گزارشی از رویدادهای ۳ ماه ترکیه-داعش در عین عیسی: اشغالگری، تاراج و پاکسازی نژادی

بعد از اشغال گری سپی از سوی دولت اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن، تبهکاران به سوی عین عیسی سوق داده شدند. در نتیجه این حملات تبهکاران داعشی و فرزندان آنان از زندان و کمپ‌ها فرار کرده و هسته‌های مخفی به جنب و جوش پرداختند.

در این گزارش وضعیت سه ماهه اخیر منطقه عین عیسی که به اشغال نیروهای ترک و تبهکاران وابسته به آن درآمده است مورد بحث قرار می‌گیرد.

اهمیت جغرافیایی منطقه عین عیسی

منطقه عین عیسی در بعد مدیریتی خود وابسته با کانتون گری سپی منطقه فرات در شمال-شرق سوریه قرار گرفته است. این منطقه از این نظر دارای اهمیت است که بر سر راه اتوبان استراتژیک 4M بین حسکه-حلب قرار گرفته است. همچنین ایستگاهی است که بین منطقه جنوب شهر رقه است و در شمال به گری سپی و کوبانی، منبج و حلب در غرب ختم می‌شود. در منطقه عین عیسی کوردها، اعراب و خانواده‌های ارمنی ساکن هستند.

منطقه عین عیسی به دلیل موقعیت ژئو-سیاسی مهم خود که مناطق شمال سوریه را  به یکدیگر مرتبط می‌سازد، به مرکز اصلی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه، نیروهای سوریه دمکراتیک و مجلس سوریه دمکراتیک تبدیل شد. همچنین ائتلاف بین‌المللی نیز یکی از پایگاههای خود را در این منطقه مستقر نمود. به همین دلیل هیاتهای اعزامی بین‌المللی و منطقه عازم این شهر می شدند.

چرا اشغالگری متوجه این منطقه شد

بعد از حملات اشغالگرانه دولت ترک و تبهکاران وابسته به آن به مناطق شمال-شرق سوریه در ۹ اکتبر سال ۲۰۱۹ و اشغال گری سپی و سریکانی، آنها متوجه گسترش دامنه اشغالگری‌های خود و حمله به عین عیسی شدند. به همین دلیل حملات خود را بر منطقه تل تمر و عین عیسی به منظور دست‌یابی به این منطقه استراتژیک و خصوصا اتوبان 4M متمرکز کردند. همچنین انها از طریق کنترل منطقه عین عیسی مسیرهای منتهی مناطق جزیره و فرات را نیز قطع کردند.

اشغالگری دولت ترک بعد از آنکه از هسته‌های مخفی داعش و خانواده‌های انان در کمپ عین عیسی درخواست کمک نمود، در حوالی منطقه عین عیسی، از سوی غرب و شمال به طول ۳ کیلومتر دور از مرکز شهر آنان را مستقر نمود.

رویدادهای ۳ ماه و نیم اخیر

علیرغم ادعاهای رئیس جمهوری دولت اشغالگر ترک در رابطه با ایجاد منطقه امن بین گری سپی و سریکانی، حمله به دیکر مناطق شمال-شرق سوریه هنچنان ادامه دارند. بعد از حملات اشغالگرانه دولت ترک به مناطق تحت کنترل ائتلاف بین‌المللی در اواسط اکتبر، این نیروها پایگاههای نظامی خود را مرکز عین عیسی، سیرین و روستای خراب عشق در جنوب کوبانی تخلیه کردند. اشغالگری ترک و تبهکاران وابسته به آن غیر از حمله به روستاهای مملو از جمعیت، به ارعاب، تهدید و قتل و پاکسازی نیز دست زدند.

علیرغم اعلام آتش بسی که در نتیجه توافق ارتش اشغالگر ترک و روسیه و تصویب نیروهای سوریه دمکراتیک مبنی بر دور شدن از مرزها به عمق ۳۲ کیلومتر صورت گرفت، حملات ارتش ترک همچنان ادامه یافتند. همراه با تداوم حملات، دولت اشغالگر ترک و تبهکاران خانواده‌ها و اعضای داعش را از کمپ‌ها و زندان فراری دادند.

اشغالگری ترک به فرار داعشی‌ها و خانواده‌های آنان کمک کرد

با شروع حملات دولت ترک و تبهکاران وابسته به آن به منطقه گری سپی، تبهکاران داعش در زندان عین عیسی به آشوبگری پرداختند. در مورخ ۱۳ اکتبر، تبهکاران داعش زندان را به آتش کشیده و فرار کردند، در این جریان ۷۸۵ تبهکار داعش از زندان فرار کرده و بعد از بمباران حوالی کمپ از سوی ترک‌ها، خانواده‌های تبهکاران داعش به مناطق اشغال شده فرار کرده و به آشوبگری در داخل کمپ دست زدند.

