کسب وومکس ٢٠١٩ از سوی آهنگساز و نوازنده سرشناس کردستانی

کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده‌ی چیره دست کمانچه و سه تار برنده‌ی نوزدهمین جایزه‌ی جهانی موسیقی وومکس شد

   کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده کرماشانی پس از کسب جوایز جهانی آیزاک اشترن و جایزه گرمی اکنون به کسب جایزه جهانی موسیقی وومکس نائل شد.

   جایزه ی وومکس ۲۷ اکتبر/ ۵ آبان در کشور فنلاند به کیهان کلهر تقدیم خواهد شد. در این روز کیهان کلهر به همراه اردال ارزنجان نوازنده‌ی باغلاما از کشور ترکیه به صورت مشترک اجرا خواهند کرد.

   برگزار کنندگان رویداد وومکس علت اهدای این جایزه به کیهان کلهر را تسلط و مهارت این نوازنده‌ی کمانچه در نوآوری و ایجاد زبانهای هیجان انگیز موسیقی اعلام کرده‌اند.

   در سایت وومکس در این مورد آمده است: "برای کلهر، کمانچه صدای اوست. هنگامی که می‌نوازد انگار زبانی کامل ایجاد می‌کند که با سراسر مردم جهان از گذشته دور تا آینده ارتباط برقرار می‌کند. کیهان کلهر در طول زندگی حرفه‌ای خود با بهترین نوازندگان جای جای ایران همکاری کرده و موسیقی خلق‌های کردستان و خراسان را مورد مطالعه قرار داده است. او با موسیقیدان‌های سایر فرهنگ‌ها نیز از جمله شجاعت حسین خان از هند، یویوما و گروه بین‌المللی جاده ابریشم، اردال ارزنجان از ترکیه (شمال کردستان)، تریو هلندی رامبرانت، تومانی دیاباته از مالی، گروه بروکلین رایدر و کوارتت کرونوس؛ با زبان موسیقی دیالوگ داشته است. از این رو به همه این صداها اجازه می‌دهد تا صدای او را فراگیر کنند."

   مجسمه جایزه وومکس در واقع مجسمه الهه مادر باستان است که قدمت نمونه اصلی آن به ۶ هزار سال قبل (عصر نوسنگی) بازمی‌گردد. این مجسمه در هاچیلار شمال کردستان یافت شده و شواهد بسیار حاکیست که این الهه سمبل باروری و تولید مثل زمین یا مادرانی است که تمام دنیا و موجودات زمین را به وجود می‌آورند. جایزه‌ی وومکس که به عنوان یک جایزه‌ی جهانی موسیقی شناخته می‌شود در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده است. این جایزه هر ساله هم زمان با رویداد وومکس که یک نمایشگاه جهانی موسیقی است، به یک هنرمند برجسته در حوزه‌ی موسیقی تعلق میگیرد. ۲۷ اکتبر/ ۵ آبان سال جاری همزمان با ٢۵مین جشنواره وومکس این جایزه در فنلاند به کیهان کلهر اهدا خواهد شد.

   کیهان کلهر نوازنده و آهنگساز کردستانی سال ١٣۴٢ در خانواده‌ای هنرپرور شهر شهاباد (اسلام‌آباد غرب) استان کرماشان چشم به جهان گشود. موسیقی را از پنج سالگی آغاز کرد و از ١٢ سالگی به صورت حرفه‌ای به موسیقی پرداخت. کلهر در هفده سالگی به ایتالیا رفت و پس از آن راهی کانادا شد و در رشته آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اوتاوا فارغ التحصیل شد. کلهر در مصاحبه‌ای گفته است که در میان جنگ تحمیلی رژیم‌های عراق و ایران بر خلق کرد تمام خانواده‌اش را بر اثر اثابت موشک به منزلشان از دست داده است.

   از كارهای کیهان کلهر می‌توان به «شب سكوت كوير»، «زمستان است»، «بی‌تو به‌سر نمی‌شود» و «فرياد» با صدای استاد محمدرضا شجريان، «نخستين ديدار بامدادی» با همراهی تنبک پژمان حدادی، «در آينه‌ی آسمان» با همراهی تنبور علی‌اكبر مرادی و تنبک پژمان حدادی، «غزل ۱ و ۲ و ۳ و ۴(باران)» همراه با شجاعت حسين‌خان، «شب‌های فيروزه‌ای نيشابور» به همراه يويوما، «تا بيكران دوردست» به همراه اردال ارزنجان، «سفر به ديگر سو» همراه با گروه دستان و شهرام ناظری و... اشاره كرد.