گزارش استفاده نیروهای مسلح ترکیه از سلاح شیمیایی در شمال-شرق سوریه

دکتر عباس منصوران اپیدمولوژیست، باکتری شناس و پژوهشگر انستیتوی PEAS روز دوشنبه (۲۸ اکتبر) گزارشی را در مورد استفاده ارتش ترکیه از اسلحه‌های شیمیایی در حمله به غیرنظامیان شمال و شرق سوریه منتشر کرده است.

دکتر عباس منصوران اپیدمولوژیست، باکتری شناس و پژوهشگر انستیتوی PEAS روز دوشنبه (۲۸ اکتبر) گزارشی را در مورد استفاده ارتش ترکیه از اسلحه‌های شیمیایی در حمله به غیرنظامیان شمال و شرق سوریه منتشر کرده است.

متن کامل گزارش دکتر عباس منصوران به این شرح است:

" گزارش استفاده نیروهای مسلح ترکیه از سلاح شیمیایی در شمال-شرق سوریه

دکتر عباس منصوران-۲۸-۱۰-۲۰۱۹

اپیدمولوژیست دانشگاه شیراز( پهلوی سابق)، باکتری شناس، ایمنی شناس و پژوهشگر در موسسه PEAS institute، سوئد

من عباس منصوران به عنوان داواطلب از سوئد برای کمک به افراد آسیب دیده عازم روژآوا شده‌ام. در ۱۳ اکتبر سال ۲۰۱۹ در بیمارستان اصلی شهر حسکه به منظور مداوای مجروحان به هیات پزشکی این بیمارستان پیوستم. از زمان حضور من در این بیمارستان، بسیاری از مجروحان را با سوختگیهای شدیدی مشاهده کرده‌ام که بر مبنای تخصص و تجربیاتم به عنوان بنیانگذار و مسئول کمیته عفونتهای مسری HAI CC در بیمارستان دانشگاه شیراز در جنوب ایران، این محروحیتها را غیر طبیعی قلمداد می‌کنم. تجربیات من در این زمینه به نیمه نخست جنگ ایران و عراق در سالهای ۱۹۸۰ باز میگردد که در واحد سوختگی فعالیت می‌نمودم.

شکل و ظواهر جراحات سوختگی که در من در روژاوا معالجه نموده‌ام کاملا با سوختگی‌های معمولی تفاوت دارند و بلافاصله برای مشخص شده است که شواهدی از کاربرد سلاحهای شیمیایی را می‌توان در این جراحات یافت. این جراحات نشان می‌دهند که نیروهای مسلح ترکیه از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند. این شواهد حاکی از استفاده نیروهای مسلح ترکیه از سلاحهای شیمیایی است. من می‌توانم به طور قاطع اعلام نمایم که همراه با فسفر سفید، مواد شیمیایی ناشناخته دیگری مانند Dense Inert Metal Explosive (DIME) در ماه اکتبر مورد استفاده قرار گرفته است.

ما تاکنون صدها نفر از مجروحان را عمدتا از غیرنظامیان و کودکان، زنان و مردان را که در شهرهای سریکانی و گریسپی در نتیجه حملات ترکیه و عوامل نیابتی اسلامگرای آن متحمل صدمات شدیدی شده‌اند، معاینه کرده‌ایم. از مجموع ۳۰ قربانی عمدتا غیر نظامی که در بیمارستان اصلی حسکه پذیرش شده‌اند، شاهد سوختگیهای همراه با آثار برجای مانده دود در صورت، گوش و دیگر بخشهای بدن این مجروحان بوده‌ایم. نوع سوختگی یافت شده در نزد این مجروحان بسیار متفاوت با مجروحان و سوختگانی بوده است که پیش از این مشاهده کرده‌ام، که نمی‌تواند غیر از سلاحهای آتش‌زای شیمیایی غیر از فسفر باشد. بر مبنای تجربیاتم براین باور هستم که نیروهای مسلح ترکیه از سلاحهای شیمیایی علیه زنان و کودکان و غیرنظامیان استفاده کرده‌اند. فسفر سفید از توانایی چسبیدن و نفوذ در عمق پوست برخوردار است که می‌تواند باعث سوختگی شدید و غالبا کشنده تا استخوان شود. این ماده حتی در صورت فقدان اکسیژن و تا زمان پایان فسفر به سوختن خود ادامه می‌دهد. این ماده شیمیایی می‌تواند باعث صدمات جدی به قلب، کبد، کلیه‌ها شده و استنشاق آن باعث مشکلات تنفسی کشنده شود.

ویژگیهای قربانیان

۱.  بیشتر قربانیان پذیرش شده غیرنظامی هستند.

۲.  بیشتر مجروحانی که انها را پذیرفته‌ام گزارش داده‌اند که آنها قربانی بمبهای هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق مختلف بوده‌اند.

