فواد بریتان: دشمن صبر و قدرت خلق‌کورد را امتحان نکند

قیام مردم با جنبش «ژن، ژیان، آزادی» در سومین ماه خود با صلابت و استواری در شهرهای شرق کردستان و ایران همچنان ادامه دارد.

قیام مردم با جنبش «ژن، ژیان، آزادی» در سومین ماه خود با صلابت و استواری در شهرهای شرق کردستان و ایران همچنان ادامه دارد. قیام به جایی رسیده است که عمقی گشته است، اما بطور عیان در شرق کردستان بسیار بنیادین‌تر و رادیکال‌تر از شهرهای ایران است. سمت‌وسوی این قیام و اهدافی که مردم در افق مبارزاتشان گنجانده‌اند، از مسایل مهمی است که این‌روزها به دغدغه کل جامعه و اپوزیسیون مبدل شدە است. جهت بررسی این موضوعات با «فواد بریتان»، ریاست مشترک شورای رهبری «جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)» مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که در ذیل می‌آید:

کوروش نادری: همانطور که می‌دانید قیام مردم در سومین ماه ادامه دارد ولی در شهرهای شرق کردستان از شنو و مهاباد گرفته تا سنە و جوانرو بسیار گسترده‌تر شدە است. رژیم اما به کشتار بیشتر دست می‌زند. به نظر شما این تحولات را باید چگونه ارزیابی کرد؟ آیا گشایشی روی خواهد داد؟

فواد بریتان: در آغاز به خانواده‌های شهدای قیام تسلیت می‌گویم و برای مجروحین آرزوی شفای عاجل دارم. جنبش ژن، ژیان، آزادی در سومین ماه ادامه دارد و می‌بینیم که بخاطر سازماندهی‌های چندین ساله و تجارب خلق کورد در این زمینه، قیام در شرق کردستان به مراتب ریشه‌ای‌تر از شهرهای ایران حتی تهران است. از روز ۲۴ آبان که خیزش‌های گسترده‌تری به مناسبت سالگرد قیام آبانماه ۱۳۹۸ آغاز شده، لشکرکشی نظام فاشیست ایران به شهرهایی چون مهاباد، بوکان، سنە، جوانرو و دیگر شهرها به طرز بی‌سابقه‌ای بنا به استراتژی سرکوب رژیم افزایش یافته است. حتی وضعیت در خرم‌آباد هم همینگونه است. رژیم وقتی مشاهده کرد که قیام خلق‌ها به نوعی ثبات قدم دست‌یافته و جایگاه واقعی خود را در میادین و خیابان‌ها بازیافته، بیشتر احساس خطر کرد و به این لشکرکشی‌ها و کشتارها دست زد. جادارد این اقدامات ظالمانه فاشیسم ایران را بشدت محکوم کنیم. همگان، چه خلق‌ها، چه رسانه‌ها و چه کشورها به عینه می‌بینند که رژیم پس از انقلاب ۱۳۵۷ و گذشت ۴۳ سال، باردیگر به بزرگترین لشکرکشی تاریخی به کردستان دست زده. بی‌محابا درصدد است فاز سرکوب را به فاز سرکوب نظامی خشن‌تر تغییر دهد که دیدیم در مهاباد و جوانرو تغییر داد. همچنین در تقلای شعله‌ورساختن یک جنگ از پیش‌طراحی‌شده در اقلیم جنوب کردستان و خارج از مرزهایش است تا بهانه‌ای برای سرکوب نظامی بیابد. سالهاست پس از شکل‌گیری پژاک، شرق کردستان توسط سپاه پاسداران اشغالگر ملیتاریزه شده، اما اینبار بسیار متفاوت است.

