روز جهانی زبان مادری در باکور (شمال کوردستان)

همزمان با فرارسیدن ۲۱ فوریه، روز جهانی زبان مادری، در بسیاری از شهرهای باکور کوردستان و ترکیه، نهادها و انجمن‌های کورد به این مناسبت مراسم و برنامه‌هایی را برگزار می کنند.

۲۱ فوریه به عنوان روز جهانی زبان مادری اعلام شده است. یونسکو در روز ۱۷ نوامبر ۱۹۹۹ تصمیم به اعلام روز ۲۱ فوریه به عنوان روز جهانی زبان مادری کرده است. کوردهای سراسر جهان نیز در این روز به مناسبت روز جهانی زبان مادری برنامه‌هایی را برگزار می‌کنند. امسال نیز در باکور کوردستان برنامه‌هایی برگزار می‌شود. طبق گزارش‌های ارسالی، برنامه برگزاری مراسم جهانی روز زبان مادری بدین شرح است:

آمَد: کمیسیون زبان کوردی در شهر آمد، در این رابطه پانلی را برگزار می‌کند. در پانلی که با اجرای نویسنده و حقوقدان شیخو فلیک برگزار می‌شود، محمد امین آکتار در رابطه با حقوق بین المللی و موانع روبروی زمان مادری سخنرانی می‌کند، نادره گلتاش آلداتاماز در رابطه با ضرورت ایجاد سیاست زبانی در رابطه با زازاکی و سلیم تمو در رابطه با موضوع کورد: از دیروز به سوی آینده سخنرانی می‌کنند. این پانل ۲۳ فوریه ساعت ۱۰:۳۰ در سالن کنفرانس طاهر ایلچی آمد برگزار می‌شود.

اتحادیه ادیبان کورد نیز که مدتی پیش افتتاح شده است در روز زبان مادری پانلی را برگزار می‌کند. این پانل با اجرای آزاد زال، میزبان سخنرانی نسرین ناودار و عثمان اوزچلیک خواهد بود. این پانل نیز فردا، ۲۰ فوریه در ساعت ۱۸:۰۰ در دفتر این اتحادیه برگزار می شود.

الیح: شهرداری الیح با اجرای هردم مروانی و میزبانی از محمد شاهین، مدرس و روزنامه نگار، دیلان آیدین و جمیل گونش پانلی را برگزار می‌کند، پنل در ۲۱ فوریه ساعت ۱۹:۳۰ در مرکز فرهنگی احمد گونش تکین برگزار می‌شود. همچنین فردا ۲۰ فوریه، در همان مکان تئاتری تحت عنوان لهجه‌های زرین، از سوی گروه تئاتر وان بر روی صحنه می‌رود.

استانبول: در استانبول نیز به این مناسبت چند برنامه برگزار می‌شود.

انستیتوی کوردی استانبول، مرکز فرهنگ مزوپوتامیا و سینمای مزوپوتامیا طی اقدامی مشترک، برنامه‌ای را تحت زندگی با زبان مادری شیرین است را برگزار می‌کند. در این چارچوب روز ۲۱ فوریه، ساعت ۱۹ فیلم مستند آردین دیرن تحت عنوان هر خانه یک دبستان را اکران می‌کند. اکران این فیلم در ساعت ۱۹:۰۰ در (İnonu Mah. Harbiye Çayiri Sok. No 3 Kat 2, Harbiye-Şişli) خواهد بود.

انستیتوی کوردی استانبول نیز تحت عنوان آکتیویسم زبانی در میان کورد، پانلی را برگزار می‌کند. در این پانل با اجرای رمزیه آلپ ارسلان، مراد رونی، سام تان و زانا فارقینی سخنرانی خواهند کرد. این پانل نیز در ۲۲ فوریه ساعت ۱۹:۰۰ در سندیکای پزشکان استانبول برگزار می‌شود.

ازمیر

در ازمیر نیز تحت عنوان چرا کورد در باکور کوردستان به زبان خود سخن نمی‌گوید، پانلی را برگزار می‌کنند. این پنل با اجرای ژانیا آجار، از مصطفی باروک و نوری سنر میزبانی می‌کند. پانل در ۲۲ فوریه در ساعت ۱۵ در سالن مرکز کنگره تپه کولیا برگزار می‌شود.

چولیک: شعبه Egîtîm-Sen در چولیک با هدف گرامیداشت زبان مادری، میزبانی روشن لزگین را برعهده خواهد داشت. لزگین در رابطه با ادبیات زازاکی و هویت اتنیکی سخنرانی کرده و همزان با رونمایی از کتاب خود، به امضای آن می‌پردازد.