"برخوردهای ترکیه علیه زنان همانند برخوردهای پارت دمکرات کوردستان است"

سوما فرهاد سخنگوی رژاک در رابطه با سرنوشت سه نفر از اعضای رژاک که از سوی پ.د.ک دستگیر شده‌اند، اظهار داشت: دستگیری سه زن در نتیجه ذهنیت حاکمیت است. برخورد ترکیه با زنان هرگونه باشد، برخورد پارت دمکرات کوردستان نیز همانگونه است.

سه عضو جنبش زنان آزاد کوردستان-رژاک- با اسامی خولا محمد حسن، جوانا عبدالباقی و سیران احمد حسن که برای شرکت در مراسم سالگرد ۳ اگوست ۲۰۱۴ به شنگال رفته بودند، در هولیر از سوی نیروهای پارت دمکرات کوردستان دستگیر شده و تا کنون از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست. علیرغم تمام تلاش‌های ۱۰ روزه برای کسب خبر از وضعیت این سه زن، مقامات مسئول هولیر سرنوشت این سه زن را همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داده‌اند.

سوما فرهاد سخنگوی سازمان زنان آزاد کوردستان در رابطه با دستگیری این سه زن و سیاستهای پارت دمکرات کوردستان اظهار داشت:

در سالروز قتلعام شنگال، دستگیری سه زن رویدادی معمولی نبوده و در این باره افزود: پ.د.ک با این موضعگیری، دشمنی خود را با زنان بار دیگر نشان داده است. تا کنون در رابطه با سرنوشت این سه زن ما هیچ اطلاعی نداریم. نمی‌دانیم این زنان در کجا هستند، در کجا نگهداری می‌شوند. ما تلاش می‌کنیم از محل نگهداری آنها اطلاعاتی به دست بیاوریم. هر سه نفر از هوالان ما شهروندان عراقی هستند. آنها از این حق برخوردارند که بتوانند به همه جای عراق بروند. اما زمانیکه ما وضعیت کنونی را مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم که برخورد و تعامل نیروهای پارت دمکرات کوردستان با زنان مانند برخورد ترکیه است. پ.د.ک همیشه فعالیتها و تلاش‌های زنان ما را منع کرده است و به آنان حمله می‌کند. علت دستگیری هوالان ما مبارزات آنان است. در سالگرد قتل‌عام شنگال به زنان حمله کرده و این دستگیری، اقدامی معمولی نیست.

هر کس که اعتراض کند دستگیر می‌شود

سوما فرهاد ضمن اشاره به ممانعت فعالیتهای زنان اظهار داشت: در این منطقه علیه زنان مبارزه هیچگونه تحملی صورت نمی‌گیرد. امروز برخوردهای پ.د.ک علیه زنان و سازمان‌های کورد بسیار مشهود است. در هر جایی صدایی اعتراض آمیز به گوش برسد، پارت دمکرات کوردستان به آنجا حمله می‌کند. شهرهایی که پارت دمکرات کوردستان در انجا حاکمیت را در دست دارد، هیچ کس نمی‌تواند دست به اقدامات دمکراتیک دست بزند. در مقابل قتل زنان هیچ کس نمی‌تواند فعالیتی را سازماندهی کند. افرادی که اعتراض می‌کنند دستگیر شده و شکنجه می‌شوند. ما به عنوان یک سازمان زنانه در باشور کوردستان با دشواری‌های فراوانی مواجه شده‌ایم. اگرچه سازمان ما یک سازمان رسمی است، ما با موانع بسیاری روبرو هستیم. برای آنکه بتوانیم یک راهپیمایی برگزار کنیم، به مراکز رسمی مراجعه می‌کنیم. اما به ما اجازه راهپیمایی نمی‌دهند. و زمانیکه بدون اجازه این راهپیمایی‌ها را برگزار می‌کنیم به ما حمله می‌کنند. چند روز پیش، ۲۰ نفر از اعضای رژاک در جریان برگزاری یک مراسم دستگیر شدند. رفقای ما ۴-۵ روز در بازداشت بودند.

قاتلان زنان مورد تقدیر قرار می‌گیرند

سوما فرهاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که علت اصلی افزایش خشونت علیه زنان در منطقه، سیاستهای حکومت بوده و در ادامه افزود: در عراق در سال‌های اخیر قتل و خشونت علیه زنان به بالاترین سطح خود رسیده است. علت‌های افزایش خشونت علیه زنان و خودکشی زنان، خود حکومت و سیاستهای آن است. زیرا حکومت به شیوه‌ای خشونت‌آمیز، خشونت را در منطقه گسترش داده است. زنان یا از سوی همسران یا برادر و پدران خود کشته می‌شوند. این قاتلان به شیوه‌ای جدی از مورد پیگرد قرار نمی‌گیرند. در دادگاه به مردان حق کشته شدن زنان را می‌دهند. قاتلان مورد تقدیر قرار می‌گیرند. مجازت نمی‌شوند. ما به عنوان سازمان رژاک علیه این سیاستها هستیم. مسئله قتل زنان و خشونت علیه آنان بسیار جدی است. اگر حاکمیت از زنان حمایت می‌کرد، میزان خشونت و قتل تا این سطح افزایش پیدا نمی‌کرد.

خواهان زنانی هستند که در راستای منافع آنان گام بر می‌دارند

سوما فرهاد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که آنها به عنوان یک سازمان زنانه در مقابل هرگونه حمله‌ای به زنان ایستادگی می‌کنند و در ادامه افزود: در جنوب کوردستان همه به خوبی می‌دانند که حکومت اقلیم کوردستان از زنان آزاد، آگاه و مبارز می‌ترسد. به همین دلیل هم است که حملات خود را به این زنان افزایش داده و زنان آزاد را دستگیر می‌کند. تلاش می‌کنند از این طریق زنان را به سکوت واداشته و زنان همچنان در کنج خانه باقی بمانند. خواهان زنانی هستند که در راستای منافع آنان گام بر می‌دارند. زمانی که به رهبری این حکومت می‌نگریم، می‌بینیم که تمام مقامات مرد بوده و از ذهنیت مردانه برخوردارند. همین مسئله نشان می‌دهد که آنان به پیشرفت زنان هیچ اعتقادی نداشته و خواهان پیشرفت و ترقی زنان نیستند. ما در مقابل این ذهنیت ایستادگی می‌کنیم، به همین دلیل است که هدف حملات آنان قرار گرفته‌ایم. اما در هر صورت ما در میادین حضور داشته و از حقوق زنان دفاع می‌کنیم.