سکوت در مقابل ازدیاد جرایم ضد بشری در مناطق اشغال شده

در مناطق اشغال شده از سوی دولت ترک، تبهکاران در عفرین، سریکانی و گری سپی در مقابل سکوت جهانیان، جنایات خود را ادامه می‌دهند، اسناد این جنایات نیز منتشر می‌شوند.

سازمانهای حقوق بشری مستند نمودن جنایات جنگی انجام شده از سوی دولت اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن را در مناطق اشغال شده سوریه ادامه می‌دهند. طبق گزارش سازمان‌هایی که جنایات جنگی را پیگیری می‌کنند، قتل و کوچ اجباری در این مناطق افزایش یافته است. از سوی دیگر محاکمه اسرای جنگی در ترکیه نیز ادامه دارد و این امر برخلاف قوانین و موازین بین‌المللی است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه (SOHR) در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۰ گزارشی را منتشر کرده است. در این گزارش امده است که گروه‌های تبهکار وابسته به ترکیه با نقض موازین حقوق بشری علیه ساکنان عفرین، اقدامات خود را ادامه می‌دهند. طبق گزارش (SOHR) از ابتدای اشغالگری در عفرین از سوی دولت ترک و تبهکاران وابسته به آن روزانه تمامی موارد نقض حقوق بشر علیه ساکنان این منطقه از جمله غارت اموال، تحمیل مالیات، ربودن، دستگیری و بازداشت روی می‌دهند.

عبیر خیالی از پژوهشگران سیاست و روابط بین‌الملل در این رابطه به خبرگزاری هاوار نیوز اعلام کرده است که نقض حقوق سوریه و ساکنان آن از سوی ترکیه به معنای اشغالگری بوده و در ضدیت با تمامی قوانین و حقوق بین‌المللی قرار دارد.

 سازمان‌های حقوقی نیز نقض حقوق بشر را به عنوان اقدامات خطرناک توصیف می‌کنند. مرکز مستند سازی نقض حقوق بشر در شمال-شرق سوریه در این رابطه خاطرنشان ساخت که در اکتبر گذشته ۱۲۷ نفر زن و کودک توسط گروه‌های وابسته به ترکیه ربوده شده‌اند. در این رابطه، عبیر خیالی اظهار داشت که: از نظر من شمار افراد ربوده شده بیش از این تعداد است، زیرا بسیاری از ترس، حاضر به سخن گقتن در این رابطه نیستند.

هدف خالی کردن منطقه از سکنه است

طبق گزارش مرکز مستند سازی موارد نقض حقوق بشر در شمال-شرق سوریه، غارت اموال و کوچ اجباری به صورت منظم ادامه دارد، هدف نیز مصادره اموال ساکنان این منطقه است. همراه با این اقدامات، قطع درختان، مصادره زمینهای کشاورزی نیز به صورت طراحی شده ادامه دارد.

این مرکز در بخش دیگری از گزارش خود اظهار داشته است که از ابتدای اشغال ترکیه در برخی از مناطق شمال-شرق سوریه، با همکاری تبهکاران و از جمله ارتش میهنی سوریه، دستگیری ۷ هزار و ۲۷ نفر و شکنجه ۱ هزار و ۱۶ نفر با مدرک، مستند سازی شده است. عبیر خیالی در این رابطه می‌گوید که هدف از پیگیری این سیاستها، خالی کردن منطقه از سامنان اصلی آن است.

ترکیه دولتی اشغالگر است، حق ندارد دستگیرشدگان را در ترکیه محاکمه کند

دولت اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن، در حملات خود که از ۹ اکتبر ۲۰۱۹ و با حمله به  گری‌سپی و سریکانی آغاز شد، بسیاری از فعالان عرصه فعالیتهای بشر دوستانه و هلال احمر و رزمندگان یگانهای مدافع خلق، از جمله چیچک کوبانی را مشغول نجات غیر نظامیان از صحنه نبرد بود دستگیر کردند. این افراد به حاکمیت ترک تحویل داده شدند و در دادگاه‌های ترکیه محاکمه می‌شوند.

عبیر خیالی در این رابطه افزود: ترکیه به عنوان دولتی که سوریه را اشغال کرده است، هیچگونه حقی برای محاکمه اسرا را ندارد، زیرا ترکیه دولتی مهاجم است و نمی‌تواند محاکماتی عادلانه را برگزار کند، این اقدام دولت ترک علیه قوانین بین‌المللی و سازمان ملل متحد در رابطه با اسرای جنگی است. عبیر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که سوری‌هایی که از این کشور به ترکیه انتقال یافته‌اند، در اصل ربوده شده‌اند و اسیر جنگی هم محسوب نمی‌شوند، طبق اسناد سازمان ملل متحد، لازم است تمامی افراد از حق دفاع قانونی برخوردار باشند. اما ترکیه حاضر به ارائه چنین کاری نیست. زیرا یکی از کشورهای جهان است که در صدر ناقضان حقوق و آزادیهای بشری قرار دارد.

نقض حقوق بشر از سوی ترکیه

عبیر خیالی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که تمامی موارد نقض حقوق بشر از سوی ترکیه، علیه شهروندان سوری غیر قانونی هستند، اما دولت‌های بزرگ با سیاستهای خود، د رعمل با ترکیه مماشات کرده و در این رابطه سکوت می‌کنند. ترکیه وارد خاک کشورهای دیگر شده است، بازی پلید بین‌المللی در جریان است. از طرف دیگر برخی از کشورهای جهان نیز به طور مخفیانه از ترکیه، داعش و گروههای تبهکار تحت عنوان اپوزیسیون سوریه حمایت می‌کنند، مشکل اینست که ارتباط سوریه با جهان نیز تضعیف شده است.

جامعه بین‌المللی و پرونده نقض حقوق بشر ترکیه در مناطق اشغالی

کمیته بین‌المللی مربوط به سوریه مدتی پیش مسئولیت تامین امنیت عمومی، تضمین دفاع از زنان و کودکان را در مناطق اشغال شده برعهده گرفته است. این کمیته در گزارش خود اعلام نموده است که تبهکاران وابسته ترکیه در سریکانی، گری سپی و عفرین اموال ساکنان اصلی این منطفه را غارت کرده و دستگیر شدگان را شکنجه می‌کنند. در گزارش این کمیته که به شورای حقوق بشر نیز ارسال شده است، آمده است که بین روزهای ۱۱ ژانویه تا اول ژوئن، تبهکاران ارتش میهنی در عفرین، سریکانی و گری سپی، خصوصا در رابطه با کوردها اقدامات شنیع ضد بشری انجام داده‌اند.

در رابطه با موضع بین‌المللی در مقابل نقض گسترده حقوق بشر، عبیر خیالی اظهار داشت: متاسفانه جامعه بین‌المللی خطر نقض حقوق بشر ترکیه را درک کرده اما از در پیش گرفتن گام‌های مشخص برای ممانعت از این موارد هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد. در صورتیکه اتحادیه اروپا بتواند ترکیه را مشمول مجازات نموده و پرونده‌ای را در این رابطه بگشاید، می‌تواند اقدامی موثر در این رابطه باشد.

منبع: ANHA