۳.  بیشتر مجروحان از ۲ حمله هوایی و بمبماران متعاقب یکدیگر خبر داده‌اند.

۴.  جراحات مجروحان از نظر ظاهری سیاه، عمیق و با اندازه‌های متغیر شامل چندین لکه بوده است.

۵.  صورت قربانیان با دود ته نشین شده پوشیده شده است.

۶.  تکه‌هایی از بمبها که به پوست قربانیان چسبیده است باعث ایجاد لکه‌هایی شده است که مانند قطره به نظر می‌رسند.

۷.  برخی از مجروحان مشکلات تنفسی دارند.

۸.  دود با مشخصاتی مانند زغال بر بدن مجروحان نشسته است.

۹.  حداقل ۶ قربانی دچار سوختکی شدید چشم شده‌اند.

۱۰.  موها و ابروها سوخته شده‌اند، اما لکه‌های عمیقی با اندازه‌های مختلف قابل مشاهده است.

۱۱.  سوختگیها هیچ نشانه‌ای از ذرات قطعات خارجی نداشته‌اند.

۱۲.  در بدن بیشتر مجروحان عفونتهای کشنده‌ای مانند spp, E.coli MRSA. قابل مشاهده بوده است.

۱۳.  برخی از قربانیان دست یا پاهایشان را از دست داده‌اند.

۱۴.  تمامی قربانیان مبتلا به نوعی مسمومیت در محیط اعصاب بوده‌اند که حتی با لمس پوست، بسیار حساس و دردناک می‌باشد.

۱۵.  برخی از قربانیان دچار مشکل شنوایی شده‌اند.

۱۶.  بیشتر مجروحان علائمی مانند انفجار مینهای زمینی را از خود نشان می‌دهند، اما شواهدی در این رابطه در زخمها دیده نمی‌شود.

۱۷.  برخی از مجروحان نیازمند لاپاراتومی و سوند ادرار نیاز دارند.

۱۸.  از صدها مجروح پذیرفته شده، تقریبا ۳۰ نفر علائم فوق‌الذکر را از خود بروز داده‌اند. نیروهای مسلح ترکیه ممکن است که از بمبهای شیمیایی دیگری مانند Dense inert metal explosive (DIME) استفاده کرده باشند. آلیاژ تنگشتن مرکب از فلزهای سنگین کبالت هستند. ویژگی صدمات ناشی از DIME بسیار شبیه سلاحهای فسفر سفید بوده و اغلب کشنده است. اثرات سرطان‌زای آلیاژهای فلز تنگستن HMTA همراه با اورانیوم غنی شده DU حداقل از سال ۲۰۰۰ به بعد توسط ارتش ایالات متحده آمریکا مورد مطالع قرار گرفته است. این آلیاژها باعث تحولات نیوپلاستکی در یاخته‌های استخوان ساز می‌شود. گزارشاتی مبنی بر ایجاد سرطان رابومیوسازکوما به علت استفاده از چنین بمب‌هایی در دست است. در سال ۲۰۰۹ گروهی از دانشمندان ایتالیایی وابسته به گروه نظارت بر تحقیقات سلاحهای جدید NWRC زخمهای ناشی از این سلاحها DIME را غیر قابل درمان اعلام نمودند، زیرا تنگستن پودر جدا شده، قابل جراحی نیست.

به دلیل شدت و شرایط بسیار وخیم مصدومان و کمبود امکانات پزشکی در روژآوا، مجبور به انتقال بیشتر مصدومان به بیمارستانهای جنوب کوردستان شده‌ایم. لازم است این بیماران نسبت به عوارض سرطانزای این سلاحها و دیگر عوارض مشابه تحت نظارت قرار داشته باشند.

اسامی، تاریخ و مکانهای حملات و کلیه اظهارات به صورت مستند در منابع زیر قابل دسترسی هستند.

1. DIME bomb toxicity, Author: Médecins Sans Frontières France, Published: 31 March 2016.

2. Neoplastic transformation of human osteoblast cells to the tumorigenic phenotype by heavy metal–tungsten alloy particles: induction of genotoxic effects. Carcinogenesis, Vol. 22, No. 1, 115–125, January 2001

3. Kalinich, J. F.; Emond, C. A.; Dalton, T. K.; Mog, S. R.; Coleman, G. D.; Kordell, J. E.; Miller, A. C.; McClain, D. E. (2005). "Embedded WeaponsGrade Tungsten Alloy Shrapnel Rapidly Induces Metastatic High-Grade Rhabdomyosarcomas in F344 Rats". Environmental Health Perspectives. 113 (6): 729–734. doi:10.1289/ehp.7791. PMC 1257598. PMID 15929896.

4. "Gaza: Israel under fire for alleged white phosphorus use", Christian Science Monitor, January 14, 2009, by Robert Marquand and Nicholas Blanford