"پروانه‌ی آزادی، شیرین علم‌هولی" منتشر شد

رمان پروانه‌ی آزادی به شرح زندگی و مبارزات شیرین علم‌هولی در زندان دولت ایران پرداخته است.

رمان پروانه‌ی آزادی شیرین علم‌هولی که توسط احمد بلوکی به لهجه‌ی کرمانجی نوشته شده است و سپس توسط نجیبه قره‌داغی به سورانی ترجمه شده است، با تیراژ هزار نسخه منتشر شد.

این رمان شامل بیشتر از ۲۴۰ صفحه می‌باشد و در مورد مبارزات شهید شیرین علم‌هولی در زندانهای دولت ایران و برخورد مسئولین زندان با وی می‌باشد. بخش پایانی کتاب نیز با عکس‌های شهید شیرین مزین شده است.

احمد بلوکی نویسنده‌ی رمان، اهل روستای بلوک از توابع مردین در باکور کوردستان است و به دلیل فعالیتهای سیاسیش در زندان دولت ترکیه زندانی است. در مقدمه‌ی کتاب از هدف نگارش کتاب می‌گوید که "در تاریخ مبارزات کورد زن مبارز لیلا قاسم توسط رژیم بعث اعدام شد. اما مبارزات و زندگی لیلا قاسم به رمان تبدیل نشده و منتشر نشد و به همین دلیل زندگی شیرین را نگاشتم تا برای همیشه بماند."

شیرین علم‌هولی روز دوم ژوئن سال ۱۹٨۱ در روستای دیم قشلاق ماکو در استان اورمیه روژهلات کوردستان متولد شد، در ماه مارس سال ۲۰۰٨ در تهران توسط سپاه پاسداران دستگیر شد.

در روز ۱۹/۱۲/۲۰۰۹ دادگاه انقلاب تهران با اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان پژاک وی را به اعدام محکوم کرد، سرانجام در ۹ مه ۲۰۱۰ به همراه رفقای زندانی (فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی، علی حیدریان و فعال شیرازی مهدی اسلامی) در زندان اوین تهران اعدام شد.