تحصن شبانه‌روزی مجلس خانواده شهدا در تقبیح کوردکشی پ.د.ک

شهروندان روژاوا برای تحویل گرفتن پیکر گریلاهایی که از سوی پ.د.ک در خلیفان به شهادت رسیدند یک هفته است در مرز روژاوا-باشور دست به تحصن زده‌اند. فعالان می‌گویند:"دیگر بس است، کاسه صبر ما لبریز شده است، با درهم شکستن مرز می‌رویم پیکر شهدا را بازمی‌ستانیم."

شب ٢٨-٢٩ آگوست/ ۶-٧ شهریور، نظامیان پ.د.ک در کمین در منطقه خلیفان ۵ گریلای ه.پ.گ را به شهادت رساندند و پیکرهای آنان را دزدیدند. مجلس خانواده شهدای اقلیم جزیره روز ۵ اکتبر/ ١٣ مهر با هدف پس گرفتن پیکر این شهیدان به دروازه مرزی سمالکا رفتند و خیمه اعتراضی برپا کردند. نمایندگانی از خلق‌های شمال و شرق سوریه طی هفته گذشته در این تحصن شرکت کردند. تحصن همچنان ادامه دارد. خانواده شهیدان و خلق‌های منطقه اعلام کردند که آنان برای پس گرفتن پیکر شهیدان خلیفان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

جوان: پ.د.ک خوب بداند اگر کاسه صبرمان لبریز شود این مرزها را به رسمیت نمی‌شناسیم

هوگر قامشلو یکی از جوانان عضو جنبش جامعه دمکراتیک به پ.د.ک هشدار داد و گفت:"خلقمان در یک هفته‌ گذشته به شیوه‌ای عمومی در تحصن ما در سیمالکا جای گرفتند. صدها جوان به ما پیوستند. خلق می‌گویند که دیگر صبر نخواهند کرد. اگر پیکر شهیدان را به ما بازنگردانند این مرزها را زیرپا می‌گذاریم. پ.د.ک باید به این واقعیت آگاه باشد.

مادران و فرزندانشان علیه خیانت پ.د.ک اعلام موضع کرده‌اند. خیانت‌های مسعود و نچیروان بارزانی غیرقابل پذیرش هستند. به روال گذشته می‌خواهند به مزدوری و خودفروشی ادامه دهند. ما همچون جوانان در مقابل این سیاست پ.د.ک ایستادگی می‌کنیم. خانواده بارزانی در سایه مبارزه گریلا در باشور باقی مانده است. پ.ک.ک به فریاد شنگال، روژاوا و کوبانی رسید. پ.ک.ک برای دفاع از تمامی کورد، کوردستان و انسانیت آماده هرگونه فداکاری است.

مادر هفرین خلف در تحصن خانواده شهدای خلیفان

١٢ اکتبر ٢٠١٩ مزدوران رژیم ترک «هفرین خلف» دبیرکل حزب آینده سوریه را به شیوه‌ای وحشیانه به قتل رساندند. سُعاد مصطفی مادر هفرین خلف به تحصن خانواده شهدای خلیفان پیوست. سعاد مصطفی گفت:"ما به آکسیون خود در مرز سیمالکا ادامه می‌دهیم. تا زمانی که پیکر شهیدانمان را از افرادی که گویا برادرمان هستند تحویل نگیریم به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم. اگر اجساد شهیدان ما در دست نیروهای دیگر می‌بود ما می‌گفتیم آنان دشمن هستند، خائن هستند. اما متأسفانه جنازه فرزندان ما در دستان گویا برادران کورد است. ما منتظر تحویل گرفتن پیکرها هستیم و تا آنها را به ما باز نگردانند ساکت نمی‌نشینیم.

تحصن شب و روز نمی‌شناسد

تحصن فعالان در مرز سمالکا علیه خیانت و خودفروشی پ.د.ک همچنان ادامه دارد. شرکت کنندگان شب هنگام پیرامون آتش گردهم می‌آیند و به ترانه‌خوانی می‌پردازند. آنان ترانه‌هایی در وصف مقاومت گریلا و خیانت‌ کوردها می‌گویند. فریاد شعار «مرگ بر خائنان، زنده‌باد مقاومت گریلا» آسمان منطقه را فرامی‌گیرد.

هنرمندانی که در این تحصن شرکت کرده و به ترانه‌خوانی می‌پردازند خطاب به پ.د.ک می‌گویند:"ما صدها بار گفتیم که نباید میان ما جنگ روی دهد، اما متأسفانه جنگ شد. باید پیکر شهیدانمان را برگردانند. بهتر است روابط فی‌مابین را بیش از این خراب نکنند. این جنگ کوردكشی عواقب بسیار ناگواری را به دنبال دارد. به خلق کورد و خلق‌های منطقه آسیب وارد می‌کند. ما با صدای بلند از پ.د.ک و خانواده بارزانی درخواست کردیم، اما گوش شنوایی ندیدیم. پ.د.ک باید از کوردکشی دست بردارد و بجای آن با دشمنان کورد بجنگند. روز اتحاد کوردها و پیروزی در مقابل دشمنان است."

پ.د.ک از فعالیت مادران آشتی جلوگیری کرده بود

٢۶ مادر آشتی اقلیم جزیره در روژاوای کوردستان که برای تحویل گرفتن پیکرهای نسرین تمر (تولهلدان رامان) و یوسف ابراهیم (سَردَم جودی) که در کمین نظامیان پ.د.ک در خلیفان به شهادت رسیدند به مرز پیشخابور رفته بودند. نیروهای پ.د.ک مانع ماداران آشتی شده بودند و مادران هم در پاسخ به گستاخی پ.د.ک اعلام کردند که تحت هر شرایطی پ.د.ک را وادار می‌کنند اجساد فرزندان شهیدشان را به آنان تحویل دهد.

فعالیت سازمان میت از طریق پ.د.ک در سمالکا

بنابر اطلاعاتی که از منابع امنیتی منطقه دریافت کردیم پس از آغاز تحصن مجلس خانواده شهدای اقلیم جزیره در سمالکا پ.د.ک اعضای سازمان استخبارات ترکیه (میت) را در مرز مستقر کرده است.

پیش از این نیز گزارش‌های دال بر استقرار اعضای میت در پیشخابور منتشر شده بود. نظامیان پ.د.ک از کسانی که از روژاوا به باشور وارد شوند تحت عنوان فرم عبور اطلاعات جمع‌آوری کرده و اعضای میت ترک در روند پرسش و پاسخ مسافران فعالانه شرکت می‌کنند.