تکمیلی | کاراییلان: اردوغان از ما درخواست آتش‌بس کرد

کاراییلان اعلام کرد که طیب اردوغان در ماه‌های گذشته هیئتی را به سوی پ.ک.ک گسیل کرد و افزود:"اردوغان گفت؛ «در شمال کوردستان اعلام آتش‌بس کنید. در بخش‌‌های دیگر هر چه می‌خواهید بکنید. ما به شما کاری نداریم»."

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری پ.ک.ک با شرکت در برنامه ویژه سترک تی‌وی مباحث مهمی را مورد ارزیابی قرار داد.

متن کامل گفتگوی کاراییلان به این شرح است:

سترک تی‌وی: نیروهای پ.د.ک با خودروهای زرهی خواستار ورود به کمپ‌های گریلا در متینا شدند و این اقدام رویدادهای را در پی داشت. شما این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کاراییلان: امروز مبارزه آزادیخواهی ملت کورد مرحله بسیار حساسی را سپری می‌کند. دشمنان و بدخواهان علیه مبارزات آزادیخواهی خلق کورد نقشه‌هایی را طرح کرده‌اند. همچنان که می‌دانیم رهبر آپو در سال ٢٠١٣ در شمال کوردستان اعلام آتش‌بس کرد و این آتش‌بس دو سال و نیم ادامه یافت. فقط رژیم ترک شاهد بود که این آتش‌بس جایگاه خلق وکرد در خاورمیانه را تقویت کرده و کورد را به نیرویی منطقه‌ای مبدل کرد. به همین دلیل با اینکه مذاکرات به نتایجی دست یافته و حتی پیمان‌ مشترکی نیز شکل گرفته بود اما اردوغان از پذیرش آن سر باز زد و با نژادپرست‌ترین حزب کسانی همچون باغچلی و دوغو پرینجک تشکیل ائتلاف داده و در برابر جنبش ما حمله‌ای همه‌جانبه را آغاز کرد. هدف آنان این است که نخست پ.ک.ک را تصفیه کنند و سپس تمامی دستاوردهای ملت کورد را از میان بردارند. نه تنها در داخل مرزهای ترکیه، بلکه به تمامی دستاوردهای کوردها در منطقه پایان دهند. بدیهی است که تفاوت کانسپت تازه نیز در این جاست.

بر این مبنا شش سال است که علیه ما جنگ گسترده‌ای را اعلام کرده‌اند. از آغاز امسال نیز جنگ به شیوه‌ای بسیار گسترده ادامه یافته است. قبل از همه شکنجه رهبر آپو در امرالی تحت شکنجه قرار دارد، ظلم وجود دارد. اکنون اطلاعی از وضعیت  رهبری نداریم. دولت ترک جنگ روانی را علیه ما در پیش گرفته است. ١٠ هزار رفیق در زندان‌های ترکیه هستند و آنان نیز تحت شکنجه‌اند. در شمال کوردستان هر روز انسان‌های کورد را به اتهام عضویت پ.ک.ک دستگیر می‌کنند. خلق را مورد شکنجه قرار می‌دهند و بر آنان ظلم روا می‌دارند. از سوی دیگر در تمامی مناطق شمال کوردستان عملیات‌های نظامی در جریان است. اکنون در گارزان، وان، مردین، بوتان عملیات در جریان است. در شمال از بهار تاکنون جنگ‌های بسیاری روی داده‌اند و در این جنگ‌ها ما متحمل زیان‌هایی شده‌ایم و شهدایی را تقدیم کردیم. روزانه این رویدادها را در رسانه‌ها منتشر می‌کنیم.

همزمان اشغالگری در جنوب کوردستان نیز می‌خواهد گام به گام این خاک را اشغال کند. پس از اشغال هفتانین و بخشی از خاکورک همچنان که می‌دانیم در ٢٣-٢۴ آوریل امسال حمله‌ به عرصه‌های متینا، زاپ و آواشین آغاز شد. این حملات امروز ۴۶مین روز خود را سپری می‌کنند. ما با چنین حملات گسترده‌ای روبرو هستیم. دولت ترک خود اعلام می‌کنند که حمله‌ای سراسری را علیه ما به پیش می‌برند. اکنون در جنوب کوردستان در مناطقی که رفقای ما در آن‌ها حضور دارند همیشه ٣٠ پهپاد جاسوسی شبانه روز در حال گشتزنی هستند. بدیهی است هواپیماهای جنگنده دائما در حال پرواز هستند. می‌بیند که یکبار به مخمور حمله می‌کند، یکبار دیگر فلان جای دیگر را بمباران می‌کنند. یعنی ما را هدف حمله قرار داده‌اند.

در شرایطی که حملاتی گسترده علیه ما در جریان است ما چرا باید به نیروهای پیشمرگه حمله کنیم؟ مگر این کار عاقلانه است؟ چرا ما باید با دست خود جبهه‌ی دوم را علیه خود باز کنیم؟ هر کسی که دارای کمی عقل باشد در چنین جنگ سنگینی بسر ببرد، در جنگ مرگ و زندگی قرار گرفته باشد چرا باید جبهه دوم را باز کند؟ آنهم در عرصه‌ای همچون متینا. اکنون در شمال متینا جنگ جریان دارد، به چه دلیلی در مرکز آن باید جبهه دوم جنگ با پیشمرگه‌ها باز شود؟ چنین کاری اصلی عاقلانه نیست و هیچ اساسی هم ندارد. یعنی گریلا به پیشمرگه حمله نکرده است. مگر گریلا دیوانه شده است که جبهه تازه‌ای علیه خود بگشاید.

پس جریان از چه قرار است؟ نقشه‌ کشیده‌اند که در هر صورت پیشمرگه‌ را علیه گریلا به جنگ وادارند. ما در مورد حمله به پیشمرگه هیچ دستوری صادر نکرده‌ایم و جنبش ما نیز چنین تصمیمی نگرفته است. ما جنگ کورد و کورد را در این مقطع یک فاجعه می‌بینیم. آنرا بزرگترین اشتباه می‌دانیم. یعنی اینکه به هیچ عنوانی چنین عمل نمی‌کنیم. ما هیچ دستوری در این مورد نداده‌ایم و حتی نمی‌خواهیم در مورد آن فکر کنیم. اما در واقع یک بازی در جریان است. ما خوب می‌دانیم که در این مرحله تاریخی جنگ کورد و کورد برای آینده ملت کورد خطر بزرگی را به همراه خواهد داشت. نه منفعتی برای ما دارد و نه منفعتی برای ملت کورد.