نادری: در این وضعیت چکار باید کرد و خلق کورد چه راهی در پیش دارند؟

فواد بریتان: وضعیت بدست رژیم وخیم‌تر شدە است. خلق ما با اقدامات دمکراتیک و انسانی و اخلاقی‌شان حقوق‌شان را مطالبه می‌کنند. کسی نمی‌تواند این حق را از خلق ما سلب نماید. هدف، دمکراتیزه‌کردن ایران است. وقتی بحث از شکل‌گیری قیام ریشه‌ای و وقوع یک انقلاب عظیم است، پس هزینه مادی و معنوی هم می‌خواهد. خلقمان با تقدیم دهها شهید، شجاعانه هزینه انسانی هم پرداخته‌اند. با تقدیم این شهدا و جانفشانی زنان و جوانان، شبانه‌روز در سومین‌ماه دستاوردهایی خلق کرده‌اند که راه قیام را بی‌بازگشت کرد. خلقمان بالاخره دیر یا زود پاداش این مبارزاتش را خواهد گرفت. اما رفتار نظام فاشیست در حد کشتار جوانان مهاباد و جوانرود، از جانب هیچ‌کس قابل‌تحمل نیست. ما برای انقلاب به کوهستان‌آمده‌ایم و فدایی خلقمان هستیم، پس صراحتا خطاب به دشمنان خلقمان می‌گویم که صبر و قدرت خلق‌کورد و جنبش آزادیخواهی آن را بیش از این امتحان نکنند. ما خلقی نیستیم که دست‌روی زانو بگذاریم و در عین بیچارگی، نابودی خود را نظاره‌گر شویم. بالاخره کشتار و ظلم‌وزور هم حدی دارد. خلقمان برای جلوگیری از این زورگویی آماده است. پس دشمن بترسد از روزی که ورق علیه او برگردد و خلق‌ها را بیش از این علیه خود بشوراند.

ما به قدرت خلق‌ها در ایجاد تحولات بنیادین باور عمیق داریم. جنبشی هستیم که هر آنچه را برزبان برانیم، در عمل هم انجام می‌دهیم. ما سوگند یادکرده‌ایم که بعنوان فداییان خلقمان آزادی را برای تمامی خلق‌های کردستان به ارمغان خواهیم آورد. موانع هم هرچقدر بزرگ باشند از آن گذار خواهیم کرد و روزی این قیام را به سرمنزل مقصود خواهیم رساند. امروز قافله‌سالار قیام خلقمان هستند ولی در فردای نزدیک، همگان جزو آن خواهند شد.

کوروش نادری: چند دسته متفاوت را در این قیام دخیل می‌دانید؟

فواد بریتان: بطور کلی سه دسته مختلف بصورت حاکمیت و جریان‌ در آن دخیل هستند. نخست: خلق‌ها و بخشی از اپوزیسیون دمکراسیخواه که صادقانه بدنبال حقوق طبیعی خویش هستند. دوم: برخی جریانات که به دنبال موج‌سواری و بهره‌برداری منفعت‌طلبانه و قدرت‌طلبانه از انقلاب هستند و سوم نظام فاشیست که درصدد سرکوب آن است. این سه دسته با هم در کوران قیام در نبرد و جدال هستند. این خصیصه همه انقلاب‌های انسانی است. در کوران خیزش‌های امروز، قیام، هویت نیروها را هم از یکدیگر صافی می‌کند هم در سطح کل ایران و هم شرق کردستان. انقلاب واقعی بدست نیروهای واقعی و صادق انجام می‌گیرد. آنکه خلقی و خاکی باشد، مورد پسند مردم هم هست اگر نه از دور خارج خواهد شد. در سومین ماه قیام چهره برخی جریانات افشاشده و صفوف تا حدی روشن شده است. حتی میزان توانایی‌ها هم سنجیده شده. پس فردا راحت‌تر خواهد بود و همه مشکلات برای فردای آزادی تلنبار نخواهد شد. استراتژی ما کودار این است که با منفعت‌طلبان سر سازگاری نداریم اما راهکارهای دمکراتیک را در قبال احزاب، سازمان‌ها و شخصیت‌هایی که متفاوت از ما می‌اندیشند اما دشمن ما نیستند دربرمی‌گیریم. به سیاست‌ها، ایدیولوژی‌ها و اندیشه‌های متفاوت احترام می‌گذاریم اما سیاست‌های خصمانه‌ای که در پی حذف نیروهای واقعی و مردم‌پسند است را برنمی‌تابیم. خودجوش‌بودن قیام از جانب مردم به ما بزرگترین کمک را کرد که در دسته‌بندی جریان‌ها و نیروهای موجود به آسانی عمل کنیم.

