فراخوان زنان به مجلس: بدون تردید عاملان قتل غریبه گزر باید پاسخگوی اقدام خود باشند

عایشه آجار باشاران سخنگوی مجلس زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام نمود که آنها مرگ غریبه گزر را که به شیوه‌ای سیستماتیک دچار شکنجه هم شده است، به عنوان خودکشی قبول نکرده و در این باره اظهار داشت: بدون تردید عاملان قتل غریبه گزر باید پاسخگوی اقدام خود باشند.

نمایندگان زن حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با آیسل توغلوک و غریبه گزر بیانیه‌ای را منتشر کردند. در این بیانیه زنان با در دست داشتن تصاویری از آیسل توغلوک و غریبه گزر گردهم آمدند و عایشه آجار باشاران سخنرانی کرد. باشاران اعلام کرد که مدت زمان زیادی است که زندانهای ترکیه به وضعیت زندان‌های دهه ۸۰ بازگشته‌اند. ما این مسئله را همیشه بر زبان آورده‌ایم اما هیچ کس به ما گوش نمی‌دهد. غریبه به نحوی غیر قانونی در سلول انفرادی قرار داشت. به دلیل اعتراض وی را به یک اتاق فرستادند. پیش از این هم غریبه نامه‌ای را ارسال کرده بود و ما این مسئله را در مجلس رسانه‌ای کرده بودیم. ما زنان عضو پارلمان، مرگ یک زن را که در نتیجه رفتارهای سوء به سوی مرگ رفته است به عنوان خودذکشی نمی‌پذیریم این اقدامات مانند اقدامات دهه ۸۰ هستند.

عاملان بدون هیچ تردید در مقابل قانون بادی پاسخگو باشند

باشاران ضمن اشاره به فرایند تحویل جنازه غریبه گزر اظهار داشت: غریبه جان خود را از دست داده است. وکلا برای دریافت جنازه وی سردخانه بیمارستان رفتند، اما مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و نیروهای پلیس اعلام کردند که جنازه را بردارید و بروید بمیرید. به همین اکتفا نکردند، جنازه را در مردین ۲ ساعت و نیم متوقف کردند. دشمنی همچنان ادامه داشته و ماشین مخصوص حمل جنازه متعلق به شهرداری مردین برای حمل جنازه وی می‌آید، اما نیروهای پلیس مانع از حضور این ماشین شده و به خانواده اعلام می‌کنند که با امکانات خود باید جنازه را منتقل کنید. همین مسئله به عنوان تابلویی از شرم برای ترکیه، در رسانه‌های جهانی بازتاب یافت. کسانی که در این مدت به چنین رفتارهایی دست زدند باید بدانند که در مقابل قانون و حقوق باید پاسخگو باشند. اقدامات آنها به این موارد شرم آور محدود نشده و در نهایت اجازه ندادند که بیش از ۵۰ نفر در مراسم به خاکسپاری وی شرکت کنند.

حاکمیت مسئول این اقدامات است

باشاران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به نقض حقوق زندانیان اظهار داشت: امروز صدها زندانی بیمار در مقابل سیاستهای دشمنانه دولت در زندان‌ها زندانی هستند. آیسل توغلوک ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک بود، وضعیت سلامتی وی تدریجا رو به وخامت می‌رود. حاکمیت مسئول است. دانشگاه پزشکی کوجالی در ۱۲ ژولای در رابطه با آیسل توغلوک تصمیمی را صادر کرده و اعلام داشته بود که توغلوک نمی‌تواند به دلیل بیماری در زندان باشد. بعد از سه ماه از اعلام گزارش پزشکی دانشگاه، پزشکی قانونی به نحوی سیاسی با این مسئله برخورد کرده و اعلام می‌کند که آیسل توغلوک می‌تواند در طول دوره بیماری در زندان باشد.

ما در اینجا بار دیگر از حاکمیت می‌خواهیم که دست از اقدامات غیر قانونی خود بردارند. آیسل توغلوک وجدان جامعه به شمار می‌رود. وی و زندانیان بیمار دیگر باید سریعا ازاد شوند. از تمام زنان درخواست می‌کنیم که صدای آیسل توغلوک بوده و در مقابله با اقدامات خارج از حقوق، مبارزه مشترک خود را ادامه بدهند.