چرا شورای میهنی کورد سوریه علیه سیستم ریاست مشترک و آموزش به زبان کوردی است؟

زبان از اصلی‌ترین نشانه‌هایی است که هویت و فرهنگ یک خلق یا یک ملت را تعیین می‌کند. مشارکت زنان در اداره اجتماع نیز بسیار مهم بوده و نمی‌توان با دیده تسامح به آن نگریست. دور نمودن زنان از اداره جامعه و نادیده گرفتن زبان مادری به چه معنایی است؟

◼️ نشستهای شورای میهنی کورد سوریه ENKS و احزاب مشتکل در اتحادیه میهنی کورد PYNK همچنان ادامه دارند. در این چارچوب نشستهای طولانی و گسترده فراوانی نیز تا کنون برگزار شده‌اند، اما ENKS تلاش می‌کند که موانعی را در راه دستیابی به اتحاد ایجاد کرده و مذاکرات را وارد تونلی تنگ و تاریک نماید. این خواسته‌ها از اینقرارند: تلاش می‌کنند مواد آموزشی حکومت دمشق را به مدارس مناطق خودمدیریتی دمکراتیک بازگردانده و سیستم ریاست مشترک را در اداره سازمان‌ها و نهادهای خودمدیریتی ملغی کنند. هر دو درخواست شورای میهنی کورد در سوریه، بعد از آن به مسئولان PYNK ارائه گردید که شورای میهنی کورد سوریه با مسئولان ترک دیدار نمودند.

ENKS به این بهانه که مدارک آموزشی که به دانش آموزان داده می‌شود در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نمی‌شود و آینده دانش‌اموزان را تضمین نمی‌کند؛ در مقابله با سیستم آموزشی خودمدیریتی موضع گرفته است. طبق این نظر، شورای میهنی کورد سوریه اینگونه به ذهن متبادر می‌کند که مطالبات و درخواست‌های این شورا واقع‌گرایانه نبوده و آینده تمامی خلق‌های منطقه را در نظر داشته و برای آینده آنها ابراز نگرانی می‌کند. اما آیا معقول است که به فکر آینده یک خلق بود که به زبان خود سخن نمی‌گوید؟ آنهم خصوصا در زمانیکه اهمیت زبان در تحقق و آفرینش جهان ذهنیتی هر خلقی را مورد ملاحظه قرار داده و تاثیر آن را بر ابعاد تفکر و اندیشیدن مورد کنکاش قرار دهیم.

دومین نکته‌ای نیز که در رابطه با بازگشت مواد آموزشی حکومت دمشق باید برای آن اهمیت قایل شد بازگشت ذهنیت به حاشیه‌رانی و انکار سیستم بعثی است. یعنی بازگشت سیستم تک زبانی و نادیده گرفتن تکثر فرهنگی و زبانی ساکنین منطقه روژآوا مانند ارمنی، سریانی، ترکمن، چرکس و کوردی. تحمیل یک سیستم تک زبانه بر تمامی گروه‌ها و اقشار ساکن در روژآوا در نهایت به دلیلی برای آشفتگی وضعیت در میان ساکنان شمال-شرق سوریه و مانعی برای یادگیری زبان مادری تبدیل می‌شود؛ زیرا حضور و وجود فرهنگی آنها در معرض تهدید واقع شده است. تحقق بازگشت مواد آموزشی در ۴۰ سال گذشته که مشکلات بسیاری را با خود به همراه داشته است تا کنون در مناطقی از سوریه یکی از دلایل و زمینه‌های جنگ داخلی بوده است.

مهمترین نکته‌ای که ENKS از یک سو در رابطه با ملت کورد و ارزشهای کوردی سخن گفته و از طرف دیگر بر اساس این سیاست آن را توسعه می‌دهد، از سوی دیگر نیز با همان ذهنیت دولت‌هایی که از آنان سخن گفته می‌شود که زبان کوردی را ممنوع می‌کنند، این شورا نیز زبان کوردی را به حاشیه رانده و کم اهمیت می‌داند و به گونه‌ای مستقیم و غیر مستقیم سیاست سرکوب را بر کورد از طریق ممنوعیت زبان کوردی تداوم می‌بخشد.

در رابطه با سیستم ریاست مشترک و خواست الغای آن نیز؛ ذهنیتی یک طرفه و تلاش برای تحمیل اراده یک طرف مشاهده می‌شود.

سیستم ریاست مشترک صرفا شیوه‌ای از مدیریت مختص نهادهای رهبری خودمدیریتی نیست، بلکه تاکید بر تحقق عنصری بنیادین در جامعه برای مدیریت مشترک زن و مرد است که باید نهادینه گردد. همانگونه که تحمیل سیستم تک زبانی بر جامعه‌ای که زبان‌های بسیاری در آن حضور دارند، فی نفسه باعث ایجاد مشکلات بزرگی می‌گردد، به همان نحو تحمیل اراده یک جنسیت بر جامعه تهدیدهای بزرگی را با خود به همراه می‌آورد.

با نگاهی به تاریخ می‌توان مشاهده کرد که حاکمیت بعد از به حاشیه راندن زنان و کاهش نقش طبیعی آنان در مدیریت اجتماع ایجاد گردید. دگرگونی اداره جامعه و تثبت آن به شیوه پدرسالاری در بطن خود استبدادی را در درون می‌پرورد که غیر از تحمیل هژمونی مردسالاری، راه را برای سرکوب در نوع دیگری رقم می‌زند. عدم قبول سیستم ریاست مشترک مخالفت با تفکرات رهبر اوجالان نیز به شمار می‌رود که این سیستم را ارائه کرده است.

درخواستهای شورای میهنی کورد سوریه در راستای منافع دولت ترک و طرفداران بین‌المللی آن دولت بوده است، در راستای منافع گروه‌هایی است که تلاش می‌کنند بر پروژه رهبر اوجالان ضربه وارد کنند که میلیونها نفر در جهان و کوردستان از آرمانهای وی حمایت کرده‌اند. گفته‌ها و خواسته‌های مسئولان شورای میهنی کورد که این سیستم باعث ناراحتی عده‌ای می‌گردد، پرده از این مسئله بر می‌دارد.

بدون گمان هر دو درخواست مذکور از سوی خلق مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت و چنین موضعی برای خود شورای میهنی کورد سوریه نیز مایه شرم است. زیرا درخواست‌های آنها فقط به معنای زیرپا گذاشتن هویت کوردی و گام برداشتن در راستای مطامع دولت‌های مخالف مسئله کورد است.◻️

منبع: ANHA