کوروش نادری: جوانان در خیابان در نبرد هستند، بازارهای شهرها هم این روزها اعتصاب‌های کامل به راه انداختند. یکی از اقدامات خودجوش هم مربوط به اقدام روحانیون است. بیانیه جمعی روحانیون کورد در شهرهای مختلف بصورت گروه‌های دهها نفری را چگونه آنالیز می‌کنید؟

فواد بریتان: بازار شهرهای شرق کردستان در یک هفته اخیر حسابی درخشید و وظایف‌شان را به‌جای آوردند. دانشگاه‌ها فعال‌تر گشتند. در شهرهای موکریان، سنندج، دهگلان و مریوان جمعی از روحانیون غیور کورد بعنوان نمایندگان اسلام مردمی که در برابر اسلام سیاسی رژیم فاشیست خط متفاوتی برای خویش دارند، بیانیه‌هایی ارزشمند صادر کردند. بخصوص روحانیون سنندج خواهان پایان ستم و برگزاری رفراندوم شدند. این تلاش‌ها بسیار باارزشند و تکمیل‌کننده قیام مردمی شرق کردستان است. روزی این قیام ملی‌دمکراتیک و این حرکت باارزش روحانیون کورد با مردم سراسر ایران بیش از پیش متحدخواهد شد. مطالبات روحانیون کورد، کاملا مردمی است.

کوروش نادری: این روزها ارتش ترکیه به حملات هوایی علیه روژاوا و جنوب کردستان دست زد. در ۲۰ نوامبر مواضع گریلاهای یگان‌های شرق کردستان در کوهستان آسوس را هم بمباران کرد. این دول چه برنامه‌هایی برای شکست جنبش آزادیخواهی کورد دارند؟ خاصه که ایران هم موشک‌باران می‌کند و تهدیداتش به حمله زمینی تمامی ندارد؟

فواد بریتان: رژیم ایران یکی از راه‌های نجات از قیام مردمی داخل کشور خود را جنگ‌افروزی در حوزه برون‌مرزی می‌داند. این متد را از زمان آغاز جنگ سوریه ، هم ترکیه و هم ایران بارها تکرار کرده‌اند. شاید نتایجی جزیی بدست آورده‌اند، اما موفقیت اساسی کسب نکرده‌اند. در مقابل خلق‌کورد همانند سال ۲۰۱۷ به یک همپیمانی دیگر دست زده‌اند. شدیدا به وجود یکدیگر نیاز دارند ولی تضادهایشان آنقدر عمیق است که تیرشان به سنگ می‌خورد. اکنون ایران هم در تهران، هم در بغداد و هم در دمشق با گره‌کورهای بزرگ مواجه شده. هر برنامه‌ای که دلش خواست را نمی‌تواند در اقلیم کردستان پیاده کند. مسئله اساسی، حمله به برخی احزاب شرق کردستان نیست، بلکه نیاز مبرم رژیم به اشغال مجدد کردستان است. ترکیه هم شدیدا چنین نیازی جبری دارد. هر دو کشور اگر جنگ‌‌های برون‌مرزیشان را متوقف کنند، با فروپاشی بزرگ روبرو خواهند شد. تهران اگرچه مدام تهدید به اشغال خاک جنوب کردستان می‌کند، اما از عواقب ناگوار آن در آینده نزدیک بیشتر واهمه دارد. ترکیه از سال ۲۰۱۴ بطور عام و ۲۰۱۵ بطور خاص جنگ‌های برون‌مرزی علیه بخش‌های کردستان را ادامه می‌دهد، ولی اگر ایران هم شبیه ترکیه خود را درگیر جنگ جاری کوردها کند، معادله برایش بسیار سخت خواهد شد.

کوروش نادری: چه پیام و توصیه‌‌ای برای مردم دارید؟

فواد بریتان: این انقلاب به دست خود خلق‌ها آغاز شده است. باید در سراسر ایران به آن ادامه یابد. در فاز کنونی که وارد سومین‌ ماه شده، وظیفه اصلی کماکان بردوش خلق است، پس خلق از هفت تا هفتاد ساله باید به قیام ادامه دهند. تنها ادامه قیام می‌تواند همه اقشار مشارکت‌کننده در قیام را از خطر ستم‌های مضاعف رژیم برهاند. توقف مایه سرکوب نه بلکه خطرهای بزرگتر از آن خواهد شد. ما کودار نیز فراتر از پشتیبان‌بودن، وظایف انسانی و اخلاقی خویش را در قبال شهدا و خلقمان بجای خواهیم آورد. راه و روش مبارزاتی جنبش آپویی ما هم فدایی‌گری و مبارزه عملی است نه نظاره‌گری صرف. همه خواهند دید که روزی لایق خدمت به خلقمان هستیم.