جزئیات تازه‌ای از قتل غریبه گزر زندانی سیاسی کورد

فخرالدین کسکین، عضو جمعیت همبستگی با خانواده‌های زندانیان و محکومان که دخترش یلدز کسکین در زمان حبس همبند غریبه گزر زندانی سیاسی بوده، گفته است؛ احتمالا غریبه به قتل رسیده است.

غریبه گزر، زندانی سیاسی کورد روز ٩ دسامبر ٢٠٢١ در زندان نوع F شماره ١ کاندرا در یکی از بندها به شیوه‌ای مشکوک جانباخت، علی‌رغم آنکه چند ماه از این رویداد سپری شده است اما هنوز زوایای پشت پرده مرگ مشکوک غریبه آشکار نشده‌اند. دادگستری ترک حکم منع پیگیری را در رابطه با پرونده غریبه گزر صادر کرده‌اند. اما از زندان کاندرا خبری تازه در این رابطه به خارج درز پیدا کرده است. یلدز کسکین زندانی سیاسی که همبند غریبه گزر بوده است در ملاقات با پدرش فخرالدین کسکین گفته است که احتمالا غریبه به قتل رسیده است.

فخرالدین کسکین عضو جمعیت همبستگی با خانواده‌های زندانیان و محکومان (TAYAD) در این رابطه با خبرگزاری فرات گفتگو کرد.

'همیشه می‌گفت من را خواهند کشت'

فخرالدین کسکین اظهار کرد که دو روز پس از مرگ غریبه گزر به ملاقات دخترش در زندان کاندرا رفته است و افزود:"وقتی دخترم را دیدم، اولین حرفی که به من زد این بود که 'پدر، احتمالا غریبه را اینجا کشته باشند'. وقتی از او سئوال کردم چرا اینچنین حرف می‌زند پاسخ داد؛'غریبه به او گفته است که زندانبانان بارها به او تجاوز کرده و مورد شکنجه قرار داده‌اند. او را به سلول انفرادی انداخته بودند، همیشه می‌گفت؛ حالم بد است، می‌خواهند به من تجاوز کنند، من را خواهند کشت'. به همین دلیل نورگُل آجار، زندانی سیاسی درخواستی را به مدیریت زندان داد تا غریبه تنها نماند و به بند آنها منتقل شود. اما درخواست او رد شد."

'این موضوع باید مورد رسیدگی واقع شود'

فخرالدین یلدز گفته است که دخترش در همان بخشی بوده است که غریبه در آن نگهداری می‌شده، او از آنجا صدای فریاد غریبه را شنیده است و افزود:"وقتی از دخترم سئوال کردم که وضعیت روانی غریبه بد بود یا نه، او هم گفت؛'به دلیل فشار و شکنجه‌های که بر وی تحمیل می‌شد وضعیت روانی بدی داشت'." کسین اظهار کرد که در زندان کاندرا زندانیان سیاسی زن را در سلول‌های یک یا دو نفره در حصر و ایزولاسیون نگه می‌دارند و خواهی نخواهی این وضعیت زندانیان را تحت فشار قرار می‌دهد. کسکین افزود که دخترش به وی گفته است که غریبه نه تنها شکنجه روانی بلکه مورد شکنجه جسمی نیز قرار می‌گرفت و به همین دلیل وضعیت او وخیم بود.

کسکین خاطرنشان کرد که این موضوع قطعا باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

وکیل توسون؛ وقت‌کشی می‌کنند

ژیان توسون وکیل غریبه گزر اظهار کرد که چند ماه از مرگ غریبه گزر سپری شده است اما هنوز هیچ پیشرفتی در پرونده وی وجود ندارد.

توسون یادآور شد که به دلیل حکم منع پیگیری نمی‌توانند به پرونده غریبه دسترسی داشته باشند و افزود:"ما به حکم منع پیگیری اعتراض کردیم، اما اعتراض ما رد شد. ما دو ماه پیش خواستار دسترسی به گزارش پزشکی قانونی شدیم، هنوز این گزارش را در اختیار ما قرار نداده‌اند. به همین دلیل رسیدگی به پرونده از سوی دادستانی جمهوری در کاندرا با اتلاف وقت صورت می‌گیرد. به دلیل اینکه به موضوع بحث رسانه‌ها و افکار عمومی مبدل شد احتمالا نمی‌خواهند بزودی نتیجه تحقیقات را منتشر کنند."

اخبار مرتبط:
    | هاشم گزر: خواهرم غریبه از زندان به من گفت که به او تجاوز کرد‌‌ه‌اند