در این چارچوب باید رویداد متینا را درک کرد. ساعت ۴ صبح از دو محور بزرگ با استفاده از تمامی تجهیزات جنگی و با خودروهای زرهی خود را برای جنگ آماده کرده و وارد مناطق گریلا شده‌اند، به واقع این هیچ معنی‌ای ندارد. این منطقه عرصه‌ای نظامیست و ٢۵ سال است که پیشمرگه به آن قدم نگذاشته و منطقه تحت کنترل نیروهای گریلاست. بدون اطلاع و به شیوه‌ تهاجمی وارد شده‌اند. در واقع روابطی وجود دارند. می‌توانند اطلاع بدهند. اکنون چنان وانمود می‌کنند که کاری قانونی کرده‌اند و چیزی واضح است. اگر کاری قانونی و آشکار است می‌توانستند در مورد آمدنشان اطلاع بدهند. یا می‌توانستند ٢-٣ خودرو را بفرستند. مگر ١٠٠ خودرو زرهی جنگی بیایند چقدر می‌تواند صحیح باشد؟ می‌گویند،'ما اینجا حاکمیت را در دست داریم. ما برای رفتن از یک تپه به تپه دیگر، یا از مکانی دیگر نیازمند کسب اجازه‌ی کسی نیستیم. ما اینجا هستیم و حاکمیت با ماست.' بروی چشم تو حاکمیت را در دست داری. برادر من اکنون در ۵ کیلومتری جنگ جریان دارد. اکنون در گوشه‌ای بمان. چرا تو به ترکیه کمک می‌کنی؟ تو حاکمی، قبول. وضعیت اضطراری در جریان است، همچنانکه می‌بینی هر جا را دود و غبار فرا گرفته است، منطقه دچار آتش‌سوزی شده اس، هواپیماها به پرواز درامده‌اند. توپباران ادامه دارد. جنگ در جریان است، تو هم آمده‌ای از پشت جبهه به تحرکات نظامی دست می‌زنی. این چقدر انسانیست؟ چقدر قانونیست و چقدر کوردایتی است؟

به واقع این کار هیچ اساسی ندارد، هیچ توجیهی ندارد. می‌گویند،' ما اینجا حاکمیت را در دست داریم. ما در حال عبور از منطقه هدف حمله گریلا قرار گرفتیم.' گریلا به هیچ کسی حمله نکرده است. اکنون قبل از هر چیز لازم است بگویم. اکنون میان ما روابطی وجود دارند. دوستانی در میان ما قرار دارند. روز امروز در جهان کنونی که در سده ٢١ قرار داریم؛ تمامی بشریت مسائل خود را از طریق مذاکره و گفتگو حل می‌کنند. بسیار خوب، ما کوردها چرا با گفتگو مسائل مابین خود را حل نمی‌کنیم، باید با جنگ حل کنیم. چنین ساکت، نظامی و آنی حمله‌ور شوند. چرا، برای چه و این کار به چه چیزی خدمت می‌کند؟

سترک تی‌وی: با اینکه فرصت مذاکره وجود داشت چرا پ.د.ک بصورت آنی در متینا دست به مداخله‌ی نظامی زد؟

کاراییلان: ما هم می‌پرسیم چگونه روی داد. اکنون در شمال متینا در خط کیسته و زندوره، همچنین در عرصه زاپ در کلا بدوه، در آواشین در دولا ماران و تپه مروانوس اشغالگری ترکیه با بن‌بست روبرو شده است و نمی‌تواند پیشروی کند. امروز مقاومت در تپه زندوره و مروانوس برای تممای کوردها مایه سربلندیست، مایه خوشحالیست. براستی دختران و پسران کورد به شیوهای نوین، ۴٣ روز است که در برابر اشغالگری ترکیه ایستادگی می‌کنند و اجازه پیشروی به اشغالگری ترکیه نمی‌دهند. این مورد تازه‌ایست. براستی در تاریخ مقاومت کوردها ما رویداد تازه‌ای را می‌بینیم. بله، مقاومت قلعه دمدم طولانی‌مدت بوده است. اما آنزمان مثل امروز سلاح‌های تکنولوژیک وجود نداشته‌اند. امروز دشمن تا آن حد سلاح بکار می‌گیرد؛ هواپیما، توپ و هر نوع گازهای شیمیایی را بکار می‌گیرد اما اشغالگری نمی‌تواند مقاومت گریلا را در هم بشکند. در مقابل گریلا متوقف شده است. این مورد بسیار مهمی است. کار ساده‌ای نیست. این برای کوردها می‌تواند دستاوردهای بزرگی را فراهم کند. یعنی کوردها به این شیوه می‌توانند در مقابل دولت ترک به اراده خود دست یابند.

دولت اکنون بناچار به کوردهای خائن پناه برده است. شما می‌دانید چگونه است؟ برای اینکه بتوانند به تپه زندوره وارد شوند کوردها را مورد استفاده قرار می‌دهند. در میان جاش‌های سیگرکه، کوردهای خائنی وجود دارند. می‌خواهند آنان را وارد تونل‌های جنگ در زندوره کنند، اما نمی‌توانند. کوردها را پیش‌قراول کرده‌اند و می‌خواهند با دست کوردها این مقاومت را درهم بشکنند. متأسفادنه تاریخ مبارزات کوردها همیشه چنین بوده است. همچنین به سگ‌ها دوربین متصل می‌کنند و این سگ‌ها را به داخل تونل‌ها می‌فرستند تا بدانند در داخل این تونل‌ها وضع از چه قرار است. اما با این راه هم نمی‌توانند به نتیجه دست یابند. یعنی گاهی سگ بکار می‌برند، کاهی کوردهای جاش را بکار می‌گیرند. یعنی کوردها را به جای سگ مورد استفاده قرار می‌دهند. اما آنجا مقاومت بزرگی در جریان است. دولت ترکیه در آنجا با بن‌بست مواجه شده است.

