'در سال ٢٠٢٢ به دیپلماسی عمومی اهمیت بیشتری می‌دهیم'

عبدالکریم عمر ریاست مشترک کمیسیون ارتباطات خارجی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه گفت: سال ٢٠٢٢ اهمیت بیشتری به دیپلماسی عمومی و مذاکره با کشورهای خاورمیانه می‌دهیم.

عبدالکریم عمر عبدالکریم عمر ریاست مشترک کمیسیون ارتباطات خارجی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در گفتگو با خبرگزاری فرات به ارزیابی فعالیت‌های دیپلماتیک سال ٢٠٢١ پرداخت.

رئیس مشترک کمیسیون روابط خارجه شمال و شرق سوریه با بیان اینکه امور دیپلماتیک عمومی را بسیار حائز اهمیت می‌دانند افزود که اداره خودگردان از لحاظ افکار عمومی جهان نیز برای حل مسئله سوریه این اقدام را به عنوان یک نمونه می‌بیند.

عبدالکریم عمر همچنین اعلام کرد، یک سال به شیوه‌ای اساسی این کار را انجام داده و برای معرفی اداره خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه و تحویل نیروهای داعش و خانواده‌هایشان اقدامات لازم را انجام دادند. او گفت:"در نشست‌ها و جلسات خود در سطح وزرای امور خارجه وضعیت اقتصادی، سیاسی و تهدیدها و اشغال‌گری‌های دولت ترکیه را مفصلاً مورد بحث قرار داده‌ایم. بستن دروازه‌ی مرزی تل کوچر با نظر روسیه و چین و بستن دروازه‌های دیگر بر زندگی ۵ میلیون انسان تاثیر می‌گذارد. به ویژه در مناطقی که در سال‌های اخیر توسط داعش اشغال شده‌اند، نبود کمک‌های انسانی و وجود مسائلی مانند بیکاری و مشکلات اقتصادی به داعش فرصت می‌دهد تا دوباره خود را سازماندهی کند. همچنین بر این مسئله تاکید کرده‌ایم که مسئله سوریه با نشست‌های کمیسیون در ژنو که نه کوردها و نه سایر گروه‌های شمال و شرق سوریه در آن حضور نداشتند، حل نخواهد شد. حدود ۳۰ درصد از جمعیت سوریه در این مناطق، نمایندگانی در این نشست‌ها نداشتند. همچنین در مورد وضعیت کنونی داعش و هزاران زن و کودک آنها صحبت کردیم که اکنون در اردوگاه‌ها هستند. به ویژه اگر وضعیت کمپ هول به همین شیوه ادامه پیدا کند، ممکن است بحران جدید انسانی ایجاد شود. این مسئله بر ما تأثیر خواهد گذاشت. ما با افکار عمومی بین‌المللی همه این مسائل را مطرح کرده و در مورد آنها گفتوگو کردیم و تلاش نمودیم تا راه حلی برای آنها پیدا کنیم."

عمر در ادامه اعلام کرد که تصمیم ایالت کاتالونیا برای به رسمیت شناختن اداره خودگردان دمکراتیک شمال و شرق سوریه بسیار حائز اهمیت است و بیشتر دولت‌ها در حال به رسمیت شناختن آن در عمل هستند.

عمر همچنین گفت:"در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هنگامی که به خارج از میهن رفته و می‌خواستیم جلساتی برگزار کنیم، در سطح وزرای امور خارجه و مشاورین آنها با ما تشکیل جلسه نمی‌دادند. اما در حال حاضر در این سطح از ما استقبال می‌شود."

وی در ادامه گفت:"اکنون درهای وزارت‌خانه‌ها‌ی امور خارجه کشورهای اروپایی برای ما باز است. در سطح وزرای امور خارجه و جانشین‌های آنها جلسات برگزار می‌شود. تا زمانی که ما به عنوان سوریه مسائل خود را حل نکنیم و اداره‌ی خودگردان نیز در گفتوگو ها شرکت نکنند، بسیار دشوار است که جایگاهش شناخته شود. دشوار است اداره‌ی خودگردان تا زمانی که در قانون اساسی جدید سوریه جایی نداشته باشد، به رسمیت شناخته شود."

'نمایندگی‌های ما در بسیاری از کشورها تاسیس شدند'

عمر یادآور شد که اولین نمایندگی آنها در شهر سلیمانیه باشور کوردستان بوده است. وی گفت:"ما در مسکو پایتخت روسیه نیز نمایندگی داریم. ما همچنین در استکهلم پایتخت سوئد نمایندگی داریم. ما در هر چهار کشور اسکاندیناوی (نروژ، دانمارک، سوئد و فنلاند) دارای نمایندگی هستیم. ما همچنین در کشورهای اروپایی مانند هلند، بلژیک و لوکزامبورگ نمایندگی‌های خود را تاسیس کردیم. در بروکسل، در پاریس پایتخت فرانسه و در برلین پایتخت آلمان نمایندگی‌های ما برقرار هستند. ما همچنین امسال نمایندگی‌مان در سوئیس را تاسیس کردیم. ما در تمامی مراکز مهم جهان نمایندگیهای خود را تاسیس می‌کنیم و می‌خواهیم در سال ۲۰۲۲ نمایندگی خود در لندن پایتخت بریتانیا را باز نماییم."

'در مورد یافتن راه حلی با حکومت سوریه جدی هستیم'

عبدالکریم عمر اعلام نمود، برای حل مسائل داخلی می‌خواهند با اداره دمشق و خلق‌های سوریه راه‌حلی پیدا کند. وی گفت:"ما در دمشق راه‌حلی پیدا می‌کنیم. ما برای یافتن راه‌حلی با دمشق جدی هستیم. باید در مورد هيئت‌های ژنو و آستانه تجدید نظر شود."

'مناطق اشغال شده'

عبدالکریم عمر در مورد مسئله کشتن و ربودن و تغییر دموگرافی و کوچاندن اجباری در مناطقی که دولت ترکیه آنها را اشغال کرده است اعلام نمود، کارهای ویژه‌ای در این رابطه انجام داده و اسنادی را آماده کرده‌اند. وی گفت:"ما برای بازگرداندن کسانی که به اجبار آواره شده‌اند، در تلاش هستیم."

'با امید و اراده سال ۲۰۲۲ را آغاز می‌کنیم'

عمر به این مسئله اشاره کرد که علی‌رغم شیوع پاندمی، فعالیت‌های دیپلماتیک اداره خودگردان و مجلس سوریه دمکراتیک متوقف نشده است. وی گفت:"امسال بر دیپلماسی عمومی تاکید داریم. بیشتر تلاش می‌کنیم تا با کشورهای خاورمیانه دیالوگ و گفتگو ایجاد نماییم. ما امسال را با اراده و امیدی بزرگ آغاز می‌نماییم."