جنبش زنان آزاد: باید افراد مسئول در مرگ گزر معرفی شوند

جنبش زنان آزاد در رابطه با مرگ مشکوک غریبه گزر در زندان بیانیه‌ای را صادر کرده و اعلام نمود که غریبه گزر با انزوای مداوم به قتل رسیده است. لازم است که تحقیقات مفصلی در این باره صورت گرفته و افراد مسئول در قتل وی معرفی شوند.

جنبش زنان آزاد TJA در رابطه با قتل مشکوک غریبه گزر در زندان گروه F کاندرای کوجالی در مقابل دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها در مردین بیانیه‌ای را منتشر کرد. غیر از فعالان جنبش زنان آزاد، تشکیلات حزب دمکراتیک خلق‌ها، مدیران حزب مناطق دمکراتیک،  سازمان MEBYA-DER و افراد بسیار دیگری هم در این مراسم حضور داشتند. در این مراسم بیانیه ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در مردین، پریخان آقااغلو هم قرائت شد. در این بیانیه از تمام زنان درخواست شد که از مبارزه و تلاش‌های غریبه گزر حمایت به عمل آمده و در این باره گفته شد: سیاستهای فشار و ستم وسرکوب دولتی باعث قتل غریبه گزر شد.

بعد از این بیانیه، ایلم آماک سخنگوی جنبش زنان آزاد مردین اعلام کرد که مدتی طولانی است که در زندانها نقض قوانین و حقوق روی می‌دهد. بزرگترین وعده دولت در باره زندان‌ها، ساخت زندان‌های گروه S است. در زمانیکه معیارهای انسان دوستی تعلیق شده‌اند، غریبه گزر به قتل رسیده است. آماک در این مراسم اظهار داشت که غریبه گزر در آخرین تماس تلفنی با خانواده گفته است که حالش خوب است. وکلایی که خواستند وضعیت او را بعد از مرگ مشاهده کنند، هم در فرایند کالبد شکافی و هم در تحقیقات در زندان با مانع مواجه شده‌اند. هر اقدامی که صورت گرفته باشد از سوی مسئولان زندان صورت گرفته است. لازم است تمام مسئولیت مسئولان زندان از آنها گرفته شود و تحقیقات جدی در این باره آغاز شود.

آماک در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که غریبه نمرده است، بلکه به قتل رسیده است و در ادامه افزود: برای آنکه مسئولان این قتل مشخص شوند، ما از همه درخواست می‌کنیم که مسئولانه و هوشیارانه وارد عمل شوند.

آماک در ادامه سخنان خود اظهار داشت که آیسل توغلوک هم در زندان با مشکلات سلامتی روبرو است. سازمان پزشکی قانونی مانند گذشته با بیماری توغلوک برخوردی سیاسی نشان داده است و تمام زنان و از جمله زنان بیمار را به عنوان یک گروگان سیاسی نگاه داشته است. اما ما با مبارزه و مقاومت خود آنها را از زندان آزاد می‌کنیم.