فوزا یوسف: کنگره ستار رهبری رنسانس زنان را بر عهده داشته است

​​​​​​​فوزا یوسف با اشاره به وضیعت مناطق اشغالی توسط ارتش ترک و مزدورانش گفت: باید فورا کمیته‌ای متشکل از سازمان ملل متحد تشکیل و در رابطه با مناطق اشغال شده تصمیم‌گیری کند، زیرا در این مناطق جرایم جنگی بزرگی در حال وقوع هستند.

فوزا یوسف عضو هیات رهبری حزب اتحاد دمکراتیک در رابطه با سازمان‌های زنان در منطقه شمال-شرق سوریه و اقدامات اشغالگرانه در منطقه با خبرگزاری هاوار گفتگو کرده است.

هاوار: شانزده سال از تاسیس کنگره ستار می‌گذرد. شما به عنوان عضو هیات رهبری حزب اتحاد دمکراتیک اهمیت سازماندهی زنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فوزا یوسف: نخست سالگرد تاسیس کنگره ستار را به تمامی زنان کورد، زنان سوریه و زنان آزادیخواه تبریک می‌گویم. کنگره ستار به منظور مبارزه آزادیخواهانه زنان، به منظور تثبیت و تحقق هویت زنانه زنان کورد در سطح جهان تشکیل شد، و در این رابطه در سازماندهی زنان کورد و آزادی آنان نقش بسیار پر رنگی را ایفا کرده است. تا کنون کنگره ستار در انقلاب زنان در روژآوای کوردستان و تمامی سوریه نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است. در ایجاد ذهنیت آزادی‌طلبانه، در پیشبرد مبارزه آزادی و در ایجاد رهبری خودمدیریتی، می‌توان گفت کنگره ستار نقشی اساسی را بر عهده داشته است. اگر امروز زنان ۵۰ درصد از مناصب رهبری خودمدیریتی را در دست دارند و مبارزه یگانهای مدافع زنان در مقابله با تمامی ابعاد اشغالگرانه ادامه دارد، در نتیجه حمایت مبارزه گسترده زنان و خصوصا فعالیتهای کنگره ستار بوده است. به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین نیروهای حامی یگانهای مدافع زنان، کنگره ستار بوده است. کنگره ستار پیشاهنگی رنسانس و احیای زنان را برعهده داشته است.

هاوار: کنگره ستار چگونه توانسته است بر زنان جهان تاثیرگذاری داشته باشد؟

فوزا یوسف: زنان کورد بدون شک با هویت کنگره ستار و یگانهای مدافع زنان در سطح جهانی توانسته‌اند سیمای زن آزاد را طراحی و در سطح جهانی بازتاب دهند. دیگر زنان به هویت بخش انقلاب روزآوا تبدیل شده‌اند. این دستاوردها بسیار مهم هستند. پیروزی زنان در تمامی جهان بر ابعاد اخلاقی و معنوی زنان تاثیر گذار بوده و نیروی آزادبخش زنان را توسعه داده است. جنبش آزادیبخش زنان کوردستان و  گام‌هایی که  زنان در روژآوا برداشته‌اند، برای تمامی زنان جهان به الهامی گسترده برای مبارزه بدل شد. روح مجددی را در کالبد جنبش آزادیخواهانه زن در سطح جهان دمید. وضعیت زنان  امروز در روژآوای کوردستان و شمال-شرق سوریه، وضعیتی بسیار مترقی بوده و از ابعاد دمکراتیک بسیاری برخوردار است و می‌تواند توجه همه را به خود جلب کند. گام‌هایی که زنان در این منطقه برداشته‌اند در سطح جهان بی‌نظیر است. به همین دلیل است که مبارزه آزادیخواهانه زنان از این نقطه از جهان الهام‌بخش همه بوده و مژده بخش آزادی به شمار می‌رود.

هاوار: مبارزه بزرگی در منطقه در جریان است و همراه با آن قتل و کشتار زنان نیز ادامه دارد، این دو برآیند اجتماعی را چگونه تحلیل می‌کنید؟

فوزا یوسف: بدون شک در سال‌های گذشته تغییرات انقلابی فراوانی در راستای دستیابی به حقوق زنان ایجاد شده است. اما همچنان مشکلات بسیار دشواری داریم. هم اکنون نیز زنان به قتل می‌رسند، شاهد خودکشی زنان هستیم شاهد خشونت علیه زنان هستیم. ما به عنوان یک سازمان زنانه نتوانسته‌ایم به تمامی اقشار جامعه دسترسی داشته باشیم، برای تمامی مشکلات زنان به راه‌حلی دست نیافته‌ایم. به همین دلیل است که تلاش‌های تاریخی و گسترده کنگره زنان همچنان ادامه دارد و همچنان کنگره ستار و تمامی سازمان‌های دیگر زنانه لازم است که بار دیگر مشکلات زنان در عرصه اجتماعی، مشکلات خانوادگی و ... را به شیوه‌ای جدیتر مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند و برای حل این مسائل و مشکلات مبارزه را در ابعاد وسیعتر و جدیتری ادامه بدهند.