اکنون بخواهی نخواهی این تصمیم و مداخله پ.د.ک در قله کوهستان متینا کمک به ترکیه است، یعنی برای اینکه مقاومت گریلا در تپه زندوره شکست بخورد تلاش می‌کنند. اکنون می‌توانند بگویند چنین نیست. اما چه بخواهی و چه نخواهی واقعیت این است. چه مستقیم و چه غیرمستقیم این نقش را بازی می‌کنند. اکنون فرزندان کورد در هر جایی ایستادگی می‌کنند. تو آنها را از پشت محاصره می‌کنی، این به چه معناست؟ چنین پیامی را به همراه دارد. اکنون این مقاومت برای تمامی کوردها به واقع مایه خوشحالیست. من در برخی زمینه‌ها براستی صادقانه می‌اندیشم. به شیو‌ه‌ای واضح می‌گویم بگذار خلقمان هم بدانند. ما انتظار داشتیم در مقابل اشغالگری کمی به ما کمک کنند. ما فکر می‌کردیم که در صورت مشاهده جنگ ما در مقابل دولت ترکیه از ما پشتیبانی می‌کنند. من چنین می‌اندیشیدم. اما چنین نبود و این واقعه روی داد.

همچنانکه می‌دانیم در تاریخ کوردها اگر عشیره‌ها با هم جنگ می‌کردند وقتی دولت عثمانی، یا دولت‌های دیگر به آنان حمله می‌کرد جنگ میان عشیره‌ها متوقف می‌شد، در برابر دولت مهاجم با همدیگر مقاومت می‌کردند. یا وقتی یکی در مقابل حملات مقاومت می‌کرد آن دیگری حداقل علیه او نمی‌جنگید. چرا؟ زیرا کاری جوانمردانه نیست. دشمن بزرگ و وحشی به یک طرف حمله‌ور شده است تو هم از پشت جنگ کورد و کورد را راه بیندازی، این درست نیست. برای همین می‌گویم این رویدادی صحیح نیست و امیدوارم که مسئولان پ.د.ک، یا هر کسی که این تصمیم را گرفته است این حقیقت را مشاهده کنند. این کاری جوانمردانه نیست. در تاریخ کوردها جایی ندارد. شرف کوردها این مورد را برنمی‌تابد. اکنون ما با حمله‌ای بزرگ روبرو هستیم، اگر شما کمک نمی‌کنید حداقل از پشت جبهه تازه‌ای را علیه ما نگشایید.

من شنیده‌ام و اطلاع دارم که خلوصی آکار به گردانندگان پ.د.ک گفته است،'لازم است پیمشرگه هم در جنگ شرکت کند.' در ٢٠ ماه می مسئولان پ.د.ک در این مورد گردهم آمدند، چه تصمیمی گرفتند لازم نیست من اینجا آنرا اعلام کنم.

اما یک موضوع دیگر هم وجود دارد و براستی هم موردی پنهانی بود. تاکنون من می‌گفتم که روزی کاک مسعود را ببینم و این موضوع را با وی در میان بگذارم. یا مسئولان پ.د.ک را ببینم و آنرا به آنها بگویم. اما اکنون آنرا به اطلاع افکار عمومی کورد می‌رسانم. چند ماه پیش دولت ترک و شخص طیب اردوغان از طریق برخی از دوستان به ما اطلاع داده و گفتند، 'در داخل ترکیه یعنی در شمال کوردستان شما اعلام آتش‌بس کنید، اما در بخش‌های دیگر کوردستان هر چه خواستید می‌توانید انجام بدهید ما به شما کاری نداریم'. یعنی در مقابل ما اتش‌بس اعلام کنید، بدیهی است که با پ.د.ک تنش‌هایی دارید، بروید با آنها بجنگید. این بازی دشمن است. ما باید در مقابل بازی‌های دشمن هشیار باشیم. دولت ترک همیشه کوردها را به این شکل فریب داده و به جان هم انداخته است. اینچنین به پیروزی دست یافته‌اند. این دشمن است. ما دارای تاریخ هستیم. در تاریخ خلق ما دولت ترکیه در کدام مرحله تاریخی یعنی هم در دوره عثمانیها و هم در دوره جمهوری به کوردها قول داده‌اند به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند. انسان باید این مورد را مد نظر داشته باشد.

لازم نیست زیاد به دور برویم. در مرحله اخیر در نتیجه توطئه بین‌المللی سال ١٩٩٩ رهبر آپو را به اسارت گرفتند و به دولت ترکیه تحویل دادند. آنزمان ترکیه خوشحال بود و گفت، 'پ.ک.ک تمام شد.' آنزمان ما نیز آتش‌بس اعلام  کرده بودیم. دولت ترک سپس چه کرد؟ در مقابل جنبش و سیاست جنوب کوردستان خط قرمز اعلام کرد. ارتباط با جنوب کوردستان را خط قرمز عنوان کرد. خط قرمز؛ یعنی دشمن است. زمانی که سال ٢٠٠٨ در زاپ در مقابل نیروهای گریلا شکست خوردند دیدند که نمی‌توانند در جنوب به تنهایی به پیروزی دست یابند خط قرمز را برداشتند. این یک تجربه است. یکبار دیگر در سال‌های دهه ١٩٩٠ علیه ما حزب‌الله را وارد جنگ کردند. پس از آنکه رهبری را به اسارت گرفتند در استانبول به رئیس حزب‌الله و برخی دیگر از رفقایش حمله کردند و آنها را کشتند. باقیمانده حزب‌الله را نیز دستگیر کرده و به زندان انداختند. دولت ترک اینچنین است. در این مورد همیشه کوردها را فریب داده است، اما با دست کوردها مقاومت کوردها را تصفیه کرده و سپس خود را تحمیل کرده است.

