حسن کوچر: با تکیه بر نیروی خود مقاومت می‌کنیم

حسن کوچر، مشاور روئسای مشترک شورای اجرایی اداره خودگردان شمال و شرق سوریه اعلام کرد:"جنگ ما اینبار با رژیم ترک متفاوت خواهد بود. ما نمی‌توانیم به هیچ نیروی دیگری اعتماد کنیم. ما با تکیه بر نیروی خود مقاومت می‌کنیم."

حسن کوچر، معاون روئسای مشترک شورای اجرایی اداره خودگردان شمال و شرق سوریه در گفتگو با خبرگزاری فرات به ارزیابی حملات رژیم متجاوز ترک و عواقب آن پرداخت.

کوچر خاطرنشان کرد که جنگ با رژیم ترک اینبار متفاوت از گذشته خواهد بود و افزود:"ما نمی‌توانیم به هیچ نیرویی اعتماد داشته باشیم. تنها تکیه‌گاه ما نیروی خودمان است و بر این اساس مقاومت را شعله‌ور می‌کنیم. خلقمان باید خود را آماده کنند."

کوچر در رابطه با تهدیدهای رژیم ترک به حمله گفت:"رژیم ترک از آغاز انقلاب، حملات به شمال و شرق سوریه را متوقف نکرده است. پیش از این حملات خود را بصورت جنگ سیاسی و ویژه به پیش برده و سپس جنگ نظامی را تحت عناوین جداگانه‌ای همچون داعش، گروه‌های جهادگرا و ارتش آزاد سوریه ادامه داده است. وقتی این حملات نتیجه‌ای در برنداشت مستقیما خود دست به حمله زد. حملات ترکیه با هدف نسل‌کشی صورت می‌گیرند. هدف رژیم ترک نابودی و ریشه‌کن کردن فرهنگ و ملت کورد است. در شمال و شرق سوریه به قتل‌عام خلق‌ها دست می‌زند. ما باید این واقعیت را یادآوری کنیم، کشتار زاخو در این راستا صورت گرفت. کشتار زاخو ماهیت واقعی رژیم ترک را به همه نشان داد.

هدف رژیم ترک این است نقشه‌ای را که به سازمان ملل متحد نشان داده به دست آورد. تنها بهانه این است که ٣٠ کیلومتر منطقه امن برای خود ایجاد کند. اما مگر ۶،٧ سال پیش که داعش همسایه تو بود چرا آنزمان امنیت رژیم ترک در خطر قرار نداشت؟ این اثبات می‌کند که داعش خطری را متوجه ترکیه نمی‌کند و رژیم ترک هم داعش را خطر نمی‌بیند. رژیم ترکیه داستان سرهم می‌کند و حکایت امنیت مرزی را به پیش می‌کشد. با این حکایت‌ها می‌خواهد به قتل‌عام خلق‌های شمال و شرق سوریه دست زند. می‌خواهد در عرصه دیپلماتیک به روال آنچه در سریکانی و گری‌سپی انجام داد از آمریکا امتیاز کسب کند. با امتیازگیری از روسیه همچون آنچه در عفرین انجام داد در مناطق دیگر شمال و شرق سوریه به اهداف خود دست یابد. این خطری بزرگ برای سوریه، کوردها و تمامی جهان است."

کوچر خاطرنشان کرد که اگر ترکیه به سوریه حمله کند و مناطق تحت اشغال ترک آزاد نشوند سوریه تجزیه خواهد شد و افزود:"حملات تازه به کنار، هم اکنون در مناطق تحت اشغال رژیم ترک تغییر دمگرافی جریان دارد. اکنون می‌خواهند هر کسی را در این مناطق اسکان دهند. می‌خوهاند کوردها را از این مناطق بیرون کنند. به وضوح می‌خواهند کوردها با قتل‌عام فیزیکی، فرهنگی و سیاسی روبرو کنند. می‌خواهند در مقابل خلق عرب حاکمیت خود را ایجاد کند. در عراق ۶۶ پایگاه نظامی دارند و می‌خواهند در سوریه هم به همین روال عمل کنند.

