سخنگوی مجلس زنان حزب اتحاد دمکراتیک: ترکیه از امید در روژآوا ناراحت است

زهرا سمو سخنگوی مجلس زنان حزب اتحاد دمکراتیک اعلام نمود که آنها با انقلاب زن در روژآوا، راه را برای مبارزه ای طولانی علیه ذهنیت مردسالار هموار کرده‌اند و در ادامه افزود: چون این دستاوردها به زنان جسارت و امید می‌دهند، مورد حملات ترکیه قرار گرفته‌اند.

انقلاب روزآوا که با سیاست راه سوم در جهان طنین‌انداز شده است، در مقابله با سیستم مردسالار و سرمایه‌داری، با پیشاهنگی زنان و ارائه سبک جدیدی از زندگی ادامه دارد. در شمال-شرق سوریه زنان علیه سیستم متمرکز، توانسته‌اند در مناطق خودمدیریتی مدل بدیلی را ایجاد کنند، موجودیت خود را در تمام ابعاد، از سیاست گرفته تا دیپلماسی، از حوزه نظامی گرفته تا اقتصادی و فرهنگی مستحکم‌تر و منسجم‌تر می‌کنند.

زهرا سمو سخنگوی مجلس زنان حزب اتحاد دمکراتیک به مناسبت ۲۵ نوامبر روز مبارزه جهانی علیه خشونت علیه زنان، در رابطه با دستاوردها و وضعیت زنان در منطقه با خبرگزاری مزوپوتامیا گفتگو کرد.

در این گفتگو زهرا سمو اعلان نمود که دستاوردهای زنان برای حکام همیشه به عنوان تهدیدی مشاهده شده است و در این باره اظهار داشت: خشونت‌های بسیاری علیه زنان روی می‌دهد. اگر ما به تاریخ جهان نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم که حکومت‌های هژمون همیشه مخالفت‌های گسترده‌ای را علیه دستاوردهای زنان انجام داده‌اند. به جای آنکه علیه خشونت سیستماتیک که علیه زنان روی می‌دهد مبارزه کنند، تلاش می‌کنند تا دستاوردهای زنان را از میان بردارند.

سمو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زنان در مقابله با خشونت‌ها همیشه مقاومت کرده‌اند. هر چند خشونت علیه زنان روی داده باشد، خواهران میرابل همیشه در هر دوره‌ای و در هر جایی حضور داشته‌اند. خواهران پاتریا، مبنروا و ماریا ترزا با طنین‌انداز نمودن صدای خود بلندترین فریادها را سر داده‌اند تا زنان از حقوق خود برخوردار باشند. به همین دلیل هم بوده است که زنان به قتل رسیده‌اند. از قتل این زنان ۶۱ سال گذشته است، اما آنان هیچگاه فراموش نشده‌اند، اما همه نام دیکتاتورها را به فراموشی سپرده‌اند.

دوران حکومت بعث

زهرا سمو خاطرنشان ساخت که پیش از انقلاب روژآوا  امکان اشاره به حقوق زنان حتی وجود هم نداشت. در آن دوره نه تنها خشونت‌های فیزیکی، بلکه خشونت روانی و اقتصادی در بالاترین سطح علیه زنان صورت می‌گرفت. قبل از انقلاب روژآوا سیستم بعث، در مناطق مختلف به تمام شکل‌ها علیه زنان ستم روا می‌داشت. زنان از هیچگونه حقی برخوردار نبودند. زنان در خانه حبس شده بودند و در سیاست و حقوق زنان حق ابراز موجودیت نداشتند. این مسئله شدیدترین خشونت علیه زن بود. برای محروم کردن زنان از حق زندگی آنان دست به هر اقدامی زدند. زنان در مدارس تحصیل می‌کردند اما اندیشه بعث به آنان تزریق می‌شد و تها در حوزه‌هایی که دولت اجازه داده بود حضور پیدا می‌کردند. گفته می‌شد که اگر زنان حقوق خود را بخواهند، کشته می‌شوند، شکنجه می‌شوند، باید زندانی شوند. اما به هر نحو ممکن تلاش شد تا زنان بتوانند مجددا بر پای خود بایستند.

زنان حیاتی جدید را ایجاد کردند

سمو در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که در انقلاب روژاوا با پیشاهنگی زنان، حیات جدید زنان با حروف زرین نقش بسته است. با این انقلاب زنان حیات جدیدی را آغاز کردند. زنان در مقابله با خشونت نادیده گرفتن تاریخی خود را از میان برداشتند. در تمام حوزه‌ها، قدم به قدم از طریق راه سوم، شکل جدیدی از زندگی را ایجاد کردند. کسانی که آنها را نادیده گرفته بودند و حقوق آنان را منع کرده بودند، مشاهده کردند که زنان می‌توانند در همه حوزه‌ها نقش فعال خود را ایفا کنند.