اکنون نیز دولت ترک چنین نقشه‌ای را به اجرا گذاشته است. امیدوارم که همه طرف‌ها در مقابل این نقشه هشیار باشند و به مهره این بازی مبدل نشوند. دولت ترک درصدد ایجاد جنگ داخلی کوردها و دستیابی به حاکمیت خود است. برای دستیابی به استراتژی خود به این کار دست می‌زند. ما انتظار داریم که این واقعیت از سوی افکار عمومی و تمامی طرف‌های سیاسی کورد دیده شود.

سترک تی‌وی: هدف پارت دمکرات کوردستان از آمدن به کمپ‌های گریلا در متینا چیست؟

کاراییلان: در متینا یک دره‌ی بسیار مهم وجود دارد که متینا را به دو قسمت تقسیم می‌کند. نیروهای پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) در این منطقه مستقر شده‌اند. آنها در هفت نقطه خود را مستقر کرده‌اند. نیروهایمان نیز به این نقاط نزدیک هستند. امروز به من اطلاع دادند که به سمت نیروهای ما در حال جاده‌سازی هستند. فاصله آنها با ما ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر است. نیروهای ما از ما می‌پرسند و می‌گویند، ما چه کار کنیم؟ ما هم به آنها گفتیم، رفقا شما فعلاً صبر کنید. یعنی می‌خواهند چه کار کنند؟ می‌خواهند جاده را تا محل استقرار ما ادامه دهند؟ یعنی چنین موضوع حساسی در جریان است. در آنجا به ساخت سنگرهای جنگی می‌پردازند. وسایل حفاری و زره پوش به این نقاط منتقل کرده‌اند. همزمان به سمت کمپ‌های رفقای ما می‌روند. ما یک بار دیگر مطلع شدیم که با حکومت عراق توافق انجام داده‌اند. این توافق تا چه حدی توافقی مرکزی است، ما نمی‌دانیم. اما می‌خواهند برخی از نیروهای عراقی را نیز در این جنگ شریک کنند. کوه چارچل در آنجا وجود دارد و می‌خواهند به این کوه حمله کنند. کوه چارچل سال‌های سال است که محل حضور گریلا و منطقه آنهاست. گریلا با فشار نظامی و با زور از هیچ جایی عقب‌نشینی نمی‌کند. این مسئله در فکر و ذهنیت ما وجود ندارد.

در این رابطه ما از همه خلقمان درخواست می‌کنیم و به آنها می‌گوییم، اگر آنها به رفقای ما حمله کنند و اگر نیروهای نظامی به منطقه رفقای ما بروند، رفقای ما از خود دفاع می‌کنند. به همین دلیل این مسئله واقعاً حساس است. اگر در مقابل جبهه دوم ایجاد نمایند این جبهه چه نفعی برای خلق کورد دارد؟ به چه کسی خدمت خواهد کرد؟ تنها خدمت به دولت ترکیه است. آنها به ما می‌گویند شما در اینجا چه کار می‌کنید و چه می‌خواهید؟ ما ۴۰ سال است در این جا هستیم. چرا تاکنون چنین چیزی نگفته‌اند؟ موضوع دوم این است که در آتش‌بس سال ۲۰۱۳ که کاک مسعود نیز در آن نقش داشت، با رضایت آنها با پذیرش همه، ما نیروهای گریلا را از شمال کوردستان به جنوب منتقل کردیم. در آن زمان همه آن را پذیرفتند. پس از آن دولت ترکیه پروسه‌ی آشتی را بر هم زد و خواست با جنگ به ما پایان دهد. در شمال و جنوب و در همه جا به نیروهای ما حمله کرد.

کوردستان دارای دیالکتیک است. ما کوردستان را به چهار بخش تقسیم نکرده‌ایم، دشمن این کار را انجام داده است. دیالکتیک کوردستان چیست؟ در گذشته که در جنوب کوردستان جنگ وجود داشت، در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰ پیشمرگ‌ها از شمال استفاده می‌کردند. آن زمان پیشمرگه‌ها از شمزینان، چله، کماتا و کوهستان جودی استفاده می‌کردند. این دیالکتیک کوردستان است. ما نیز ۴۰ سال است که در اینجا هستیم. تازه به یادتان آمده است که در اینجا سرور و بالادست باشید و هر کاری که می‌خواهید می‌توانید انجام دهید و به هر جایی که می‌خواهید می‌توانید بروید؟ خیلی خوب شما سرور و بالادست هستید. ما در این رابطه هیچ چیزی نمی‌گوییم. اما اکنون شرایط غیرعادی و اضطراری وجود دارد. در این شرایط این تحولات خدمت به مسئله کورد نیست. خدمت به آینده خلق کورد نیست، این اقدامات تهدیدات و خطرات بسیاری را به دنبال خود دارد. همان طور نیز که پیش‌تر گفتیم، ما نمی‌خواهیم در مقابل کوردها اسلحه بکار بگیریم. جنگ کورد با کورد خدمت به ما و خدمت به خلق کورد نیست. مقداری از ما دور بمانید. این محل برای ما بسیار حائز اهمیت است. آنها نیز این را می‌دانند و آنها نیز مانند ما جنگیده‌اند و می‌دانند جنگ چیست.

اکنون در متینا شرایط خطرناکی وجود دارد. هر لحظه احتمال دارد که میان ما و نیروهای پ.د.ک جنگ رخ دهد. من در این رابطه از همه و قبل از همه از کنگره‌ی ملی کوردستان (ک.ن.ک) درخواست می‌کنم، که آنها برای اتحاد کوردها بسیار تلاش کرده و مبارزه می‌کنند. من از آنها تشکر کرده و به آنها تبریک می‌گویم. من از همه‌ی احزاب سیاسی در هر چهار بخش کوردستان درخواست می‌نمایم و به آنها می‌گویم که اکنون شرایط بسیار جدی است. ما نمی‌خواهیم جنگ و کشتار بین برادران و خواهران رخ دهد. اما آنها خود را به میانه‌ی جنگ ما که در مقابل دولت ترکیه انجام می‌دهیم انداخته‌اند. اکنون آنها به نزدیکی رفقای ما رفته‌اند. هر لحظه احتمال رخ دادن جنگ وجود دارد. من نمی‌خواهم و ملت کورد و افکار عمومی نیز خواستار آن نیستند. به همین دلیل من درخواست می‌کنم تا همه‌ی احزاب و همه‌ی نیروها در مقابل این مسئله سکوت نکرده و دخالت کنند.

