جیهان خدرو: برای حمایت از زنان قانون وضع می‌كنیم

جیهان خدرو، رئیس شورای زنان در منطقه خودگران شمال و شرق سوریه اعلام کرد که در مناطق تحت مدیریت ما نیز خشونت علیه زنان صورت می‌گیرد و ما برای مقابله با آن به وضع قوانینی مشخص و مربوط به این خشونت‌ها اقدام می‌کنیم.

جیهان خدرو، رئیس شورای زنان خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه در ادامه گفت که پروژه ملت دمکراتیک توسط زنان هدایت می‌شود، بر همین اساس است که زنان هدف اصلی حملات دولت ترکیه و تروریستهای وابسته به این کشور قرار گرفته‌اند.

جیهان خدرو در مصاحبه با خبرگزاری فرات یادآوری کرد که سیستم آنها به ابتکار و پیشاهنگی زنان ساخته شده است، در حوزه‌های نظامی، سیاسی، اجتماعی و اداری زنان جایگاه برجسته‌ای در اداره منطقه شمال و شرق سوریه و نهادهای آن دارند. در واقع این الگو متکی به ملت دمکراتیک است و به عنوان یک پروژه توسط زنان ایجاد شد. به دلیل همین ویژگی خاص است که همیشه هدف حملات قرار می‌گیرد.

شکستن اراده زنان یعنی به بردگی کشیدن جامعه

جیهان خدرو اظهار داشت که جبهه النصره و داعش که عمدتاً تحت کنترل دولت ترکیه هستند، در اولین گام با تحمیل جو خفقان بر جامعه زنان را هدف حملات خود قرار دادند، آنها با هدف گرفتن زنان، سعی داشتند که زنان را تسلیم و مطیع سازند و در شخصیت زن، جامعه را به بردگی بکشانند. ترکیه و تروریستهای وابسته به این حکومت، زنان را به شیوەهای گوناگون هدف قرار دادند. آنها برای شکستن اراده زنان، گاهی خود مستقیم وارد عمل می‌شوند، گاهی از باندهای سلفی تبهکار استفاده می‌کنند، از سازمان‌هایی که در مناطق اشغال شده ایجاد کرده‌اند، استفاده می‌کنند و گاهی نیز تحت نام جامعه و با استفاده از جنگ ویژه و روانی اقدام به تهاجم به زنان و دستاوردهای زنان می‌کنند.

بحران سوریه عمیق‌تر شد

خدرو در رابطه با وضعیت سوریه و مسائل آن گفت: "اگر بحران سوریه به چنین بحرانی جدی وغیرقابل حل تبدیل شده است، عامل اصلی این موضوع دولت ترکیه می‌باشد. دولت ترکیه بحران سوریه را تشدید کرده است. ترکیه با ورود به مسائل سوریه نقش بسیار مخرب و منفی را بازی کرده است. در ابتدا گروه‌های تروریستی وابسته را ایجاد کرد و سپس خود مستقیم وارد سوریه شد و به جنگ افروزی اقدام کرد. در تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۱۶، دولت ترکیه جرابلس، سپس باب، عزاز، عفرین، گری سپی و سریکانی را اشغال کرد. در مناطق اشغالی دولت ترکیه اقدام به نسل کشی، تغییر فرهنگی و تغییر بافت جمعیتی ساکنان آن کرد. بخصوص در مناطق اشغالی شمال و شرق سوریه، انواع اقدامات ضدبشری را مرتکب شده است. در این مناطق اشغالی شاهد خشونت شدید علیه زنان، آدم‌ربایی، تجاوز، مبادله و معامله زنان و دیگر اقدامات مشابه هستیم، ده‌ها زن هنوز ناپدید هستند و هیچ اطلاعی در مورد سرنوشت آنها وجود ندارد. ما می‌خواهیم در مناطق ما این ظلم و ستم‌ها را به پایان برسانیم. متأسفانه همه جهان شاهد این اقدامات ضدبشری دولت ترکیه هستند، ولی سکوت کرده‌اند. همه دنیا فقط شاهد اقدامات وحشیانه دولت ترکیه هستند. تاکنون دولتها و سازمان‌های بین‌المللی هیچ واکنشی به این اقدامات نشان نداده‌اند.

دولت ترک عامل افزایش خشونت‌ها علیه زنان است

خدرو ضمن اشاره به اینکه، خشونت علیه زنان از ابتدای سال ۲۰۲۱ در منطقه خودگردان شمال و شرق سوریه افزایش یافته است، به موضوع قتل دو زن در حسکه پرداخت و یادآور شد: "هرکسی که در قتل این دو زن نقش داشته باشد، بازداشت و دادگاهی خواهد شد". وی سپس خاطرنشان کرد در برخی مناطق، علیه زنان خشونت روی می‌دهد و به دلایل آن نیز اشاره کرد. "در وحله اول منطقه ما همیشه هدف حملات دولت ترکیه و باندهای تبهکار این دولت می‌باشد، آنها همواره اقدام به بمباران مناطق ما می‌کنند. مردم ما گاهی به خاطر این بمباران‌ها که خانه و روستاهای آنان را هدف گرفته و ویران می‌کند، ناچار می‌شوند که به اردوگاهها روی آورند و در آنجا مستقر شوند، این موضوع باعث پریشانی و فشار شدید روحی و روانی روی آنها می‌شود. دوما باید به ذهنیت داعشی اشاره کنم،  یک ذهنیت بسیار مخرب وجود دارد که داعش سعی در گسترش آن در منطقه دارد. درست است که داعش در قالب یک سازمان مسلح از بین رفته است، اما بخشی از نیروهای آن و مهم تر از هر چیزی ذهنیت آن باقی مانده است و افراد و گروه‌های باقیمانده آن سعی در ترویج این افکار تاریک‌پرستانه دارند. اگرچه مبارزه ما علیه این جریان همچنان ادامه دارد، اما متاسفانه گاهی اوقات این مسئال روی می‌دهند". وی در ادمه افزود: "مدتی است که بسیاری از مناطق خود را به دلیل پاندمی در حالت قرنطینه قرار داده‌ایم، مردم ناچارند که در خانه باقی بمانند و این به بروز مشکلات و خشونت‌های خانگی انجامیده است."

تلاش برای ایجاد قوانین حمایتی و حفاظتی از زنان

جیهان خدرو، رئیس شورای زنان منطقه خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه در این باره اعلام کرد که به عنوان شورای زنان آنها پروژه‌هایی برای جلوگیری از خشونت علیه زنان دارند و گفت: "ما اکنون متعهد به ایجاد قوانین حفاظتی برای زنان هستیم. این قوانینی خواهند بود که ما در زمینه مبارزه با خشونت علیه زنان وضع خواهیم کرد، این قوانین در کل جامعه و منطقه اجرا خواهد شد و برای درک و پذیرش اجتماعی این قوانین کار خواهیم کرد. ما همچنین برای آحاد جامعه از زنان و خانواده‌ها گرفته تا مردان، دوره‌های آموزشی خواهیم داشت، بدین طریق جامعه خود را ترقی داده و با آفرینش جامعه‌ای هوشیار و آگاه به جنگ با این خشونت و نابرابری‌ها خواهیم رفت."