کشتار زاخو

انسان باید قتل‌عام زاخو را بخوبی تحلیل کند. این قتل‌عامی عادی نیست. وقتی چنین قتل‌عامی علیه کوردها صورت می‌گیرد از هیچ کسی صدا برنمی‌آید. هر روز در شمال و شرق سوریه قتل‌عام صورت می‌گیرد اما کسی چیزی نمی‌گوید. دولت‌هایی که در مورد بحران سوریه گفتگو می‌کنند و در سوریه حضور دارند در مورد کشتار کوردها چیزی بر زبان نمی‌آورند. این دولت‌ها آیا در کشتار کوردها جای می‌گیرند یا جای نمی‌گیرند باید موضع خود را آشکار کنند. وضعیت به اینجا رسیده است، یا شما در قتل‌عام کوردها جای گرفته‌اید یا اینکه موضع شفاف خود را علیه قتل‌عام‌ها بیان کنید.

آنکه از ترور دولت ترک حمایت می‌کند، در سوریه به فتنه دامن می‌زند، در لیبی و عراق به آدمکشی دست می‌زند ترکیه است، اما هیچ کسی چیزی نمی‌گوید. قطعا دولت ترک نیرو و جسارت آدمکشی از این دولت‌ها می‌گیرد. به نظر من رژیم ترکیه برای حملات خود از سوی نیروهای بین‌المللی حمایت می‌شود. به اصطلاح این دولت‌ها دمکراتیک هستند و ادعا می‌کنند که از حقوق بشر دفاع می‌كنند. رژیم ترک هار شده و به هر جایی حمله می‌کند. به کودکان، به زنان و سالمندان، به شهرها و روستاها. چطور امکان دارد کسی اعتراض نکند؟ چرا هیچ دولتی در مقابل رژیم ترک نمی‌ایستد؟ آشکار است که ترکیه به نیروهایی تکیه کرده است باید این نیروها خود را معرفی کنند. لازم نیست خود را پشت دولت ترک مخفی کنند، دولت ترک هم به میل خود و با تکیه بر آنها به قتل‌عام دست می‌زند. شرط اول موافقت ترکیه با پذیرش سوئد و فنلاند در ناتو این بود که چگونه بتواند با کمک آنها کوردها را تصفیه کند. سوئد سال‌هاست از حقوق بشر و دمکراسی دم می‌زند. می‌گویند دمکراتیک‌ترین کشور اروپاست. اما موافقت آنها با خواسته‌های رژیم ترک برای نابودی کوردها چه معنی می‌دهد؟ یک معنی می‌دهد و آنهم اینکه هیچ احترامی برای دمکراسی باقی نمانده است و شما هم با ذ‌هنیت اردوغان سیاست‌ورزی می‌کنید.

اردوغان فردی بیمار است. او روستا و شهر و غیرنظامیان را بمباران می‌کند. از موازین دولتی خارج شده‌اند. احترامی برای همسایه و اطرافیان خود ندارند. با ادعای اینکه 'علیه ترور می‌جنگیم' به هر جایی حمله می‌کنند. به دولتی تروریست مبدل شده‌اند. خطرناک‌ترین چیز در جهان امروز نه داعش، بلکه رژیم ترکیه است. داعش تصفیه شد. اما دولت ترک ذهنیت داعش را ادامه می‌دهد. خطر رژیم ترک برای اروپا، برای خاورمیانه، عراق و سوریه بیشتر از داعش است. اگر این ذهنیت تصفیه نشود انسان نمی‌تواند از تصفیه داعش سخن بگوید.

اگر جهان این واقعیت را نمی‌بیند، یعنی از رژیم ترک حمایت می‌کند. سکوت یعنی اینکه من قتل‌عام توسط رژیم ترک را می‌پذیرم. برخی از دولت‌ها کشتار زاخو را یک اشتباه می‌دانند. اما نه، چنین نیست. جالبتر از همه اینکه مسرور بارزانی دست به دامن کاظمی شده و خواستار ممانعت از تظاهرات علیه ترکیه است. به اصطلاح کورد هستند و از کوردایتی دم می‌زنند. مسرور بارزانی می‌خواهد دامنه اعتراضات علیه این قتل‌عام را کاهش دهد. اما خشم خلق فرونمی‌نشیند. رژیم ترک حد و مرزی باقی نگذاشته است. قوانین بین‌المللی و اخلاقی را پشت‌سر گذاشته است. در شمال و شرق سوریه هر روز به قتل‌عام شهروندان دست می‌زند. قتل‌عام‌هایی که در عفرین، در سریکانی و زاخو صورت می‌گیرند با همان ذهیت انجام می‌شوند. این نیز اثبات می‌کند که رژیم ترک دستور این قتل‌عام‌ها را از مرکزی نیرومند دریافت می‌کند. این نیروها نباید خود را مخفی کنند، باید جسارت داشته باشند وارد میدان شوند. این نیروها بر اساس خونریزی به دیپلماسی می‌پردازند، جامعه تداوم این وضعیت را نمی‌پذیرد.

