طی سه سال ۸۳ زن در عفرین اشغالی به قتل رسیدند

در سه سال گذشته در عفرین تحت اشغال مزدوران رژیم فاشیست ترکیه ۸۳ زن کشته شدند. در همین دوره زمانی ۲۰۰ نفر زن ربوده و ۷۰ نفر مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

از ۱۸ مارس ۲۰۱۸، در شهر عفرین اشغالی که توسط گروه‌های تبهکار وابسته به رژیم ترکیه کنترل شده است ۸۳ زن کشته و ۲۰۰ زن نیز ربوده شده‌اند. طبق آمار سازمان حقوق بشر عفرین، پس از گذشت ۳ سال از حملات و اشغال عفرین، همچنان شاهد افزایش حملات به زنان هستیم. نایله محمود، عضو سازمان حقوق بشر عفرین - سوریه و سوزان مصطفی، عضو کمیته روابط دیپلماتیک کنگره استار، در مورد جنایات انجام شده توسط گروهک‌های مزدور ترکیه با خبرگزاری هاوار گفتگو کردند.

۷۰ زن مورد تجاوز قرار گرفتند

 نایله محمود با بیان اینکه از ۸۳ زن، ۵ نفر از آنها برای اینکه به دست نیروهای مزدور ترکیه نیفتند به زندگی خود پایان دادند، گفت: جنایات و اقدامات گسترده‌ای علیه زنان در عفرین انجام می‌شود. اطلاعات سه سال و شش ماه گذشته در دست ما مستند شده است. ۸۳ زن کشته شدند، از جمله ۵ زن که برای جلوگیری از افتادن به دست مزدوران ترکیه، خودکشی کردند. همچنین ۲۱۶ زن زخمی شدند و بر اساس مستندات ۷۰ زن مورد تجاوز قرار گرفتند. ۲۵ زن ربوده شده‌اند و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. در میان این ۲۵ زن دو کودک نیز وجود دارد. عالیه عدنان جوما یک کودک ۱۳ ساله است، رویا محمود خاطر ۶ ساله است، امینه مصطفی ۶۰ ساله است. کسان دیگر نیز اطلاعاتی از آنها در دست نیست. در میان کشته شدگان، کودکان دو ساله، حنا مصطفی، زینب شیخ داوود ۲۱ ساله، زینب ابراهیم ۱۴ ساله و هیوا شریف قاسم ۲۱ ساله هستند.

جمعیت کوردها در عفرین به ۲۳ درصد کاهش یافته است

نایله در پایان سخنان خود گفت: "هیچ کس نمی‌تواند واقعیت اقدامات و جنایات دولت ترکیه را که مستند شده است، پنهان کند. اما جنایات دیگری وجود دارد که مستند نشده است. صدها زن در زندان‌های عفرین هستند که مورد تجاوز و شکنجه قرار می‌گیرند. قبل از اشغال عفرین جمعیت کوردها ۹۰ درصد بود. اما بعد از اشغال عفرین، ۲۳ درصد شده که این یک خطر بزرگ است."

 سوزان مصطفی، عضو کمیته دیپلماسی کنگره استار همچنین با بیان اینکه اقدامات و جنایات دولت ترکیه سه سال است که علیه زنان انجام می‌شود، افزود: "جنایات به صورت روزمره علیه زنان انجام می‌شود که از اصول اخلاقی و انسانی به دور هستند. اطلاعاتی که روزانه دریافت می‌کنیم بسیار دردناک است. مزدوران دولت ترکیه روزانه زنان را به بهانه ازدواج از عفرین ربوده و به ترکیه انتقال می‌دهند. چند زن که در زندان های عفرین که نخواستند نامشان فاش شود، این اطلاعات را با ما در میان گذاشتند. اقدامات و قساوت‌های غیرقابل قبولی علیه زنان در زندانهای شهر عفرین انجام می‌شود. گفته‌های این زنان در مورد برخی موضوعات، هر سنگی را ذوب و زمین و آسمان این اعمال و جنایات را نمی‌پذیرند."

زنان را به ترکیه انتقال می‌دهند

 سوزان مصطفی با بیان اینکه زنان در داخل عفرین بدون روسری نمی‌توانند رفت و آمد کنند، گفت: "طبق اطلاعاتی که از طریق تماس تلفنی به دست ما رسیده، برخی از زنان با زور ربوده می‌شوند تا از خانواده آنها پول اخاذی کنند و با عکس و فیلم خانواده آنها را تهدید می‌کنند. بسیاری از خانواده‌های میهن‌دوست ما مجبور به فروش اموال و خانه‌های خود شدند. بسیاری از زنان جوان به دلیل این جنایات به زندگی خود پایان دادند. هر روز بر تعداد قتل، خودکشی، شکنجه و دستگیری افزایش می‌یابد، خانه و دارایی بسیاری از زنانی که قبلاً در سازمان‌های زنان ما کار می‌کردند مصادره می‌شود. در داخل این خانه‌ها علیه زنان تجاوز انجام می‌شود. گفته می‌شود، ۱۰ مرد به یک زن تجاوز می‌کنند. این اسناد همه در دست ماست. اگر این وحشیگری نیست، چه کسی را باید وحشی نامید؟ وحشیگری مزدوران دولت ترکیه در داخل کشور عفرین برای مردم کورد و زنان کورد بسیار خطرناک است. وی افزود: بسیاری از زنانی که می‌شناسیم به درخواست ما از زندان آزاد شده‌اند اما توسط این مزدوران به زور به ترکیه منتقل شده‌اند."

از سرنوشت ۱۲۰۰ زن، اطلاعی در دست نیست

 سوزان مصطفی در رابطه با خشونت علیه زنان و جنایات ۳ و نیم ساله دولت ترکیه، گفت: "پس از اشغال عفرین سرنوشت ۱۲۰۰ زن مشخص نیست و هیچ اطلاعای از آنها در دست نیست. بیش از هزار زن نیز کشته و مورد تجاوز قرار گرفتند. ۹۹ نفر ربوده و به زندان‌های عزاز و ترکیه منتقل شدند. آمارهای ۶ ماه اخیر نشان می‌دهد که ۲۳ زن کشته شده‌اند، یک زن به زور ازدواج کرده و ۹ زن نیز مورد تجاوز قرار گرفته‌اند."

علیه وحشیگیری ترک‌ها ساکت نمانید

 سوزان مصطفی در پایان سخنان خود گفت: "کسانی که در رسانه‌ها می‌گویند؛ چیزی در عفرین وجود ندارد، بیایند این اسناد را در دست ما ببینند. کسانی که اینطور می‌گویند، همانگونه که عفرین به دست آنها اشغال شد، اکنون هم از تغییر دموگرافیك در عفرین حمایت می‌كنند و این شرارت و ظلم را علیه زنان كورد انجام می‌دهند. من از جامعه جهانی، همه خلق‌های جهان و به ویژه زنان و خلق خود می‌خواهم که در برابر این ظلم سکوت نکنند. اگر ما خود را به زنان عفرین نرسانیم، زنان هرگز نمی‌توانند برای مبارزه در راه آزادی در تاریخ سر خود را بلند کنند."