'پزشکی قانونی ترکیه نباید تنها مرجع تصمیم‌گیری باشد'

ویسی أسکی، وکیل مدافع تصمیم پزشکی قانونی ترکیه در خصوص آیسل توغلوک مبنی بر «باقی ماندن در زندان» را مورد انتقاد قرار داد. ویسی أسکی خاطرنشان کرد که پزشکی قانونی ترکیه نباید بیش از این تنها مرجع تصمیم‌گیری باشد.

بنابر گزارشی که ٩ پزشک متخصص هیئت رئیسه علوم پایه پزشکی قانونی دانشکده پزشکی کوجالی، آیسل توغلوک به بیماری زوال عقل مبتلا شده و نمی‌تواند به تنهایی در بیمارستان باقی بماند. به رغم این گزارش سازمان پزشکی قانونی ترکیه با آزادی توغلوک مخالفت کرده است.

ویسی أسکی از وکلای آیسل توغلوک در مورد وضعیت موکل خود که در گروه F زندان کاندیرا نگهداری می‌شود با خبرگزاری فرات گفتگو کرد.

أسکی خاطرنشان کرد که آیسل توغلوک به دلیل هجوم پلیس به جنازه مادرش خاتون توغلوک بسیار ناراحت شده است و پس از آنکه با آلام و شرایط زندان روبرو شد به این بیماری دچار شد. أسکی گفت:"وضعیت او روز به روز وخیم‌تر می‌شود. بیمارستان دانشگاه کوجالی که توغلوک را معاینه کرده است پس از آزمایش‌های متعدد گزارشی را تهیه کرده و اعلام کرد که نباید در زندان باقی بماند. شعبه استانبول سازمان پزشکی قانونی ترکیه بر خلاف گزارش بیمارستان اعلام کرد که توغلوک توانایی باقی ماندن در زندان را دارد. این تصمیم نشان داد که سازمان پزشکی قانونی تا چه حدی سیاسی عمل می‌کند. زیرا آیسل توغلوک نمی‌خواست موضوع سلامتی وی به بحث گذاشته شود، ما به عنوان وکلای وی برای زمانی طولانی نخواستیم این موضوع را با افکار عمومی در میان بگذاریم. اما بیماری ایشان به نوعی است که حتی نمی‌تواند امورات روزمره خود را به انجام برساند. در خصوص وضعیت آیسل توغلوک گزارش تازه‌ای را تنظیم کردیم. اما مدیریت زندان پس از بازگرداندن توغلوک برای مدتی مدید او را در سلول انفرادی نگهداری کردند، مدتی طولانی به تنهایی در این مدت تنها گذاشته شد. آیسل توغلوک اکنون با دو همبند خود است و ما در حال تهیه گزارش تازه‌ای هستیم. به نظر ما پزشکان سازمان پزشکی قانونی بر اساس اخلاق کاری عمل نمی‌کنند. در این رابطه ما همچون وکلای آیسل توغلوک گام‌های دیگری را برمی‌داریم."

باید انجمن‌ها و پزشکان این موضوع را در رأس فعالیت‌های خود قرار دهند

أسکی با بیان اینکه سازمان پزشکی قانونی به مرکزی برای شکنجه زندانیان بیمار مبدل شده است گفت:"سازمان پزشکی قانونی ترکیه برای زندانیان بیمار به کریدور تاریک مرگ مبدل شده است. به نظر من افکار عمومی باید در این مورد هشیار باشند. انجمن‌ها و اتحادیه‌ها، اتحادیه پزشکان ترک باید در این موضوع را در رأس فعالیت‌های خود قرار دهند.

ما به عنوان سازمان‌های مدافع حقوق بشر برای گفتگوی جدی در مورد مسئله سازمان پزشکی قانونی گردهم آمدیم. از این رو تصمیم گرفتیم گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی را ترجمه کنیم و آنها را برای سازمان‌های بین‌المللی ارسال نماییم و نشان دهیم که سازمان پزشکی قانونی ترکیه یک سازمان بی‌طرف نیست. از اکنون به بعد نمی‌پذیریم که سازمان پزشکی قانونی ترک تنها مرجع تصمیم‌گیری در مورد زندانیان بیمار باشد. ما بر این باوریم که اتحادیه پزشکان ترک در این راستا گام بردارد و با همکاری پزشکان مستقل این گزارش‌‌ها را کنترل کند."