مقاومت خود را شعله‌ورتر می‌کنیم

هر روز با پهپاد به شنگال حمله می‌کنند. در شنگال که داعش نتوانسته بود همه را قتل‌عام کند، امروز رژیم ترک وارد میدان شده و می‌خواهد کار ناتمام داعش را تمام کند. داعش نتوانست روژاوا و شمال و شرق سوریه رکنترل کند اما اکنون رژیم ترک در حال اجرای این نقشه است. رژیم ترک پدر داعش است. آنچه پسرش موفق به انجام آن نشد او در حال انجام آن است. همان سیاست داعش را به پیش می‌برند. هر روز دست به قتل‌عام می‌زند. تمامی روستاهای منطقه زرگان را ویران کردند. این منازل مال روستائیان بودند. در مقابل چشم جهانیان روستاها را ویران کرد. در مقابل چشم سازمان ملل که از حقوق بشر دم می‌زند به قتل‌عام دست می‌زند. سازمان ملل کجاست؟ وقتی از جنایات رژیم ترک چشم‌پوشی می‌کنند یعنی اینکه ترکیه می‌تواند به هرکاری خواست دست بزند. ما این وضعیت را نمی‌پذیریم. ما مقاومت می‌کنیم و مقاومت را شعله‌ورتر می‌کنیم. نیازی نیست کسی ما را نصیحت کند. ما مجبوریم ایستادگی کنیم.

شهادت هوال ژیان تولهلدان

رژیم ترک هر روز منطقه را هدف حمله قرار می‌دهد. غیرنظامیان و فرماندهان نظامی را به شهادت می‌رساند. ائتلاف هم هیچ اهمیتی نمی‌دهد. ژیان تولهلدان فرمانده یگان‌های آنتی‌ترور (یات) بود. ٢۴ ساعت شبانه روز همراه با ائتلاف علیه داعش می‌جنگند. حملات ترکیه به معنی حمایت از داعش است. وقتی هوال ژیان به شهادت رسید موضع ائتلاف بین‌المللی چه بود؟ شما با هم علیه داعش جنگیدید. ائتلاف همه را می‌شناسد. اگر تو توانایی محافظت از افرادی که علیه داعش می‌جنگند را نداشته باشی چگونه از غیرنظامیان دفاع می‌کنی؟ شهادت هوال ژیان معناهای بسیاری را در خود دارد. پیام می‌دهند که تمامی کسانی که علیه داعش جنگیده‌اند هدف قرار می‌گیرند. هر کسی علیه داعش بجنگد توسط دولت ترک هدف قرار می‌گیرد. ژیان تولهلدان فرمانده آنتی‌ترور بود. ٢۴ ساعت شبانه روز همراه ائتلاف علیه داعش می‌جنگید. اما هیچ کسی چیزی نگفت که چرا فرماندهان جنگ با داعش از سوی دولت ترک هدف قرار داده می‌شوند. همچین حمله به ژیان تولهلدان حمله به فلسفه آزادی است که از سوی رهبر آپو طرح شده است. رژیم ترک زنان سربلند، آزاد و شرافتمند را نمی‌پذیرد. می‌خواهد زن برده باشد. وقتی ژیان تولهلدان هدف قرار داده می‌شود یعنی تمامی زنان را هدف حمله قرار می‌دهد.

رژیم ترک برای حمله به منبج، تل‌رفعت و کوبانی کسب رضایت از روسیه به فعالیت دیپلماسی می‌پردازد. برای حمله به دربیسی، عاموده و دیرک کسب موافقت آمریکا به دیپلماسی می‌پردازد. ما آشکارا به این دولت‌ها می‌گوییم؛ اگر شما از این جامعه دفاع نمی‌كنید به شیوه‌ای آشکار به مردم بگویید. چرا شما به پنهانکاری دست می‌زنید؟ پرواز هواپیماها[ی ترکیه] آزاد است. روسیه و آمریکا با این امر موافق هستند. می‌گویند آزادید به کوردها حمله کنید. شما قتل‌عام کوردها را در عفرین، سریکانی و زاخو پذیرفتید، شما مسئول این قتل‌عام‌ها هستید. لازم نیست چنین وانمود کنید که مسئول نیستید. شما به رژیم ترک جسارت بخشیدید که دست به قتل‌عام کوردها بزند."