من از همه‌ی مسئولین پ.د.ک، ی.ن.ک، تغییر، اتحاد، جمعیت، زحمت‌کشان، سوسیالیست، حزب کمونیست کوردستان، همه روشنفکران، هنرمندان و سازمان‌های مدنی درخواست می‌کنم که در این رابطه موضع‌گیری کرده و به آنجا بروند. ممکن است رفتن به زاپ و آواشین و برخی مکان‌های دیگر دشوار باشد، اما راه متینا باز است و تا رسیدن به مرکز آن جاده وجود دارد. هر کس که بخواهد می‌تواند بیاید تا ببیند که حق با چه کسی است. اما هرگز علیه سروری حکومت اقلیم کوردستان نیستیم. اما همانگونه که گفتم دیالکتیک کوردستان وجود دارد. اکنون شرایط اضطراری است و دشمن به ما حمله می‌کند.

من از همه‌ی افراد با وجدان درخواست می‌کنم، از همه میهن‌دوستان و افراد دمکرات‌ درخواست می‌کنم، از همه کسانی که نمی‌خواهند خون جوانان کورد بر زمین ریخته شود، درخواست می‌کنم، این امر اینگونه ممکن نیست. ما در مقابل دشمن اشغالگر می‌جنگیم. آنها به ما هم حمله کرده و برافروختن آتش یک جنگ داخلی خدمت به خلق نیست، بلکه خدمت به دشمنان است. می‌گویند که 'به ما حمله کرده است'، پ.ک.ک در کجا به آنها حمله کرده است؟

من از همه درخواست می‌کنم، اکنون هنوز فرصت وجود دارد و در میان ما جنگ رخ نداده است. تلاش‌ها برای برافروختن جنگ را متوقف کنید. زمانی که من اینها را می‌گویم به دلیل ضعف من نیست. من یک کورد هستم. همه‌ی عمر خود را برای کوردستان فدا کرده‌ام. همه‌ی رفقای دیگرم نیز عمر خود را برای کوردستان فدا کردند. من هر آنچه از عمرم باقی مانده تا آخرین نفس را نیز برای کوردستان فدا می‌کنم. دل من می‌سوزد و آتش می‌گیرد. حزب ما نمی‌خواهد، ریاست ما نمی‌خواهد، یک بار دیگر جنگ میان کوردها رخ دهد. در قرن ۲۱ جنگ داخلی ممکن نیست. ببینید دولت ترکیه چه می‌گوید. می‌گوید، 'آنها همه عشیره و طایفه هستند. یکدیگر را می‌کشند، آنها ملت نیستند'. ما با این جنگ اعلام می‌کنیم که این سخنان حقیقت ‌دارد. ما ملت نیستیم و فقط عشیره‌هایی هستیم. ما در قرن ۲۱ قرار داریم. گفتوگو و مناقشه وجود دارد. اگر ما نمی‌توانیم با یکدیگر مذاکره کنیم، میانجیگری وجود دارد. پس نباید این جنگ رخ دهد.

چرا ما اینها را می‌خواهیم؟ دولت ترکیه آمده است و ما به خود باور داریم. ما از چنین رژیمی نمی‌ترسیم. ما به خود به طور کامل اعتماد داریم. ما از جنگ داخلی می‌ترسیم. ما از جنگ با دشمنان هیچ وحشتی نداریم. ما از همه می‌خواهیم و در مقابل همه می‌گوییم که ما این دشمنان را شکست خواهیم داد. جنگ ۴۶ روزه این امر را اثبات کرد. اکنون دشمن نمی‌تواند پیشروی کند و نمی‌تواند کوهستانهایی را که قصد داشت و برای آن برنامه‌ریزی کرده بود تصرف کند. درست است که با جنگنده‌هایشان همه جا را بمباران می‌کنند، اما ما نقاط حساس را در دست گرفته‌ایم و دشمن به بن بست رسیده است. اکنون به من اطلاع دادند که در کوهستان زندوره و در همه کوهستان‌ها سربازهای ترک روحیه‌ی خود را از دست داده‌اند. خسته و ناتوان شده‌اند. وضعیت روانی آنها بسیار بد است. هیچ روحیه و هیچ امیدی به پیشروی ندارند. آنها هر دو روز یکبار همه سربازهای خود را تغییر می‌دهند و آنها را منتقل می‌کند.

ما دشمنان را در باتلاق فرو برده و به بن‌بست رسانده‌ایم. اما این دشمن وحشی است و به ما حمله می‌کند. اگر شما با ما همکاری نمی‌کنید چرا مانع ما می‌شوید و برای ما مانع‌تراشی می‌کنید و در سر راه ما قرار می‌گیرید؟ شما این همه سال صبر کرده‌اید، اکنون نیز صبر کنید تا آرامش حاکم شود و در منطقه آرامش درست شود. سپس هر کاری که می‌کنید و هر چه می‌گویید بیایید بگویید. اگر ما به شما نه گفتیم، آن زمان حق با شماست. اگر شما از ما پشتیبانی نکرده و با ما همکاری نمی‌کنید، حداقل اکنون صبر کنید. ما از خلقمان این را می‌خواهیم. به ویژه از خلق عزیزمان در بهدینان درخواست می‌کنیم، شما رنج بسیاری را متحمل شده‌اید. ما می‌دانیم روستاهای شما ویران شده و دشمن همه زندگی شما را هدف قرار داده و آن را ویران و غارت کرده است. این دشمن درنده و وحشی است و ما این را می‌دانیم. ما نیز با این رخدادها و این اخبار بسیار ناراحت و غمگین می‌شویم. این دشمن به ما حمله می‌کند تا همه را پاکسازی نماید. اگر ما را پاکسازی کند، آنگاه می‌بینید که چه بر سر کوردستان خواهد آورد. به همین دلیل ما از همه خلقمان می‌خواهیم تا ریش سفیدان خلق دست بکار شوند تا  مانع از رخ دادن این جنگ داخلی شوند.

