عایشه آجار: نمایندگی‌های برابری را به بخشی از اساسنامه حزبی خود تبدیل کنید

عایشه آجار باشاران سخنگوی مجلس زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها طی انتشار گزارش «نه به فقر زنان»، از تمام احزاب سیاسی درخواست کرد که نمایندگی‌های برابری را به بخشی از اساسنامه حزبی خود تبدیل کنند.

عایشه آجار باشاران سخنگوی مجلس زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها با حضور اعضای کمیسیون زنان و نمایندگان پارلمان، در دفتر مرکزی حزب نشستی خبری را برگزار کرده و گزارش خود را با عنوان نه به فقر زنان منتشر کرد.

عایشه آجار باشاران سخنگوی مجلس زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها در گزارش خود خاطرنشان ساخت که ۵ دسامبر سالگرد به رسمیت شناختن حق انتخاب و منتخب شدن زنان در ترکیه است و در این باره افزود: اما با گذشت ۸۷ سال از این تاریخ، همچنان حقوق زنان پذیرفته نمی‌شود. ما به عنوان حزب دمکراتیک خلق‌ها تنها حزبی هستیم که با برخورداری از سیستم ریاست مشترک حافظ نمایندگی برابر هستیم. ما از تمام احزاب سیاسی درخواست می‌کنیم که نمایندگی برابر زن و مرد را در اساسنامه‌های خود گنجانده و حق نمایندگی برابر را در عمل اجرا کنند.

بحران اقتصادی و قتل زنان

باشاران در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به کاهش روزانه نرخ دلار اظهار داشت شهروندان روز بروز بیشتر دچار فقر و تنگدستی شده و در این باره گفت: دولت غیر از گسترش بحران و افزایش نرخ دلار برای استفاده نزدیکان خود، راه حل دیگری ندارد. در این میان زنان، کارگر ان و جوانان هستند که هزینه‌های سنگین بحران را بر دوش دارند.

باشاران در بخش دیگری از گزارش خود اظهار داشت که از ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱ تا کنون بر اساس آمارهای رسمی ۲۵۱ زن به قتل رسیده‌اند.  اما در این آمار به شمار زنانی که دست به خودکشی زده یا ناچار به خودکشی شدهغاند، یا زنانی که از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست، اشاره‌ای نشده است. وی با اشاره با اینکه گلستان دوکو و ایپک ار هم در این امار لحاظ نشده‌اند، اظهار داشت: از سرنوشت یک زن دیگر به نام کبری اکین همچنان خبری در دست نیست. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی نهادهای زنان، در طول ۱۱ ماه ابتدای سال ۲۰۲۱ ، تعداد ۴۱۱ زنان در نتیجه خشونت‌های همسران به قتل رسیده‌اند. اما چون قانون از زنان دفاع نمی‌کند، زنان بدون دفاع رها شده‌اند. موسی اورهان که به ایپک ار تعدی کرده بود و باعث خودکشی وی شده بود، به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. با خروج دولت آ.ک.پ از پیمان استانبول خشونت علیه زنان را مشروعیت بخشیده‌اند.

ما صدای مطالبات زنان را طنین انداز کرده‌ایم

باشاران در بخش دیگری از سخنان در نشست خبری اعلام کرد که زنان به خوبی اطلاع دارند که این دولت چگونه راه مردان برای اعمال خشونت علیه زنان هموار می‌کند و با قانون آزادی پیش از موعد راه آزادی آنان را از زندان هموار می‌کند. باشاران در ادامه خاطرنشان ساخت که ما در ۲۵ نوامبر در مقابله با خشونت علیه زنان در میادین فریاد زدیم و حضور پیدا کردیم. ما سازماندهی و مبارزات خود را گسترش می‌دهیم و در مقابله با حاکمیت مستبدانه همکاری‌های خود را انسجام می‌بخشیم.

باشاران در بخش پایانی سخنان خود در این نشست خبری اعلام کرد آنان در همه جا، در روستاها و در خانه‌ها با زنان دیدار کرده و در رابطه با مسائل و مشکلات زنان با انان گفتگو کرده‌اند. ما مسائل زنان، دشواریهای اقتصادی و نقض حقوق بشر را با زنان مورد بحث و گفتگو قرار داده‌ایم. ما نتایج دیدارهایمان را با افکار عمومی در میان گذاشته‌ایم. ما در نشست‌های گروهی خود در پژوهش‌های خود صدای مطالبات زنان را طنین‌انداز کرده‌ایم.