اقدامات اقتدارطلبانه و خشونت‌آمیز در مقابل زنان، مسئله تازه‌ای نیست و از پیشینه‌ای دشوار برخوردار است و نمی‌توان انتظار داشت که طی چند سال این مشکلات خاتمه پیدا کنند. اما همیشه لازم است که ما با اصرار و عزمی راسخ مبارزه بزرگ خود را به پیش ببریم. مشکلات زنان را حل کنیم، خود را به تمامی زنان رسانده و سازمان‌های خود را در تمامی مناطق گسترش دهیم. سال ۲۰۲۱ برای کنگره ستار و تمامی سازمان‌های دیگر زنان در روژاوا و شمال-شرق سوریه باید کارزار جدیدی برای آزادی و در داخل انقلاب زنان باشد، ما باید چنین کارزاری را گسترش داده و زنان را بی‌نصیب از ذهنیت آزادی زنان نکنیم.

در این باره لازم است که احزاب نیز مسئولیت خود را ایفا کنند. مسائل و مکشلات اجتماعی بسیار دشوار و سنگین هستند، به این منظور ما نمی‌توانیم سیاست دمکراتیک را بدون ملاحظه اراده زنان به پیش ببریم. اگر شاهد قتل زنان در جامعه باشیم، باید بر نقش و مسئولیت فراوان نیروهای سیاسی نیز  تاکید کنیم که نقش خود را مبنی بر تغییر و بازتغییر ذهنیت ایفا نکرده‌اند. ما همیشه می‌گوییم آزادی زنان مبنای تمامی آزادی‌های اجتماعی است. ما به عنوان یک حزب سیاسی نمی‌توانیم خود را از این مسئله بدور نگاه داریم. در این رابطه باید تمامی زنانی که در احزاب سیاسی مشارکت دارند، و تمامی کسانی که رهبری جامعه را بر عهده دارند، مسائل و مشکلات زنان را دریافته و در این باره مسئولیت‌های خود را ایفا کنند. لازم است در مقابل مسائل و مشکلات زنان مسئولیت‌پذیر بوده و همه نقش خود را در این باره ایفا کنند تا مشکلات زنان خاتمه پیدا کنند.

از طرف دیگر جنگ یکی از عوامل بنیادی گسترش بی‌ثباتی و تنش‌های موجود بین خانواده‌هاست. آوارگی و بحران اقتصادی به شیوه‌ای گسترده بر این مسئله تاثیر گذار است. مشکلات اقتصادی باعث افزاش خشونت علیه زنان می‌شود. برای نمونه تاثیر کرونا نیز در این باره گسترده بود و مسائل و مشکلات فراوانی را به دنبال داشته است. زمانیکه در ارتباطات مسائل و مشکلاتی در جریان باشد، این مشکلات به سایر حوزه‌ها نیز تسری پیدا می‌کند. دلایل بی‌شماری نیز وجود داشتند که اجازه داده است چنین شرایطی روی دهد. اما ما نمی‌توانیم این اقدامات را توجیه کنیم. نقش خودمدیریتی، سازماندهی، احزاب و سازمانهای زنان اینست که ذهنیت آزادی را در تمامی حوزه‌ها، محلات گسترش داده و این ذهنیت را در میان زنان و مردان گسترش دهند. به همین دلیل اساسی‌ترین مشکل جامعه مسئله ذهنیت است.

وضعیت کنونی راه به روی انتقادات وسیعی می‌گشاید که ما در این باره چه اندازه بر نقش خود واقف بوده‌ایم و مانع از روی دادن چنین مشکلاتی شده‌ایم. برای تمامی نیروهای سیاسی و اجتماعی، نیروهایی که خود را مسئول چنین وضعیتی می‌بینند،  باید چشم خود را بروی این واقعیات بگشایند و از خود بپرسند که در این باره تا چه اندازه ایفای نقش کرده‌اند. در این باره نواقص فراوان وجود دارند. سال ۲۰۲۱ را باید سال انتقاد از این نقص‌ها دانست.

هاوار: در سه منطقه تحت اشغال، زنان با خشونت‌های گسترده‌ای روبرو شده‌اند. علیرغم تصاویر وسیع وحشیگری، در سطح جهانی شاهد هچگونه موضعگیری نبوده‌ایم. در این رابطه چه نظری دارید؟

فوزا یوسف: از ابتدا تا اکنون سیاست ویژه‌ای در رابطه با این مناطق به پیش برده شده است. نمی‌توان تمامی این سیاستها را به دولت ترک نسبت داد. شاهد سکوت مجامع جهانی در مقابل کشتار و قتلعام‌های روی داده در عفرین، سریکانی و گری سپی هستیم. هر گونه تلاشی که تا کنون در این باره انجام شده است، از سوی خود زنان و خودمدیریتی بوده است و در این خصوص هیچیک از سازمان‌های جهانی زنان، سازمان‌های حقوق بشری، سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد از این مناطق بازدید نکرده‌اند. زنان در شنگال و در عفرین با همان اقدامات خشونت امیزی روبرو شده‌اند که داعش به آنها دست زده است.