سمو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: زنان در چارچوب نگرشهای رهبر خلق کورد در حوزه‌های سیاست، اقتصاد و حقوق حضور پیدا کرده و در ادامه افزود: دیگر زنان خواهان دستیابی به تمام حقوق خود برامده‌اند. در تمام حوزه‌ها آنها نقش‌های خود را ایفا می‌کنند. زنانی که در زمان رژیم بعث در مقابل خشونت‌ها بدون دفاع بودند،  اکنون خودشان از خود دفاع می‌کنند. با گسترش دستاوردهای آنان، دولت‌های هژمون هم دچار بیقراری می‌شوند. زیرا دسناوردهای آنان قدرت و حاکمیت آنان را به لرزه درمی‌آورد.

هدف نخستین زنان

زهرا سمو در ادامه خاطرنشان ساخت که در میان تمام خلق‌های شمال-شرق سوریه، هدف دست‌یابی به زندگی برابر و عادلانه بوده و به همین دلیل ترکیه دچار تنگنا شده است. ترکیه به همین دلیل دست به حملات منطقه‌ای می‌زند. بارزترین نمونه ان هم قتل هفرین خلف بود. با به شهادت رساندن هفرین خلف انان تمام زنان را هدف قرار دادند. با این اقدام تلاش شد که مبنای حرکت زنان را از میان بردارند. در مقابل تمام حملات، زنان با گسترش مقاومت خود پاسخ دادند. از طرف دیگر می‌دانند که چون دستارودهای زنان به انان روحیه و جسارت می‌دهد، ترکیه زنان را مورد هدف قرار می‌دهد.

مبارزه‌ای طولانی

زهر سمو همچنین اظهار داشت که در مناطقی که خودمدیریتی در آنجا حضور دارد، خشونت سیستماتیک علیه زنان بسیار کاهش یافته است و در ادامه افزود: متاسفانه ما نمی‌توانیم بگوییم که خشونت علیه زنان به تمامی از میان برداشته شده است. زنان برای از میان برداشتن تمام اشکال خشونت، مبارزه را ادامه می‌دهند. لازم است که دستاوردهای روژآوا در تمام جهان گسترش پیدا کند. با تغییر ذهنیت مردسالار هژمونیک ما می‌توانیم خشونت علیه زنان را از میان برداریم.

زهرا سمو با اشاره به مبارزه مجلس زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها در حراست از دستاوردهای زنان و تلاش‌های خود گفت: ما با ذهنیت برامده از تلاش برای حفظ دستاوردهایمان، بیش از پیش منسجم شده‌ایم، ما با زنان در رابطه با حقوقشان گفتگو می‌کنیم و با زنان و مردان در رابطه با ژنئولوژی گفتگو می‌کنیم. رقا زمانی پایتخت داعش بود و در بسیاری از مناطق همان ذهنیت پلید و تاریک خواهان زندانی کردن زنان بود. برای از میان برداشتن این ذهنیت ما مبارزه کردیم. ما در این رابطه نه فقط زنان، بلکه تمام جامعه را آموزش می‌دهیم. زمانیکه ما همزمان به اموزش زنان و مردان دست می‌زنیم، دست‌یابی به مسائل زنان و مشکلات زنان هم تسریع می‌شود. این مبارزه طولانی مدت است، اما دست‌یابی به ان از سوی ما ناممکن نیست.

فراخوان برای اتحاد

زهرا سمو در خاتمه خاطرنشان ساخت که ما به عنوان مجلس زنان حزب اتحاد دمکراتیک تلاشهایمان را در شمال-شرق سوریه بدون محدودیت ادامه می‌دهیم. در همه جا در مقابله با خشونت علیه زنان سازمان‌های ما حضور پیدا خواهند کرد. مرز برای ما ممنوعیت نیست. ما با تمام سازمان‌های زنان در ارتباط هستیم. ما تجربه زنانی را که در آنسوی جهان با خشونت مواجه می‌شوند درک می‌کنیم. از تمام زنان درخواست می‌کنیم که در مبارزه علیه تعدی، شکنجه و ربایش و قتل‌عام خصوصا در مناطقی که از سوی ترکیه به اشغال درآمده‌اند، با ما در ارتباط باشند. در صورتیکه زنان متحد باشند، هیچ نیرویی نمی‌تواند در مقابل آنان بایستد.