سی وچهار سال از درگذشت کارگردان مشهور کُرد گذشت

سی و چهار سال پیش یلماز گونَی، کارگردان مشهور کرد در غربت از جهان رفت. گونی با آثارش اما هنوز زنده است و فیلم‌های او هنوز دیده می شوند.

سی و چهار سال پیش یلماز گونَی، کارگردان مشهور کرد در غربت از جهان رفت. گونی با آثارش اما هنوز زنده است و فیلم‌های او هنوز دیده می شوند

 

یلماز گونی سال ۱۹۳۷ در یک خانواده زحمتکش کرد در یکی از روستاهای شهر آدانا بە دنیا آمد. او در کودکی مجبور به کار در مزارع شد.

 

در سال‌های بعد یلماز گونی در دانشکده حقوق آنکارا مشغول به تحصیل بود که با آشنایی با یک نمایشنامه نویس مشهور، مسیر زندگیش تغییر می‌یابد.

 

نام واقعی او یلماز پوتون است اما او خود را یلماز گونی نامید. او چهره‌ای شناخته شده در میان هنرمندان چپ جهان است و با فیلم‌هایش سعی بر نشان دادن تفاوت‌های فاحش بین شرق و غرب ترکیه و همچنین تظاد طبقاتی در ترکیە و تبعیض در کردستان داشت.

 

فیلمهای دیوار، یول و رمە از جمله آثار مشهور یلماز گونی هستند.

 

او در آخرین مصاحبه خود که با کریس کوچرا انجام داده ‌است در مورد فیلم رمە میگوید این فیلم در حقیقت سرگذشت خلق کرد است اما حتی اجازه نداشتم در ساخت فیلم از زبان کردی استفاده کنم و اگر چنین می‌کردیم همه کسانی که در ساخت فیلم مشارکت داشتند بازداشت و روانه زندان می‌شدند.

 

این کارگردان کرد بعد از کودتای نظامی دهەی ٨٠ درترکیە به زندان افتاد و با استفاده از مرخصی فرار کرد و به فرانسه پناهنده شد.در پی این اقدام، تابعیت ترکیە از او سلب شد.

 

یلماز گونی در سال ۱۹۸۴ در سن ۴۷ سالگی بر اثر سرطان در پاریس گذشت. پیکر او در آرامگاه پرلاشز پاریس به خاک سپرده شده است.

 

یک روزنامه در ترکیه درگذشت وی را چنین اعلام کرد: فیلم تمام شد.