ششمین سالروز درگذشت شاعر ملی کرد شیرکو بی‌کس

مهم‌ترین ویژگی کارهای شیرکو بی‌کس، غربتی است که بن‌مایه اصلی آثار اوست

   شیرکو  بی‌کس روز دوم ماه مه سال ١٩۴٠ میلادی در شهر سلیمانیه واقع در جنوب کردستان به دنیا آمد. پدرش فایق بی‌کس از شاعران بنام روزگار خود بود.

   شیرکو نخستین شعرش را در سن ١٧ سالگی سرود و در سال ١٩۶٨ اولین مجموعه شعرش بنام «مهتاب شعر» را در بغداد به چاپ رساند .

   از آن زمان تا کنون چندین مجموعه شعر، دو نمایشنامه منظوم و ترجمه نوشته ارنست همینگوی و عروس خون اثر لورکا به زبان کردی از او به چاپ رسیده است.

   از جمله دفترهای شعر این شاعر می‌توان از دو سرو کوهی، عقاب، رود، سپیده دم، آفات، کرکس، عطشم را شعله فرو می‌نشاند، دره پروانه‌ها، صلیب، مار و روز شمار یک شاعر، سایه،  و «آزادی این واژه بی‌آبرو» نام برد که دست کم به زبانهای فرانسوی، ایتالیایی، سوئدی وعربی نیز ترجمه و به چاپ رسیده است.

   در ایران نیز مجموعه‌هایی از اشعار شیرکو بیکس همچون 'دربند پروانه' و ' آزادی این واژه بی آبرو' ترجمه و به چاپ رسیده است.

   مهم‌ترین ویژگی کارهای شیرکو بی‌کس، غربتی است که بن‌مایه اصلی آثار اوست. وی در سال ١٩٨٨ از سوی انجمن قلم سوئد برنده جایزه توخولسکی شد و برای چند سالی در این کشور اقامت گزید. شیرکو پس از بازگشت به کردستان به همراه چند ادیب و نویسنده دیگر موسسه چاپ و نشر سردم را تأسیس کرد و مسئولیت مدیریت این موسسه را بر عهده گرفت.

   این شاعر پر آوازه کردستان که مدتی بود برای درمان بیماری ریوی و قلبی در سوئد بسر می برد روز یکشنبه چهارم آگوست سال ٢٠١٣ در استکهلم درگذشت.

   شیرکو بی‌کس از جمله شاعرانی بود که دردها و آلام ستمدیدگان و ملتش را بخوبی در اشعارش به تصویر کشیده که از جمله اشعار اخیر وی می توان به شعری در زمان اعدام ۵ زندانی سیاسی در زندان اوین تهران در نوزدهم اردیبهشت ماه سال ١٣٨٩ اشاره کرد.

   شیرکو در بخشی از این شعر در اشاره به حکومت ایران که قصد داشت از طریق اعدام زندانیان سیاسی، آزادیخوهان کرد را مرعوب کند می‌گوید:
 

...
به من بگوئید از شرق تا غرب
از بالا تا پایین این کشورها
از قدیم تا حالا
چوبه‌های دار
چه چیز را در وجود ما کشتند؟

چقدر توانستند
از فریاد انقلاب و آزادی ما کم کنند؟

آیا چوبه‌های دار توانستند
شاهو را هراسان کنند؟

آیا موفق شدند
دریاچه وان و اورمیه را به سکوت وادارند؟
و
آیا توانستند پیر مگرون را
به زانو درآورند؟
آنچه تا امروز
چوبه‌های دار موفق به انجام آن شده‌اند
نتیجه ای معکوس داشته
و
کاروانمان
طویل‌تر شده است.

...

   بنابر وصیت شیرکو بی‌کس شهرداری شهر سلیمانیه با درخواست وی مبنی بر دفن پیکرش در کنار یادمان شهدای ١٩۶٣ در پارک آزادی این شهر موافقت کرد.