امینه عمر: ایفای نقش مثبتی را که از روسیه انتظار داشتیم به نقش منفی تبدیل شده است

امینه عمر اظهارات وزارت خارجه روسیه و حکومت دمشق را رد کرده و اعلام نمود که حکومت دمشق با ذهنیت خود بیانیه‌هایی را صادر می‌کند که باعث ایجاد فتنه در منطقه می‌شود. در این میان تقش مثبتی را ما انتظار داشتیم روسیه ایفا کند به نقشی منفی تبدیل شده است.

سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه چند روز قبل در نشستی خبری اعلام نموده بود که مسئله کورد به دلیل مداخلات آمریکا در سوریه با بن‌بست مواجه شده است. همچنین اظهار داشته بود که آمریکا تلاش می‌کند منطقه‌ای خودمدیریتی کوردی را در شمال سوریه ایجاد کند که به یک دولت شباهت دارد. ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه نیز در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نیروهای سوریه دمکراتیک را به تجزیه خاک سوریه و غارت محصولات و تولیدات این کشور متهم نموده بود.

امینه عمر ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیک در این رابطه اظهار داشت که حکومت دمشق دست‌یابی به راه‌حل سیاسی بی‌ثباتی‌ها را نمی‌پذیرد. بلکه همیشه بر راه‌حل‌های نظامی تاکید می‌کنند. همه را تهدید می‌کنند و می‌گویند زمانیکه مسئله ادلب حل شود، نوبت شمال-شرق سوریه فرا می‌رسد.

امینه عمور خاطرنشان ساخت که حکومت دمشق می‌بیند که مجلس سوریه دمکراتیک و رهبری خودمدیریتی گام‌های جدی را در منطقه برای آغاز گفتگوها برداشته‌اند، به همین دلیل پیامهای تهدید را ارسال کرده و این پیامها را در قالب جنگ ویژه اعلام می‌نمایند. از طرف دیگر به گونه‌ای تبلیغاتی از بازگشت این مناطق به حکومت دمشق و کنترل خود سخن می‌گویند.

حکومت دمشق در دام ذهنیت خود گرفتار شده است

امینه عمر در میانه سخنان خود اشاره نمود که حکومت شام با پروژه خودمدیریتی و حضور نیروهای سوریه دمکراتیکی که تبهکاران داعش را در سوریه از میان بردند، مشکل دارد. حضور آنها را در منطقه بر نمی‌تابد. امینه در این باره گفت: زبان دشمنی را که حکومت شام به کار می‌گیرد، بخشی از ذهنیت رژیمی است که تلاش می‌کند همچنان بقای خود را حفظ کند. از سال ۲۰۱۱ تا به کنون این حاکمیت همچنان در دام ذهنیت خود بوده است و تمامی رویدادها و دگرگونیهای این سالیان طولانی را به درستی درک نکرده است.

امینه عمر در رابطه با موضع روسیه نسبت به منطقه روژآوا نیز گفت: روسیه بر اساس توافق نظامی به عمل آمده با نیروهای سوریه دمکراتیک وارد منطقه شده‌اند. اما بعد از آمدن نیروهای آمریکا، کلام و لحن روسیه نیز تغییر کرد. میهخواهند در منطقه با آمریکاییها به رقابت بپردازند. امینه در این رابطه افزود: روس‌ها تلاش می‌کنند منطقه را تحت هیمنه خود در آورده و این مسئله نیز در رویدادهایی که برخورد این دو در جاده منجر شده نیز مشاهده می‌شود.

روسیه تحریکاتی را برای فتنههانگیزی آغاز کرده است

امینه عمر در ادامه سخنان خود اظهار داشت که اظهارات و تبلیغات وزارت امور خارجه روسیه واقعت ندارند. پروژه مجلس سوریه دمکراتیک پروژه‌ای ملی و دمکراتیک است. پروژه‌ای برای تجزیه سوریه آنگونه که ادعا می‌کنند نیست. مجلس سوریه دمکراتیک هیچگاه تجزیه را به عنوان هدف خود معرف نکرده است. هدف مجلس سوریه دمکراتیک اتحاد سوریه است. احتمال دارد که روسیه با دولت ترک منافع مشترکی داشته باشد یا حتی رژیم دمشق نیز از منافع مشترکی با دولت ترک برخوردار باشد. روسیه با چنین اظهاراتی به منظور فتنه‌انگیزی دست به تحریک می‌زند.

نقش مثبتی را انتظار داشتیم به نقش منفی تبدیل کرده است

امینه عمر اعلام امیدواری نمود که روسیه بتواند نقش مثبت خود را مجددا ایفا نماید، همانگونه که پیش از این اعلام نموده بود که آماده است زمینه را برای آغاز دور جدیدی از مذاکرات بین مجلس سوریه دمکراتیک-نیروهای سوریه دمکراتیک و حکومت دمشق را آغاز نماید. اما متاسفانه تا کنون در زمین واقعی اتفاقی روی نداده است. برعکس بیانیه‌های صادر شده نشان می‌دهند که چنین اظهاراتی در راستای منافع منطقه نیستند. نقش مثبتی را از روسیه انتظار داشتیم در منطقه ایفا کند، به نقش منفی تبدیل شده است.

امینه عمر در پایان سخنان خود به مسئله کورد در سوریه پرداخته و اظهار داشت: مسئله کورد مسئله‌ای ملی است. باید این نکته را مورد ملاحظه قرار داد که این مسئله نیازمند راه‌حلی عادلانه است. ما اکنون تلاش می‌کنیم راه حلی را برای این مسئله در سوریه بیابیم. اظهارات اخیر، اظهاراتی برای تحریک هستند، دولت ترکیه را علیه کورد تحریک می‌کنند و چنین اظهاراتی کل منطقه را بی‌ثبات‌تر می‌کند.