سازمانهای حقوق بشری، سازمان‌های وابسته با سازمان ملل متحد لازم است که فورا وارد عمل شوند و وضعیت موجود در این منطقه را مستند کنند. دولت ترک امروز در این مناطق به ژنوساید گسترده‌ای در این مناطق دست زده است، هم زنان و هم کوردها در این منطقه با ژنوساید روبرو شده‌اند. اقداماتی که دولت ترک در این باره انجام می‌دهد، بالاترین سطح فاشیسم است و باید در این باره دادگاهی شود. سازمان‌هایی که در رابطه با این اقدامات سکوت میهکنند نقش خود را در این باره ایفا نکرده‌اند، و بدون تردید این گروه‌ها به شرکای این جرایم تبدیل می‌شوند. زیرا این سازمان‌ها وظیفه دارند که از این مناطق بازدید به عمل آورند و دامنه این اقدامات را در سطح جهانی منعکس کنند.  نیروهایی که در مناطق اشغال شده ما دست به اقدامات تروریستی می‌زنند، باید در لیست گروه‌های تروریستی قرار گیرند و تحت تعقیب قرار گیرند. قاتلان هورین خلف در عفرین مشاهده می‌شوند. همین مسئله نیروی بزرگی به تبهکاران می‌دهد که این اقدامات را بار دیگر تکرار کنند.

از تمامی سازمانها و مجامع بین المللی درخواست می‌کنیم که سریعا کمیته مشترکی را در خصوص نظارت وضعیت مناطق تحت اشغال تشکیل دهند و از این مناطق بازدید به عمل آورند. رویدادهای این مناطق و جرایم صورت گرفته در آن را بازتاب دهند. به همین دلیل این سازمان‌ها و مجامع وظیفه دارند که در سریعترین زمان ممکن کمیته ویژه‌ای را از سوی سازمان ملل متحد تشکیل داده و این کمیته بتواند وارد مناطق اشغالی شده و ببیند که دموگرافی این مناطق چگونه در حال تغییر است، زنان با چه خشونت‌هایی روبرو هستند و چگونه انسان‌ها آزادانه کشته می‌شوند.

هاوار: آیا در این باره با کشورهای خارجی و مجامع بین‌المللی گفتگوهایی داشته‌اید؟

فوزا یوسف: در تمامی دیدارهایمان با نمایندگان کشورهای خارجی در این باره بسیار جدی گفتگو کرده‌ایم. دستور کار اساسی ما بر این مسئله متمرکز بوده است. اما تا کنون در مقابل اقدامات دولت اشغالگر ترک شاهد سکوت بوده‌ایم.

هاوار: این مجامع در رابطه با درخواست‌های شما چه پاسخی داده‌اند؟

فوزا یوسف: می‌گویند که ما وضعیت را تحت نظر داریم، و نیز مخالف این اقدامات هستیم، اما در مقابل هیچگونه اقدام قطعی و عملی برای ممانعت از این اقدامات برداشته نشده است.

هاوار: در عفرین بسیاری از مواقع اخباری را مبنی بر ربودن زنان می‌شنویم. بیش از هزار زن در منطقه عفرین ربوده شده‌اند و در کشورهای دیگر به فروش رفته‌اند. اخیرا نیز معلوم شده است که زنان عفرینی را به تبهکاران لیبی فروخته‌اند.

فوزا یوسف: نخستین بار نیست که دولت ترک دست به چنین اقداماتی می‌زند. دولتی که با جنازه شهدا بازی می‌کند، دولتی که سیاستمداران را در بند می‌کند، رفتار آنها را با بارین و اکین که مشاهده کرده‌ایم. به منظور درهم شکستن اراده زنان، تمامی اقدامات و شیوه‌ها را در پیش می‌گیرند. بدون گمان ما نیز این اخبار را پیگیری می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که از چند و چون آنها سر دربیاوریم. در رابطه با اقداماتی که علیه زنان روی داده است، سازمان‌ها و تشکیلات زنان سازمان ملل متحد لازم است که کمیته‌ای را در این باره ایجاد کرده و در خصوص فروش زنان عفرینی در لیبی و تمامی مناطق تحت اشغال ترک پیگیری و بررسی کند. این جرمی بسیار شنیع بوده و علیه آزادی، اراده زنان و خلق کورد است. خواست ما اینست که سازمان‌های زنان در این باره سکوت نکرده و از زنانی که با چنین اقدامات شنیعی روبرو شده‌اند، حمایت کنند.