حسن کوچر، مشاور روئسای مشترک شورای اجرایی اداره خودگردان شمال و شرق سوریه خاطرنشان کرد که رژیم ترک دارای فوبیای کورد است و افزود:"از کشتار کوردها لذت می‌برند. با سلاح‌های شیمیایی به گریلاها حمله می‌کنند. این به معنی نقض قوانین بین‌الملی و موازین سازمان ملل است. سلاح‌هایی که در تمام جهان ممنوعه می‌باشد علیه کوردها بکار گرفته می‌شوند. این دولت‌ها اینگونه با مسئله کورد رفتار می‌کنند. شما به انسانیت دروغ می‌گویید. نقاب همه شما بر زمین افتاده است. کشورهای اروپایی با گفته 'ما دمکرات هستیم، ما از حقوق بشر دفاع می‌کنیم' به فریب انسانیت می‌پردازند. انسانیت قتل‌عام می‌شود آنها دم نمی‌زنند. رژیم ترک به بهانه 'مبارزه با ترور' به ترور خدمت می‌کند. تداوم این وضعیت غیرقابل قبول است. لازم است هر دولت موضع خود را به شیوه‌ای شفاف اعلام کند. با فریب و ریاکاری به جایی نمی‌رسند."

به هیچ دولتی اعتماد نمی‌کنیم

حسن کوچر، مشاور روئسای مشترک شورای اجرایی اداره خودگردان شمال و شرق سوریه یادآور شد که آنها به هیچ دولتی اعتماد ندارند و افزود:"ما به خود و به نیروی جامعه‌مان اعتماد می‌کنیم. ما هیچ انتظاری از نیروهای دیگر نداریم. زیرا تجاربی را کسب کرده‌ایم. ما دیدیهم که در عفرین، سریکانی و گری‌سپی چگونه عقب‌نشینی کردند. شاید فردا هم همین کار را تکرار کنند. ما به هیچ نیروی خارجی تکیه نمی‌کنیم. خطر بزرگی وجود دارد و به قوت خود باقیست. انسان نباید بگوید از نشست تهران چیزی کسب نکردند و حمله‌ای صورت نمی‌گیرد. در این نشست شاید نتیجه‌ای کسب نکرده باشند اما احتمالا در برخی موارد به توافق رسیده‌اند. می‌دانیم که نشست‌های آستانه در واقع نشست برای تجزیه خاک سوریه هستند. خاک سوریه را در میان خود تقسیم می‌کنند. بدون آنکه سوریه هم شرکت داشته باشد، سه کشور دیگر گردهم می‌آیند و در مورد سوریه به شور می‌نشینند. این سیاست‌ورزی نیست. هر نشست آستانه مایه بحران و تعمیق مسائل سوریه بوده است. به همین دلیل ما باید به نیروی خود تکیه کنیم.

اداره خودگردان وضعیت اضطراری اعلام کرد. ما می‌دانیم که جنگ بزرگی را در پیش رو داریم. این جنگ شباهتی به جنگ‌های دیگر ندارد. جامعه ما باید تدابیر خود را اخذ کند و مکانیسم دفاعی خود را ایجاد کند. تنها شانس ما برای تداوم زندگی مقاومت بزرگ است. این بار مقاومت به پیروزی بزرگ می‌انجامد. در این برخودان ما گام‌های بزرگی برمی‌داریم. چه جنگ روی دهد یا ندهد مناطق اشغالی را آزاد خواهیم کرد. نیروی بزرگی در دست داریم. ما دارای فسلفه و فکر هستیم. ما همچون خلق باید در حوزه سازماندهی، سیاسی و نظامی خود را به نحو احسن آماده کنیم. برخودان گریلا در کوهستان‌ها رژیم ترک را با بن‌بست روبرو کرده است. علیه گریلا از هر نوع سلاحی استفاده می‌کنند اما هر روز دایره محاصره بر دولت ترک تنگتر می‌شود. رژیم ترک به دلیل شکست در کوهستان‌ها ما را هدف حمله قرار نمی‌دهد. تنها هدف ما گسترش و نیرومندتر کردن انقلاب است. روز به روز انقلاب ما گسترش می‌یابد و اذعان داریم که بزرگتر خواهد شد."