فاطمه اونسال: زنان باید در مقابل دین‌گرایی ایستادگی کنند

فاطمه بوستان اونسال، فعال حقوق زنان اظهار داشت که زنان آزادیخواه به طور خاص و همه زنان به طور عام باید در برابر سیاست‌های بنیادگرایی اسلامی و کسانی که از دین، استفاده ابزاری کرده و زن ستیز هستند، ایستاده و مخالفت کنند.

در خاورمیانه زنان با مشکلاتی روبرو هستند و راه‌های مبارزه و مقاومت در برابر این مشکلات را مورد بحث قرار می‌دهند. تمرکز زنان بر مبارزه مشترک علیه تجاوز و آزار و اذیت، قتل و کشتار زنان، مهاجرت، تبعیض جنسیتی و فشارهای فاشیسم ملی و مذهبی است. دومین کنفرانس زنان خاورمیانه و شمال آفریقا در بیروت پایتخت لبنان برگزار شد. این کنفرانس بستری برای بحث در مورد این مسائل و ایجاد یک مبارزه مشترک بود. فاطمه بوستان اونسال، فعال حقوق بشر و زنان، که به عنوان هیئت نمایندگی ویژه در این کنفرانس شرکت کرده بود، انجام و برگزاری این کنفرانس را ارزشمند خواند و تحلیل و ارزیابی خود را ارائه داد.

مشکل مشترک: دین‌گرایی

اونسال اشاره کرد که مشکل اصلی و مشترک زنان در خاورمیانه و شمال آفریقا بی‌ثباتی، بی‌عدالتی، ازدواج زیر سن قانونی، جنگ و پناهندگی است. وی گفت: "دین‌گرایی، که در این کنفرانس مورد بحث قرار گرفت، یک مشکل رایج در خاورمیانه است که منجر به سیاست‌هایی علیه زنان می‌شود." احکام زیادی در قرآن وجود دارد که از زنان حمایت می‌کند، اما در فهم کنونی دین‌گرایان این احکام فراموش شده یا دستکاری می‌شوند.

اقتدار مذهبی را برای منافع خود به کار می‌گیرند

 اونسال خاطرنشان کرد که در خاورمیانه، مقامات دولتی و حکومت‌ها از دین استفاده ابزاری می‌کنند، این مسئله جزو مباحث اصلی کنفرانس نیز بود، وی در ادامه اشاره کرد: "همانطور که اجرای دستورات اسلامی در زمینه‌های دیگر رو به وخامت گذاشته است، دستورات دین اسلام در پیوند با وضعیت زنان نیز بدتر شده است. البته، اولین کسانی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند زنان هستند. آنها از قدرت، دین، برای حفظ قدرت خود استفاده می‌کنند. این نیز منجر به این می‌شود که زنان هدف قرار داده شوند."

نسل‌کشی ایزدی‌ها

اونسال در تأیید سخنان خود به ژنوساید و بلاهایی که به ایزدی‌ها تحمیل شده اشاره کرد و گفت: "امروزه با فناوری مدرن بازارهای برده‌داری را برای زنان و کودکان ایزدی ایجاد کرده و همچنان این سیاست را  ادامه می‌دهند. چیزی که ٢٠٠ سال تاریخ بشر فراموش کرده است و نباید اتفاق بیفتد، دوباره در حال رخ دادن است. دین اسلام برای کرامت انسانی ارزش زیادی قائل است. کسانی که ادعا می‌کنند مسلمان هستند، چگونه بازار برده‌داری را احیا کرده‌اند؟ جوامع و مردمان ترکیه، خاورمیانه و شمال آفریقا باید در برابر این پدیده شوم بایستند. مسلماً دنیای غرب نسل‌کشی ایزدی‌ها را جنایت جنگی و نسل‌کشی می‌پذیرد. اما قبل از آن مردم منطقه باید در مورد آن فکر کنند و آن را محکوم کنند و از شر این مسئله شوم خلاص شوند. اما متأسفانه سکوت و انفعال زیادی در این زمینه وجود دارد."

مبارزه علیه دین‌گرایی

اونسال بر ضرورت مبارزه با دین‌گرایی تاکید کرد و در مورد شیوه این مبارزه موارد زیر را بیان کرد: "موضوع بنیادگرایی اسلامی مسئله‌ای بسیار جدی است. در غرب خصومت با اسلام وجود دارد، اما اشاره صرف به این مسئله به تنهایی کافی نیست. بلکه باید گفت که بنیادگرایی وجود دارد. بنیادگرایان مسلمان در تلاش هستند که چگونه از اسلام برای مخفی کاری و نفع شخصی استفاده کنند. آنان به این موضوع اهمیت نمی‌دهند که چرا زنان به ناحق مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. این مسائل را باید مطرح کرد، البته افرادی نیز که اسلام‌هراسی را نادرست و در باره آن صحبت می‌کنند، لازم است و باید داعش را نیز محکوم کنند. فروش زنان و کودکان در بازارهای برده‌داری باید محکوم شود. اینگونه میتوان به تهدیداتی که روی زنان است پایان داد."

زنان روژاوا

اونسال با ابراز خوشحالی و تقدیر از  زنانی که از شمال و شرق سوریه در این کنفرانس شرکت کرده بودند، گفت: "حضور زنان با مسئولیت در حوزه‌های مختلف نظامی، دیپلماتیک و قانونی در این کنفرانس بسیار مهم بود. زنان روژاوا الگوی زنان منطقه هستند." اونسال در عین حال گفت که "همبستگی زنان، این منطقه را به یک منطقه دمکراتیک تبدیل می‌کند."

منبع: MA