پیام شادباش به تمامی لهجه‌های زبان کوردی؛ دانشگاه روژاوا روز زبان کوردی را تبریک گفت

شورای مدیریتی دانشگاه روژاوا جشن زبان کوردی را در بیانیه‌ای تبریک گفت. پیام تبریک روز زبان کوردی از سوی شورای مدیریتی دانشگاه روژاوا به لهجه‌های کورمانجی، سورانی، هورامی، کلهری، لکی و لری منتشر شد.

شورای مدیریتی دانشگاه روژاوا به مناسبت ١۵ مه، روز زبان کوردی در پیامی که به تمامی لهجه‌های زبان کوردی منتشر شده است این روز را به عموم کوردها در چهارسوی کوردستان و خارج از میهن تبریک گفت.

پیام تبریک شورای مدیریتی دانشگاه روژاوا در وبسایت این دانشگاه منتشر شده است.

متن پیام به این شرح است:

"زبان گوهر خود را به معرض نمایش گذاشته و به آوا، جملات و مفهوم مبدل شده است. زبان بازتاب حقیقت است. زبان مزرعه فرهنگ و هنر است. زبان آشیان تاریخ است. از اینرو هر خلق و جامعه‌ای با زبان خویش شناخته شده و اینچنین زبان هویت و شناسنامه است.

زبان کوردی یکی از کهن‌ترین زبان‌های موجود در گیتی است. از زبان‌هایی است که کهن‌ترین فرهنگ‌های جهان را در بطن خویش پرورانده است. به رغم تمامی حملاتی که با هدف ذوب و آسیمیلاسیون صورت گرفته است ماهیت غنی خود را حفظ کرده و همچنان سر پا ایستاده است. ما هم به عنوان شورای مدیریتی دانشگاه روژاوا که دانشگاهی کوردی می‌باشد و ثمره مقاومتی تاریخی است، اعلام می‌کنیم که موجودیت ما بیانگر شکست سیستم آسیمیلاسیون است.

به مناسبت این روز اعلام می‌کنیم که از اعماق تاریخ تا «علی حریری» و «باباطاهر»، از «احمد خانی»، «نالی و «مولوی» تا «گیو موکریانی» و مجله‌ی «هاوار» و تا امروز جشن زبان کوردی را به تمامی زحمت‌کشان اشاعه زبان کوردی شادباش می‌گوییم. فراخوان ما این است؛«از جوهر و زبان خود صیانت به عمل آورید.»"