نامه عفو بین‌الملل به گلرخ ابراهیمی

نویسنده "مأموران گفتگو" کتاب خود را به گلرخ ابراهیمی هدیه داده است

نویسنده "مأموران گفتگو" کتاب خود را به گلرخ ابراهیمی هدیه داده است

 

کمپین آزاد مثل یک پرنده که توسط سازمان عفو بین‌الملل، اتحادیه نویسندگان و سازمان پن اینترنشنال شهر کِبِک برگزار شده است، به ده نویسنده تحت تعقیب از جمله گلرخ ابراهیمی ایرایی ادای احترام کردند و فرانکویس مورنکی، نویسنده کتاب ماموران گفتگو هم یکی از کتاب‌هایش را به گلرخ ابراهیمی ایرایی هدیه داده است.

 

به گزارش هرانا، انجمن قلم بین الملل و سازمان عفو بین الملل در کانادا در چارچوب کمپین آزاد مثل یک پرنده به گلرخ ابراهیمی ایرایی نویسنده و کنشکر مدنی دربند نامه ای نوشتند و به همراه یک کتاب امضا شده براى او فرستادند

 

برگزار کنندگان این کمپین همچنین نامه‌ای رسمی و نیز کتابی که توسط نویسنده آن حاشیه‌نویسی شده بود را برای گلرخ ایرایی فرستادند. در متن نامه عفو بین‌الملل آمده است. گلرخ عزیز، عفو بین‌الملل مفتخر است که کتاب ماموران گفتگو را برایتان ارسال کند.

 این کتاب در کمپین اطلاع رسانی ما با نام آزاد مثل یک پرنده، توسط مولف آن فرانکویس مورنکی برای شما امضا شده است.این نویسنده در حاشیه کتاب برای گلرخ ابراهیمی نوشته است : ناراحت کننده است که به دلیل نوشتن یک داستان زندانی شده ای. در واقع، زندانی کردن یک نویسنده به دلیل نوشتن داستان، خودش یک داستان است.

 

ما افراد زیادی در اینجا و نقاط دیگر دنیا از تو حمایت می‌کنیم و امیدواریم که در صلح به خلق کلمات ادامه دهی اگر کلمات ساده می توانند باعث رنج تو شوند، صمیمانه امیدوارم که این هدیه برای لحظه ای برایت گرمابخش باشد.

گلرخ ابراهیمی مدافع حقوق بشر و همسر آرش صادقی دیگر فعال حقوق بشر در بند، در سال ۹۳ بازداشت و در اردیبهشت سال ۹۴ با استناد به داستانی منتشر نشده در نقد سنگسار و با درنظرگرفتن سنگسار به عنوان مقدسات، به توهین به مقدسات متهم شد.

 

گلرخ ابراهیمی به صورت غیابی در دادگاه انقلاب تهران محاکمه و سپس در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس محکوم شد. وی در آبان ماه سال ۹۵ توسط مأموران امنیتی جهت اجرای حکم ۶ سال حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.