در مورخ ۱۶ اکتبر نیز بازمانده خانواده‌های تبهکاران داعش در کمپ، به منظور پیدا کردن راهی برای فرار کمپ را به آتش کشیدند. حضور صدها تبهکار داعش و خانواده‌های گریخته آنان از کمپ عین عیسی مستند شده است. اشغالگری ترک تبهکاران فراری را همراه با خانواده‌‌هایشان در خانه‌های ساکنان اصلی و اوارگان مستقر کردند.

سیلوی شرگراک به اشغال درامده و تاراج شد

اشغالگری ترک نقض تمامی موازین بین‌المللی و حقوق بشر را ادامه داده و به روستاهای منطقه عین عیسی، شرگراک و انبارهای آن به منظور تصرف حمله کرد. سیلوی شرگراک بزرگترین سیلوی گندم و جو در منطقه فرات بوده و امکان انبار کردن ۱۵۰ هزار تن گندم را درخود داشت.

در چارچوب توافق روسیه-ترکیه و بعد از برگزاری نشستی در محوطه این سیلو، روسیه در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۹ روستای شرگراک را که در ۱۵ کیلومتری شمال مرکز عین عیسی قرار دارد به دولت اشغالگر ترک تحویل داد. اشغالگری ترک بعد از تصرف سیلوی شرگراک به تاراج ۵۰ هزار تن از غلات منطقه دست زده و آن را به ترکیه منتقل نمود، سایر تاسیسات دیگر این سیلو را نیز تخریب کرد.

در مورخ ۲۳ نوامبر ۲۰۱۹ نیز ارتش اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن حمله سنگینی را به مناطق شمالی کمپ عین عیسی نمودند. همچنین روستاهای سیدا، معلق، هوشان و مناطق اطراف آن را هدف قرار دادند. همزمان نیز تلاش نمودند تا به سوی کمپ عین عیسی و روستاهای بین آن به منظور محاصره مرکز شهر و تصرف اتوبان 4M  پیشروی کنند. اما مقاومت نیروهای سوریه دمکراتیک حملات آنان را درهم شکست. سازمان بهداشت Free Burma Rangers به کمک افراد مجروح پرداخت. زمانیکه اعضای این سازمان درصدد کمک به مجروحان این منطق برامده و با آمبولانس به این منطقه اعزام شدند، آمبولانس و کادر درمانی ان هدف قرار گرفتند.

آوارگان نیز هدف قرار گرفتند

ارتش اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن در مورخ ۱۶ اکتبر ۲۰۱۹ در روستای رفاعی دست به قتلعام زدند و این روستا را با سلاحهای سنگین آماج حملات خود قرار دادند. در نتیجه این توپ باران یک غیر نظامی به نام العبدو ۳۵ ساله، پدر ۴ فرزند شهید و سه نفر نیز مجروح شدند. اسامی مجروحان بدی شرح است: مریم عبدالله الجوری ۱۴ ساله، احمد حمود العبد ۳۴ ساله که پدر دو فرزند و یک زن به نام یاسمین محمد العلی ۳۳ ساله. مجروحان به بیمارستان شهر الرقه انتقال یافتند.

در مورخ ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹، اشغالگری ترک در روستاهای رجیمان خانواده‌ای ۶ نفره را همراه با ۴ کودک مورد حمله قرار دادند. در جریان این حمله مادر این کودکان به نام سنا محمد علی، پدر این خانواده به نام احمد محمد علی و فرزندان آنان به نام محمود، مصطفی و جودی که ۱۰ سال و ۴ سال سن داشتند مجروح شدند. اعضای این خانواده به بیمارستان شهید عمر علوش در منطقه منتقل شدند که به دلیل وخامت حال آنان به بیمارستان الرقه منتقل شدند.

در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۹ هلیکوپترهای SÎHA ارتش اشغالگر ترک روستای سیدا را که در فاصله ۲ کیلومتری عین عیسی قرار دارد بمباران نمودند، در نتیجه این حمله هوایی ۳ غیر نظامی مجروح شدند که گزارش‌ها از وخامت حال انان حکایت دارد. بعد از آنکه اشغالگران ترک روستای عریدا را در شمال این منطقه به اشغال درآوردند، دو نفر از اهالی منطقه به اسامی ابراهیم حسن عیسی ۵۷ ساله و محمود سیدا ۶۱ ساله را به قتل رساندند. حملات سنگین به روستاها و هدف قرار دادن خانه‌های غیر نظامیان به منظور آوارگی ساکنان آن همچنان ادامه دارد. به دلیل این حملات دو کودک از یک خانواده نیز مجروح شدند.