سترک تی‌وی: فاضل میرانی دبیر کل کمیته سیاسی پ.د.ک پس از  این رخداد لغتی برای حزبمان به کار آورد و گفت 'مزدور هستند'، شما در پاسخ به این زبان درازی چه می‌توانید بگویید؟

کاراییلان: کسی که این حرف را زده است، ما او را به خوبی می‌شناسیم. در ابتدا باید بگویم، این سخن بسیار بی‌وجدانی و دروغ و کذب است. سپس بازی با عقل و فهم مردم ما است. آنها فکر می‌کنند هر چیزی که بگویند، مردم دهوک می‌گویند، بله درست است. اهالی دهوک افراد روشنفکر و تحصیلکرده‌ای هستند. آنها شبکه‌های اجتماعی را می‌بینند. شما نمی‌توانید این سخنان را به خلق ما تحمیل کنید. پ.ک.ک مزدور چه کسی است؟ ایران؟ ایران رفقای ما را شهید می‌کند، دو هفته پیش در سلماس چهار تن از رفقای ما به دست ایران شهید شدند. ما تحت فشار آنها نیز قرار داریم و آنها نیز به ما حمله می‌کنند. از طرف دیگر دولت ترکیه وجود دارد که بزرگترین حملات را علیه ما انجام می‌دهد. شما در مورد چه کسی صحبت می‌کنید؟ حکومت عراق؟ همانطور که مشخص است شما با حکومت عراق مذاکره کرده و با هم عملیات‌های مشترک انجام می‌دهید. در این حالت ما مزدور چه کسی هستیم؟ وقتی کسی سخنی بر زبان می‌آورد باید به خوبی بداند معنی آن چیست.

ما فدایی این میهن هستیم و نه خانه‌ای داریم، نه ملکی و نه خانواده‌ای. ما جان خود را برای این خلق فدا کرده‌ایم. ما همه مادیات را کنار گذاشته و برای معنویت، برای آینده خلقمان تلاش و مبارزه کرده و متحمل رنج بسیاری می‌شویم. ما مستقل هستیم. حق ندارند اینگونه سخن بگویند. این سخنان کاملاً برعکس است. ما معتقدم خلق بهدینان و همه خلق ما به خوبی حقایق را می‌دانند. آنکس کیست و ما چه کسی هستیم. همه می‌دانند که ما چگونه زندگی می‌کنیم. ما زندگی خود را برای این خلق فدا کرده و ما عاشق آزادی کوردستان هستیم. برخی می‌گویند، 'اینها دشمن کوردها هستند'، ما چگونه دشمن کوردها هستیم؟ مبارزات ما کوردستان را به اراده و نیرو رسانده است. کورد بودن چیست، باید همه این را خوب بدانند. ما می‌گوییم بایستید. آنها متوقف نمی‌شوند و می‌گویند 'شما را خواهیم کشت. هر کجا که بروید به دنبال شما خواهیم آمد و شما را خواهیم کشت'. ما هم در مقابل آنها مقاومت می‌کنیم. آنهایی که دارای وجدان هستند و یا دارای کرامت و جوهر کوردایتی بوده و یا دمکراتیک باشند می‌گویند، 'این چگونه مرحمتی است؟'

دولت ترکیه تا این اندازه به حملات خود ادامه می‌دهد. روستاها را ویران می‌کند، این گونه درختان فروخته می‌شوند. اما حتی یک کلمه در مورد ترکیه صحبت نمی‌کنند و مدام در مورد پ.ک.ک حرف می‌زنند. شما ترک‌ها را تا این اندازه پاک می‌بینید؟ این یک حکومت پلید و جنایتکار و دشمن کوردهاست. ائتلافی در ترکیه درست شده است. این حکومت علیه کوردها ائتلاف درست کرده است.

در این سخنان چیزهای بسیار خطرناکی وجود دارد. مشخص است که آنها تصمیم به جنگ گرفته‌اند. من از همه درخواست می‌کنم، این یک تصمیم اشتباه است. چون کسی است که از همه چیز مطلع است. یا برای آن است که تصمیم به جنگ بگیرند، یا برای اینکه بهانه‌ای ایجاد کنند، این کار را انجام می‌دهند. برخی از رسانه‌ها، اخبار و شایعات دروغین و موضوع‌هایی مانند اینکه پ.ک.ک از کجا آمده است و یا پ.ک.ک بلایی بر سر جنوب کوردستان است را منتشر می‌کنند.  قبل از آن دولت ترکیه حتی به جنوب سلام هم نمی‌کرد. پیمان الجزایر فقط فقط توسط دو دولت منعقد نشد. دولت ترکیه نیز در پشت آن قرار داشت. دولت ترکیه حتی در آن زمان هم دخالت می‌کرد. اسنادی وجود دارد. این‌ها دشمن ما هستند و شما دولت ترکیه را به عنوان دولتی پاک و پ.ک.ک را به عنوان حزبی که جنگ را به بار آورده است نشان می‌دهید. ما با خود جنگ را نیاورده‌ایم. این دشمن است که آمده است. به علت تصمیمی که به تازگی گرفته‌اند، باید دستاوردها در همه جا از بین برود. تصمیم اینگونه گرفته شده است.

اگر کسانی که فکر می‌کنند، دولت ترکیه حمله می‌کند و پ.ک.ک تضعیف شده است، به همین دلیل آنها از پشت به پ.ک.ک حمله کرده و سپس آن را تصفیه می‌کنند، باید به این افراد بگویم من برای شما متاسف هستم. پ.ک. ک هرگز از میان نخواهد رفت. پ.ک.ک یک جنبش فکریست، هر چقدر بیشتر در مقابل پ.ک.ک بایستید، پ.ک.ک قوی‌تر می‌شود. پ.ک.ک با خون دختران و پسران کورد بنیاد نهاده شده است. میلیون‌ها طرفدار دارد. طرفداران پ.د.ک نیز خود این را به خوبی می‌بینند. شما اینگونه به پ.ک.ک بی‌احترامی کرده و از پشت به آنها حمله می‌کنید، آیا کوردها شما را خواهند بخشید؟

آنها می‌گویند، اگر پ.ک.ک تصفيه شود و یا ضربات سنگینی را متحمل شود، پس از آن نوبت ی.ن.ک و سپس نوبت شما هم خواهد رسید. هیچ کس نباید خود را فریب دهد. پ.ک.ک به دلیل حفظ هویت کوردها مورد حمله و هجوم ترکیه قرار  گرفته است. پ.ک.ک امنیت ترکیه را برهم نزده است، بلکه فقط هویت کوردها را حفظ کرده است. به همین دلیل آنها به پ.ک.ک حمله می‌کنند. آنها می‌گویند، 'ما هویت کوردها را در ترکیه از بین برده بودیم، اما عبدالله اوجالان به میدان آمد و سبب شد تا همه به پا خیزند و مجرم او است'، به همین دلیل رهبری ما را شکنجه کرده و می‌خواهند ما را از بین ببرند.

