اداره خودمدیریتی در مورد فاجعه خشکسالی ناشی از کم‌شدن سطح آب رودخانه فرات هشدار داد

بدلیل اینکه دولت اشغالگر ترکیه همچنان از جاری شدن آب رودخانه فرات به این منطقه جلوگیری می‌کند، منطقه در معرض یک فاجعه قریب الوقوع است و متخصصان و مسئولان حوزه محیط‌زیست و انرژی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه نسبت به خطر خشکسالی و کاهش تولید برق هشدار داد.

ترکیه پس از ناکامی مفتضحانه خود در عرصه نظامی و سیاسی، از جنگ آبی علیه خلق‌های شمال و شرق سوریه استفاده می‌کند و در عین حال با زیر پا گذاشتن میثاق‌های بین‌المللی، مانع از رسیدن سهم مقرر از آب فرات به سوریه و عراق می‌شود.

دولت اشغالگر ترکیه توافقنامه منعقده بین سوریه و دولت اشغالگر ترکیه در سال 1987 را نقض می‌کند که بر اساس آن طرف ترکیه باید حداقل 500 متر مکعب آب در ثانیه؛ مشترکا به روی سوریه و عراق آزاد کند، اما کمتر از 200 متر مکعب در ثانیه آزاد می‌کند.

در حالی که دفتر انرژی و ارتباطات و اداره کل محیط زیست در خودمدیریتی شمال و شرق سوریه نسبت به وقوع فاجعه در صورت ادامه توقف آب رودخانه فرات در منطقه توسط ترکیه هشدار داد.

دولت اشغالگر ترکیه بدون توجه به فجایع ناشی از کمبود آب رودخانه‌ها مانند شیوع بیماریها و بیماریهای همه‌گیر، تولید انرژی و برق و... همچنان از جاری شدن آب رودخانه فرات به سوریه و عراق جلوگیری می‌کند. تأثیر منفی آن بر امورات کشاورزی و آب آشامیدنی نیز علنی است.

امل خزیم، رئیس مشترک دفتر انرژی و ارتباطات خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، به جزئیات بیشتر در مورد توانایی تولید برق در سدها پس از کاهش سطح آب فرات پرداخت و گفت: با توجه به کاهش سطح آب رودخانه فرات، مدیریت سدها مجبور شد اولویت‌هایی از جمله آب آبیاری و تولید برق را در دستور کار خود قرار دهد.

امل خزیم در خصوص ظرفیت تولید این سدها گفت: سد تشرین، فرات و سد آزادی به طور متوسط روزانه 125 وات ساعت برق تولید می‌کنند و این مقدار به طور مساوی در مناطق شمال و شرق توزیع می‌شود. سوریه با دو ساعت برق‌رسانی برای منازل و برای خط خدمات، برنامه عملیاتی با هماهنگی سد تشرین تدوین شده است.

امل خزیم خاطرنشان کرد: خط خدمات شامل آب آشامیدنی و آبیاری است و خط خدمات بر بخش کشاورزی متمرکز است، زیرا مناطق شمال و شرق سوریه عمدتاً به کشاورزی وابسته هستند.

رئیس مشترک دفتر انرژی و ارتباطات با هشدار نسبت به تداوم تصرف آبهای رودخانه فرات توسط ترکیه، گفت: اگر ترکیه به محاصره آبهای رودخانه فرات ادامه دهد، در آستانه یک فاجعه انسانی خواهیم بود.

یک فاجعه زیست‌محیطی قریب‌الوقوع ممکن است به خط حیات ضربه بزند

مهندس عارف مسلم، یکی از اعضای اداره کل محیط زیست نیز به نوبه خود گفت: تداوم قطع‌کردن آب رودخانه فرات توسط ترکیه بر کشاورزی منطقه تأثیر منفی می‌گذارد و در نتیجه مقدار کالاها در بازارها کاهش مییابد و قیمت آنها افزایش خواهد یافت.

خطر بیماری، اپیدمی و خشکسالی منطقه را تهدید می‌کند

عارف مسلم گفت: کاهش سطح آب رودخانه فرات منجر به پیدایش باتلاقهایی در بستر رودخانه شد و آن را به محیطی مناسب برای بروز بیماریها و اپیدمی‌ها از جمله لیشمانیاز تبدیل کرد و نیز کاهش آب‌های زیرزمینی، خشک‌شدن چاه‌های آرتزین و تأثیر آن بر ماهیان و پرندگان مهاجر هم وجود دارد.

مسلم افزود: کشاورزانی که متکی به کانال‌های آبیاری هستند، آب دریافت نمی‌کنند، زیرا در صورت نداشتن چاه پشتیبان، سطح پوشش زمین کشاورزی را کاهش می‌دهند و با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان دمای بالا گرمی هوا پوشش گیاهی را تهدید می‌کند.

عارف مسلم هشدار داد و گفت: کاهش مداوم آب رودخانه فرات منجر به فاجعه‌ای قریب‌الوقوع خواهد شد که ممکن است منطقه را درگیر کند، زیرا بخش کشاورزی به شدت متضرر می‌شود و با کاهش بیشتر آب، کشاورزان مجبور خواهند شد آب آلوده را برای آبیاری و همچنین برای آشامیدن استفاده کنند.

مسلم در پایان؛ سخنان خود را با ارسال این پیام به همه طرفهای ذیربط پایان داد: همه طرفهای ذیربط باید دولت اشغالگر ترکیه را تحت فشار بگذارند تا قوانین بین‌المللی را برای دادن سهم آب سوریه-عراق، قبل از وقوع فاجعه اجرا کند.