آغاز کرد واقعا اقدامی ارزشمند و قابل تحسین است. او خودش ایستاد و این نوع ایستادگی به سراسر کردستان و اروپا نیز کشیده شد.

 

طرح توطئه ای که قدرت‌های منطقەای با حمایت بین المللی به اجرا گذاشته اند یک هدف دارد و آنهم تضعیف و نابودی همه جنبش‌های تحت رهبری اوجالان است که در حال پیاده سازی نظریەی "ملت دمکراتیك" در یک سیستم مبتنی بر همزیستی دمکراتیك خلق‌ها هستند. هجوم به عفرین و بستن دفاتر جنبش آزادی و ممنوعیت فعالیت آن در اقلیم فدرال کردستان بخشی از این توطئه بود.

 

ما باید بدانیم که ترکیه زندانبان سیستم سرمایه داری جهانی در منطقه است و آنچه که انجام می شود فقط مربوط به دشمنی ترکیه نیست.

 

آنچه که اکنون ما در مورد حومه شرقی رود فرات سوریه شاهد آن هستیم گویای این واقعیت است.

 

دولت آمریکا با دستور خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه در واقع این پیام را به ما می دهد که سیستم دمکراتیك شما را به رسمیت نمی شناسیم.

 

آمریکا با حمایت از ترکیه عملا از پروژه آنکارا در مستقر کردن سلفی‌های داعشی و اخوان المسلمین پشتیبانی کرد. 

 

ترامپ گفته است که ما می رویم و ترکیه از پس بقایای داعش بر می‌آید. سئوال اینجاست وقتی که ترکیه خودِ داعش است چگونه با آن مبارزه خواهد کرد؟ چه کسی این ادعا را می تواند که باور کند؟ حکومت ترکیه خود یک سیستم تروریستی متشکل است و آنرا داعشِ قانونی دارای نیروی هوایی می دانیم. بروید و ببینید که ترکیه پس از اشغال عفرین چه کرده است. قتل‌عام و پاکسازی نژادی را خواهید دید.

 

ما در برابر یک دنیای بی وجدان قرار گرفته ایم که در قبال تهدید به نابودی یک جامعه سکوت می کند و حتی به مهاجم کمک می ‌رساند. بنابراین راهی بجز مقاومت وجود ندارد. از موجودیت و عزت خود باید دفاع کنیم.

 

شواهد نشان می دهد که استراتژی آمریکا در سوریه با عبور از داعش به مرحله جدیدی رسیده است.

 

این احتمال وجود دارد که تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در واقع تدارک یک مداخله دیگر در این کشور باشد. آمریکا دست از سوریه بر نمی دارد و چنین تصوری غلط خواهد بود.

 

بنظر می‌آید آمریکا با ترکیه برای هجوم به شرق فرات توافق کرده تا از این طریق نقشەی روسیه را خراب کند.

 

روسیه، ایران و رژیم سوریه بودند که ترکیه را به حمله علیه شرق فرات سوق دادند تا به گمان خود میان ترکیه و آمریکا به عنوان دو عضو ناتو اختلاف بیاندازند. آنها از سویی به این فکر می کنند که اگر ترکیه به شرق فرات حمله کند، کردها محتاج دمشق و نظام سوریه خواهند شد.

 

آمریکا با تصمیم عقب‌نشینی از شرق فرات به روس‌ها این پیام را داد که نمی تواند ترکیه را از ناتو بگیرد.

 

یک سوی این تصمیم هم پیامی به کشورهای اروپایی عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش بود که باید مسئولیت بیشتری بر دوش بگیرند و نیروهای زمینی بیشتری به این میدان بفرستند. این اقدام همچنین در پی عدم همراهی اروپایی‌ها با تحریم‌های ایران بود و ما می بینیم که اروپا با دید منفی به تصـمیم آمریکا در مورد سوریه می نگرد."