نقش رژیم سوریه و روسیه در منطقه

در چارچوب توافق نیروهای سوریه دمکراتیک و نیروهای روسیه در مورخ ۱ دسامبر ۲۰۱۹، نیروهای روسیه در منطقه بین تل تمر و عین عیسی مستقر شدند. برهمین اساس یک مرکز هماهنگی مشترک نیروهای سوریه دمکراتیک و روسیه در منطقه ایجاد شد. همچنین نیروهای روسیه در یک پایگاه پیشین نیروهای آمریکایی در منطقه  مستقر شدند.  طبق توافق، اعضای رژیم سوریه در حوالی اتوبان 4M و روستاهای حوالی مناطق اشغال شده، بدون آنکه وارد منطقه شوند، پراکنده شدند.

به رغم حملات اشغالگرانه دولت ترک به مناطقی که نیروهای سوری در ان مستقر بودند و نیز کشته شدن و مجروحیت آن، ارتش روسیه و رژیم سوریه هیچگونه واکنشی جدی از خود نشان ندادند. از سوی دیگر نیروهای روسی، گشتهای مشترک خود را در اتوبان 4M ادامه داده و نیروهای نظامی خود را از از سیرین به تل تمر و قامیشلو اعزام می‌کنند.

تاثیرات جنگ ویژه بر ساکنان منطقه

به دلیل جنگ، ارعاب و سیاستهای جنگ ویژه‌ای که اشغالگران ترک علیه ساکنان منطقه اعمال می‌کنند، از زمان آغاز حملات آوارگی ساکنان منطقه به سوی رقه و روستاهای حوالی آن آغاز شده است. همچنین به دلیل اسکان اشغالگران و تبهکاران در مناطق اشغال شده و قطع ارتباط راه بین‌المللی و استراتژیک، وضعیت اقتصادی منطقه شدیدا دچار فروپاشی شده است. در این رابطه ریاست مشترک شورای منطقه عین‌عیسی، مصطفی محمود اظهار داشته است که در چارچوب انقلاب سوریه، گروههای تبهکار و تروریست مانند جبهه النصره، احرار الشام در مقاطع فراوانی به این منطقه حمله نموده‌اند. اما بعد از انکه نیروهای سوریه دمکراتیک منطقه از وجود انان پاک کردند، زندگی و ثبات به این مناطق بازگشته است.

محمود در بخش دیگری از سخنان خود افزوده است که بعد از حملات اشغالگرانه ترک به کانتون گری سپی و سریکانی، هزاران نفر آواره شدند. در اعلامیه منتشر شده به نقض قوانین در مناطق اشغال شده اشاره شده است به همین دلیل ساکنان این منطقه به سوی رقه حرکت کرده‌اند. اما مشخص شده است که ساکنان منطقه دریافته‌اند که غیر از ماندن در مناطق خود و مقاومت راه دیگری برای آنان موجود نیست، به همین دلیل بسیاری از افرادی که در ابتدای حملات آواره شده بودند به مناطق خود بازگشته‌اند.

محمد در این رابطه می‌افزاید که: جنگ از تاثیر درونی و اقتصادی مخربی بر منطقه برخوردار بوده است. روستاها به تاراج رفته و غارت شده‌اند، راههای بازرگانی قطع شده‌اند، اشغالگری ترک و تبهکاران وابسته به آن نیز اکنون در ۲ کیلومتری اتوبان بین‌المللی قرار دارند. این مسئله نیز مایه خطر و ترس است. از سوی دیگر هواپیماهای بدون سرنشین مداوما بر فراز منطقه بوده و حملات مقطعی خود را به منظور ارعاب مردم و واداشتن آنان به کوچ ادامه می‌دهند، اما به رغم این حملات ساکنان منطقه تدریجا به مناطق خود باز می‌گردند.

هواپیماهای اکتشافی پیوسته بر فراز منطقه در حال پرواز هستند. در ۹ ژانویه یک ایست بازرسی نیروهای امنیت داخلی در غرب منطقه مورد هدف قرار گرفت. این ایست بازرسی از مهمترین بازرسی‌های منطقه بود که در جریان آن دو نفر مجروح شدند.

 همراه با چنین مواردی که حاکی از نقض موازین و حقوق بشر است، هسته‌های مخفی داعش در ۹ ژانویه راه ارتباطی منطقه بین روستاهای ابوسرا و استراحت را قطع کردند و شاهراه بین‌المللی غیر‌نظامیان را از اتومبیل‌های خود پیاده کرده و وسائط نقلیه آنان را دزدیدند. همچنین روستاهای سیدا، هوشان و سیلوی حهبل، دبیز و خالدیه نیز مرتبا توپباران می‌شوند.

منبع: ANHA