همه به خوبی می‌دانند ما بر اساس پیمانی به اینجا آمده‌ایم. ۴۰ سال است ما در اینجا هستیم. در سال ۱۹۹۵ نیز دوباره این پیمان میان ما تمدید شد و در این پیمان آمده است که محل استقرار نیروهای پ.ک.ک هفتانین، زاپ و خاکورک است. مگر در سال ۲۰۱۳ نیز با رضایت شما از شمال عقب نکشیدیم؟ گویی که پ.ک.ک از آفریقا آمده است. در سال ۱۹۹۱ زمانی که در باتیفا و بیگوفای بهدینان اولین گلوله در مقابل صدام شلیک شد، پ.ک.ک در آنجا بود. چه کسی همراه با آنها به سنگرهای صدام حمله کرده و آن را از بین برد و در بهدینان قیام را بپا کرد؟ آیا ما کرکوک، مخمور و شنگال را در مقابل داعش حفظ نکردیم؟ قبل از آن نیز وجود دارد. پ.ک.ک نیز کورد است. درست است، شما درست می‌گویید، مسئولیت اینجا با شماست، مشکلی نیست. مسئولیت با شما باشد. اما برخی از کوهستان‌ها وجود دارد که پ.‌ک‌.ک ۴۰ سال است در آنجا حضور دارد. اما یک بار دیگر شما آمده‌اید و می‌گویید، چرا شما در اینجا هستید؟ انگار که فقط در این کوهستان‌ها سروری شما باقی مانده و در هیچ جای دیگری حکومت شما باقی نمانده است.

به همین دلیل ما این مسئله را بسیار مهم می‌بینیم. ما می‌خواهیم این تلاش‌ها پایان یابد و دست از تفکر سیاه‌نمایی پ.ک.ک بردارند و دیگر پ.ک.ک را به عنوان مزدور معرفی نکنند و به عنوان بلایی بر سر جنوب کوردستان نشان ندهند. چون اینها هیچ کدام به نفع آنها نیست. برای آینده‌ی پ.د.ک نیز خطرناک است و باید دست از این سیاست بردارند.

سترک تی‌وی: پیش از این ه.پ.گ فراخوانی منتشر کرد و خواست تا در مورد رویداد متینا هیئتی تشکیل شود و به تحقیق بپردازد. یکبار دیگر ادعا کردند که یک پیشمرگه از سوی پ.ک.ک کشته شده است. این واقعیت دارد یا نه؟

کاراییلان: برپایه گزارش‌های رسمی که از رفقایمان در این عرصه دریافت کرده‌ایم و بنابر سیر رویدادها و آنچه که قابل تشخیص هستند می‌تواند گفت؛ نیرویی که از سمت شمال یعنی از منطقه کانی‌ماسی یک جبهه آن دست به تحرک زده و جبهه دیگری نیز از سوی آمیدی به حرکت درآمده‌اند. جبهه کانی ماسی به پیشروی ادامه داده‌اند، رفقا در مسیر راه برای متوقف کردن آنان اقدام به شلیک گلوله هوایی کرده‌اند. اما آنان توقف نکرده و عبور می‌کنند. پس از آن این خودرو منفجر می‌شود. ما در این مورد دست به تحقیق زده و یکبار دیگر پرسیدیم. رفقایمان هیچگونه سلاح راکت مانندی که بتواند این خودرو را منفجر کرده و آنرا منهدم کنند، انسان‌‌های داخل آن زندگی خود را از دست دهند بکار نگرفته‌اند. رفقا تعجب کرده‌اند که این واقعه چگونه روی داده است. فقط در آن لحظه ۵ – ۶ پهباد جاسوسی بر فراز آسمان منطقه بوده‌اند. ما این خودرو را هدف قرار نداده‌ایم. اکنون آنان می‌گویند،'پ.ک.ک اعتراف کرده که دست به شلیک زده است.' ما شلیک کرده‌ایم اما با سلاح فردی (سبک) شلیک کرده‌ایم. نه اینکه انفجارهایی که خودرو زرهی را منهدم کند. پس از آن این افراد از تکه‌های بمب، یا مواد منفجره متحمل ضربه نشده‌اند، آنچنان که ما می‌دانیم سوخته‌اند. از قرار معلوم علیه آنها یک موشک یا راکت آتش‌زا را مورد استفاده قرار داده‌اند.

به همین دلیل ما خواستیم یا هیئتی متشکل از دو طرف یا هیئتی مستقل در این مورد به تحقیق بپردازد. ما این افراد را هدف قرار نداده‌ایم. ما گمان می‌کنیم که رویدادن چنین واقعه‌ای از روی نقشه است، آشوبگریست. ما می‌خواهیم تحقیق صورت گیرد. نیازی به رد آن نیز نیست. برای خاطر افرادی که زندگی خود را از دست دادند باید به این تحقیق بپردازیم. همچنین باید بگویم. این افراد هیچ گناهی ندارند. ما فهمیدیم که بسیاری از آنان حتی نمی‌دانند به کجا هم می‌روند. بدون شک انسان‌هایی بیگناه هستند. جان خود را از دست داده‌اند و به شهادت رسیده‌اند. به خانواده آنان، به بستگان آنان تسلیت می‌گویم. برای مجروحان هم آرزوی شفا دارم. این رویداد ما را نیز ناراحت کرد. به واقع نیز چیزی نبود که کسی خواستار انجام آن باشد. ما نمی‌خواهیم که میان ما جنگی روی دهد. اما این واقعه به این شکل روی داده است. برای همین خواستار انجام تحقیق هستیم.

