استفاده ترکیه از اهرم آب علیه ساکنین شمال و شرق سوریه جنایت است

بدنبال قطع مجاری آبی که به منطقه جزیر در شمال و شرق سوریه سرازیر می‌شوند، این منطقه که به تولید انبوه محصولات کشاورزی شهرت دارد، دچار خشکسالی شده است.

زمین‌های زراعی جزیر در مناطق شمال و شرق سوریه در گذشته با استفاده از رودخانه خابور آبیاری می‌شدند اما کم شدن حجم آب این رودخانه موجب شده اراضی حاصل‌خیز منطقه در معرض خشکی و کویری شدن قرار بگیرند.

 این منطقه که به تولید محصولات کشاورزی شهرت دارد با دو مشکل عمده مواجه شده؛ قطع آب توسط ترکیه و هجوم گاه و بیگاه گروه‌های تبه‌کار تحت فرمان اردوغان که دست به غارت زمین‌ها می‌زنند.

وقتی داعش نواحی جزیر را در اشغال خود داشت محصولات زراعی را نابود می‌کرد و زمین‌های کشاورزی را به آتش می‌کشید تا کشاورزان بومی مجبور به ترک محل سکونت خود شوند. داعش اکنون شکست خورده و باقی نمانده، اما حکومت ترکیه هنوز وجود دارد. آنکارا با قطع کردن مجاری آب منطقه جزیر اهدافش را دنبال می‌کند. وقتی آب کافی وجود نداشته باشد مردم بومی نمی‌توانند گندم تولید کنند. بنابراین در این جنگ و قحطی در سوریه دچار مشکلات بیشتری خواهند شد.

یک سازمان مدافع صلح در هلند با نام اختصاری "پاکس" هفته گذشته در گزارشی که در وبسایت آن منتشر شد اعلام کرد خشک شدن رودخانه خابور در شمال و شرق سوریه توسط ترکیه و گروه‌های وابسته به آن صورت گرفته است.

در همین رابطه، آرام حنا سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیك به روزنامه انگلیسی تایمز گفته است حکومت ترکیه با بریدن آب بر مردم شمال و شرق سوریه مرتکب جنایت علیه بشریت شده، ولی متأسفانه کسی اعتراضی به آن ندارد.

تایمز در گزارش خود اشاره کرده که ترکیه از اهرم آب به عنوان سلاحی برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کند.

جاسم محمد از ساکنین دیرالزور که از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کند ناراحتی خود در اینباره را بیان کرده و می‌گوید: "امسال نتوانستیم گندم بکاریم. گذران زندگی بدون گندم و نان، مصیبت واقعی است."

سازمان کمک‌رسانی "مرسی کورپس" نیز اعلام کرده که کمبود آب سالم در شمال و شرق سوریه، سلامت عمومی را در خطر قرار داده و هزاران کودک اخیرا در اثر مصرف آب ناسالم دچار بیماری شده‌اند. این سازمان می‌گوید تاکنون هفت نفر برای پیدا کردن آب در کانال‌های آبی زیرزمینی جان خود را از دست داده‌اند.