تداوم خیزش‌ در روژهلات کوردستان؛ افزایش تعداد جانباختگان به ١۴ نفر و زخمی شدن ٣٧۵ کوردستانی

اعتراضات مردمی به قتل حکومتی ژینا امینی در روژهلات کوردستان و ایران همچنان ادامه دارد. شبکه حقوق بشر کوردستان در رابطه با آمار جانباختگان گزارشی منتشر کرده است.

به نقل از شبکه حقوق بشر کوردستان، در جریان برگزاری اعتراضات به کشته شدن ژینا امینی ۲۲ ساله، دست‌کم ۱٢ شهروند به نام‌های محسن محمدی، رضا لطفی، فواد قدیمی، فرجاد درویشی، زکریا خیال، فریدون محمودی، مینو مجیدی، صدرالدین لیتانی، دانش رهنما، میلان حقیقی، امین معرفت و عبدالله محمودپور در شهرهای اورمیه، شنو، پیرانشار، دیواندره، سقز، دیولان و کرماشان با تیراندازی نیروهای ضدشورش و بسیج کشته شده‌اند. در بین کشته شدگان دو کودک ۱۶ ساله به نام‌های امین معرفت و ذکریا خیال دیده می‌شوند.

همچنین گزارشات دریافتی از شهرهای اسلام‌آباد غرب و ایلام از کشته شدن دست‌کم ٢ معترض در جریان اعترضات شب گذشته در این شهرها حکایت دارد اما به دلیل قطعی اینترنت و فضای نظامی و امنیتی، شبکه حقوق بشر کوردستان تاکنون موفق به دسترسی به منابع موثق در این موارد نشده است.

این مرکز حقوق بشری می‌افزاید در نتیجه گفت‌وگو با بیش از ۱۰۰ شاهد عینی در شهرهای اورمیه، شنو، سلماس، سردشت، پیرانشار، نقده، بوکان، تکاب، سقز، دیواندره، بیجار، قروه، بانه، سنه، مریوان، کامیاران، دیولان، کرماشان، اسلام آباد غرب، ایوانغرب، آبدانان و پاوه، دست‌کم ۳۷۵ شهروند با تیراندازی نیروهای ضدشورش و بسیج زخمی شده‌اند. در بین زخمی شدگان دست‌کم ۱۳ کودک وجود دارند.

به گفته شاهدان عینی، ده‌ها تن از زخمی شدگان این اعتراضات از ترس بازداشت از سوی نیروهای امنیتی از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کرده‌اند.

برپایه گزارش این مرکز طی ۶ روز گذشته دست‌کم ۵۳۰ معترض که در بین آنها دست‌کم ۱۵۰ مجروح دیده می‌شوند توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه‌های پلیس امنیت، اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انتقال یافته‌اند.

اسامی ۱۲ شهروند جانباخته خیزش سراسری در روژهلات به شرح زیر است.

۱. محسن محمدی، شهروند اهل دیواندره در تاریخ ۲۸ شهریور در جریان برگزاری اعتراضات این شهر با تیراندازی نیروهای ضدشورش زخمی و روز بعد به دلیل شدت جراحات در بیمارستان کوثر شهر سنه جان خود را از دست داد.

۲. فریدون محمودی، شهروند ۳۳ ساله، پدر دو فرزند و اهل سقز در تاریخ ۲۸ شهریور در جریان برگزاری اعتراضات این شهر توسط نیروهای ضدشورش هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد.

۳. رضا لطفی، اهل دیولان در تاریخ ۲۸ شهریور در جریان برگزاری اعتراضات این شهر توسط نیروهای ضدشورش هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد.

۴. فرجاد درویشی، ۲۳ ساله اهل روستای بالو اورمیه در تاریخ ۲۹ شهریور در جریان برگزاری تجمع اعتراضی در شهرک ولیعصر اورمیه هدف تیراندازی نیروهای ضدشورش قرار گرفت و کشته شد.

۵. زکریا خیال، ۱۶ ساله اهل پیرانشار در تاریخ ۲۹ شهریور در اثر تیراندازی نیروهای ضدشورش به سوی معترضین در خیابان‌های این شهر کشته شد.

۶. مینو مجیدی، ۵۵ ساله، مادر ۳ فرزند و اهل کرماشان با شلیک نیروهای ضدشورش در خیابان نوبهار این شهر کشته شد.

۷. فواد قدیمی، ۳۹ ساله، پدر دو فرزند و اهل دیواندره در تاریخ ۲۸ شهریور در جریان اعتراضات مردمی این شهر زخمی و پس از دو روز بستری شدن در بیمارستان کوثر سنه جان خود را از دست داد.

۸. دانش رهنما، ۲۵ ساله اهل روستای بالو اورمیه در تاریخ ۳۰ شهریور در جریان برگزاری اعتراضات این روستا با تیراندازی نیروهای بسیج کشته شد.

۹. عبدالله محمودپور، ۲۱ ساله اهل روستای بالو اورمیه در تاریخ ۳۰ شهریور در جریان برگزاری اعتراضات این روستا با تیراندازی نیروهای بسیج کشته شد.

۱۰. امین معرفت، ۱۶ ساله، اهل شنو در تاریخ ۳۰ شهریور در جریان برگزاری اعتراضات این شهر با تیراندازی نیروهای ضدشورش کشته شد.

۱۱. میلان حقیقی، ۲۱ ساله، اهل شنو در تاریخ ۳۰ شهریور در جریان برگزاری اعتراضات این شهر با تیراندازی نیروهای ضدشورش کشته شد.

۱۲. صدرالدین لیتانی، ۲۷ ساله اهل پیرانشار در تاریخ ۳۰ شهریور در جریان برگزاری اعتراضات این شهر با تیراندازی نیروهای ضدشورش کشته شد.