نخست رسانه‌های پ.د.ک گفتند که هواپیماها به خودرو حمله کرده‌اند. سپس ما گفتیم، 'بله ما برای اعلام هشدار گلوله به هوا شلیک کردیم. اما این واقعه هم رخ داد.' فورا آنرا وارونه کرده و گفتند،'پ.ک.ک حمله کرده است.' این یک بی‌عدالتی علیه پ.ک.ک است. به واقع افکار عمومی و جنوب کوردستان هم لازم است آنرا مد نظر داشته باشد. بر ما ظلم روا می‌دارند و به ما تهمت انجام کاری را می‌زنند که در آن دست نداشته‌ایم. زندگی ما آشكار است و ایستار ما نیز عیان است. ما همچون کورد زندگی می‌کنیم و برای کورد زنده‌ایم. مثلا می‌گوییم، این نقشه دشمنان کورد است، تمامی دشمنان کورد علیه پ.ک.ک اعلان جنگ کرده‌اند. ما می‌خواهیم این رویداد روشن شود. ما در این رابطه آماده‌ایم آنچه که بر عهده داریم انجام دهیم. برای شفاف‌سازی این رویداد ما آماده‌ایم. بنابر نشانه‌ها احتمالا یک حمله هوایی صورت گرفته است، یا در داخل خودرو انفجاری روی داده است. به همین دلیل این رویداد نیازمند شفاف‌سازی است.

سترک تی‌وی: آخرین پیام شما در این مورد چیست؟

کاراییلان: مرحله‌ای که خلقمان آنرا سپری می‌کند مرحله‌ی بسیار مهمی است. مرحله مرگ و زندگیست. باید هر کسی نسبت به آن آگاه باشد. رژیم اشغالگر ترکیه برای اینکه ملت کورد را با قتل‌عام روبرو کند تصمیم گرفته است. کانسپت دشمن این است. این مسئله‌ای مابین احزاب نیست. ما باید مسائل میان احزاب را قطعا حل کنیم. ما با خطری بزرگ روبرو هستیم. موجودیت و آینده خلق کورد با خطری بزرگ از سوی دولت فاشیست ترک روبروست. حکومت کنونی ترکیه صددرصد خواستار نابودی تمامی دستاوردهای کوردهاست. برای همین مهم می‌دانم که در این مرحله متحد شویم. اگر حتی اتحاد ملی نیز شکل نگیرد لااقل به همدیگر زیان نرسانیم. این بسیار مهم است.

من نمی‌گویم ما بی‌قصور هستیم. شاید ما کاستی‌هایی را نیز داشته باشیم. حتی مواردی را مورد انتقاد قرار می‌دهم، رفقای ما برخی مواقع آنچه را که قصد دارند بیان کنند به وضوح بر زبان نمی‌آورند، یا با تأخیر عمل می‌کنند. ما نیز در برخی زمینه‌ها به تمامی پاسخگو نبوده‌ایم. ما نمی‌گوییم که بدون نقص هستیم. اما ما استراتژی آزادی خلق کورد را به پیش می‌بریم. ما می‌دانیم که این چارچوب صحیح است. اگر کسی انتقادی بر ما دارد می‌تواند آنرا بیان کند. اما اگر به شکلی وارونه رفتار کنند غیرقابل پذیرش است. من در این چارچوب یکبار دیگر می‌خواهم به تمامی ملت کورد، به جنوب کوردستان، شمال کوردستان، روژاوا و روژهلات کوردستان در این مرحله هشیار باشند، ما را مد نظر قرار دهند، سیاست کوردی را مد نظر قرار دهند و موضع خود را نشان دهند. انتقادی اگر دارند آنرا هم بیان کنند. در این مرحله مهم ما خواستار پیروزی کورد هستیم. کوردها باید به نیرویی در منطقه مبدل شوند. خلق کورد هم حق دارد در این سرزمین به شیوه‌ای آزادانه زندگی کند. دولت ترک می‌خواهد کورد را از میان بردارد.

اما ما نیز می‌خواهیم که در مقابل حملات دولت ترک بجنگیم و صرف هر هزینه‌ای، قطعا به پیروزی می‌رسیم. اگر ما این موج فاشیست و قاتل دولت  ترک را در هم بشکنیم نه تنها کوردستان به آزادی می‌رسد بلکه ترکیه نیز از چنگ فاشیست‌ها نجات می‌یابد. برای خلق‌های منطقه، عرب‌ها، آسوریان، سریانی‌ها و تمامی خلق‌ها مخاطرات کنونی پایان خواهند یافت. به همین دلیل اتخاذ موضع در برابر دولت اشغالگر ترک و ایستادگی را بسیار مقدس می‌دانیم. در این مسیر هر آنچه که انجام شود را واجد ارزش می‌دانیم. ما در این مورد مصمم هستیم و این مبارزه را برای خلق کورد و تمامی نیروهای دمکراسی‌خواه به پیروزی می‌رسانیم. امید و آرمان ما نیز همین است.

بدون شک در این مورد از همه درخواست حمایت می‌کنیم. بویژه در حوزه ملی ما می‌خواهیم که هر کسی به همبستگی ملحق شود، به اتحاد دست یابیم و هر کس برای آن تلاش کند و در مورد آن سخن بگوید. اما هر کسی که اشتباه حمل کند خلق کورد باید در مقابل آن بأیستد. زیرا در این مرحله تاریخی و مهم ما قطعا مبارزه آزادیخواهی ملت کورد را به پیروزی برسانیم. من به این اذعان دارم و این اعتقاد ما واقعیست. معتقدم که در این مرحله هر چقدر که دشمن حمله‌ور شود و ما دارای مسائلی هم باشیم اما فرصت‌هایی داریم که می‌توانیم به پیروزی دست یابیم. ما امیدوار هستیم و معتقدیم که آینده متعلق به کوردستان است.