ریاست مشترک کنگره ملی کوردستان: تدارکات بزرگی برای اشغال خاک کوردستان در حال اجراست

​​​​​​​زینب مراد ریاست مشترک کنگره ملی کوردستان در رابطه با دیدار خلوصی آکار و یاشار گولر اعلام نمود که اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد ترکیه اقدامی را که از طرق داعش نتوانست انجام دهد به شیوه دیگری به فعلیت در می‌آورد.

پارت دمکرات کوردستان اخیرا با حمایت ترکیه گام‌های مشترکی را با حکومت مرکزی عراق بر می‌دارد، بعد از تلاش‌های تحریکهانگیز این حزب در زینی ورته، گاره و متینا، در ٩ اکتبر ٢٠٢٠ پیمانی را با نام پیمان شنگال با حکومت مرکزی بغداد امضا نمود. با این پیمان، از نیروهای آسایش ایزدخان خواسته می‌شود که از منطقه خارج شوند.

به دلیل این تلاش‌های تحریک انگیر پارت دمکرات کوردستان، کنگره ملی کوردستان نشستی اضطراری را برگزار کرده و به منظور خاتمه دادن به تنش‌های موجود در منطقه، میز بحرانی را تشکیل داده و خواهان گفتگو و مذاکره طرفین شده است. همزمان با این اقدامات، هواپیماهای ارتش ترک نیز منطقه را بمباران کرده و بسیاری از غیر نظامیان را به قتل رسانده‌اند.

در فرایندی که این بحران همچنان ادامه دارد، وزیر دفاع ترکیه، خلوصی آکار و فرمانده کل نیروهای مسلح ترکیه، یاشار گولر در ١٨ ژانویه به بغداد و هولیر عزیمت کرده و با برهم صالح، مصطفی کاظمی، مسعود بارزانی، نچیروان بارزانی و مسرور بارزانی دیدار کردند. بعد از این دیدارها، طیب اردوغان به حمله قریب الوقوع به شنگال اشاره کرده و اظهار داشت که به زودی احتمال دارد که به شنگال حمله کنند. در رابطه با این تحولات خبرگزاری مزوپوتامیا با زینب مراد ریاست مشترک کنگره ملی کوردستان گفتگو کرده است.

مزوپوتامیا: وزیر دفاع ترکیه، خلوصی آکار و فرمانده کل نیروهای مسلح ترکیه با مقامات حکومت عراق و حکومت اقلیم کوردستان دیدار کرده‌اند. کنگره ملی کوردستان این دیدارها را چگونه ارزیابی می‌کند؟

زینب مراد: ترکیه زمان زیادی است که منتظر این دیدار بوده است. زیرا ملاقات‌هایی که تا کنون با مسئولان عراقی صورت گرفته‌اند نتایج چندان مثبتی نداشته‌اند. ترکیه در این دیدار نیز دستاوردهای ملموس و مشهودی را کسب نکرد. طبق اطلاعات به دست آمده ترکیه از حکومت عراق درخواست نموده است که حکومت عراق اجازه بدهد که ارتش ترک وارد شنگال شود. همزمان حضور پ.ک.ک در جنوب کوردستان مهمترین مسئله ترکیه بوده است. وزیر دفاع ترکیه درخواست کرده است که در این رابطه اقداماتی به عمل آید. درخواست‌های ترکیه تا کنون پاسخی نگرفته‌اند، و این درخواستها نیز مثبت ارزیابی نشده‌اند. اما گفته می‌شود که انفجار بزرگ بغداد از سوی ترکیه بوده است. ترکیه می‌تواند در تمامی نقاط جهان تبهکاران داعش را مورد بهره‌برداری قرار داده و اسناد رسمی آن نیز منتشر شده‌اند. دیدار وزیر دفاع ترکیه با مقامات حکومت جنوب کوردستان نیز از نظر ما مهم است. ترکیه از طریق این دیدراها تلاش می‌کند تا وارد جنوب کوردستان شود. این دیدارها برای ما مهم هستند و ما نمی‌خواهیم و اجازه نمی‌دهیم که اهداف ترکیه در کوردستان تحقق پیدا کنند.

لازم است که مطالبات اردوغان مبنی بر اشغال و نابودی کوردستان به نتیجه نرسند. ما می‌پرسیم که دولتی مانند دولت ترکیه در کوردستان چه کار و هدفی دارد؟ دشمنی مانند وزیر دفاع ترکیه با چه نیتی به جنوب کوردستان سفر کرده است. ما مشاهده می‌کنیم که طرح‌ها و اهداف ترکیه صرفا در راستای نابودی پ.ک.ک قرار ندارد. ترکیه تلاش می‌کند که تمامی کوردستان را اشغال کند و بیش از این می‌خواهند که بخش بزرگی از جنوب کوردستان را به اشغال درآورند. کرکوک و موصل دو نقطه‌ای هستند که هدف این تجاوزهای ترک قرار گرفته‌اند. خلاصه کنم؛ اشغالگران تلاش می‌کنند نقشه دولت عثمانی قدیم را نوسازی کنند. تلاش می‌کنند میثاق ملی را بار دیگر احیا کنند. به همین دلیل است که این دیدارها در بعد اجتماعی به عنوان تهدید ملاحظه می‌شود. ما در حال تلاش‌های گستردههای هستیم که احزاب سیاسی جنوب کوردستان را از ابعاد این خطر آگاه کنیم. زیرا تلاش‌های دولتی مانند دولت ترک همچنان ادامه یافته و به منظور اجرای آن دست به هر اقدامی می‌زند.

مزوپوتامیا: بعد از دیدارهای اخیر، طیب اردوغان به پرسش‌های روزنامه‌نگاران پاسخ داد و بار دیگر در گفته‌های خود بر حمله به شنگال تاکید کرد. بعد از این دیدارها می‌توان گفت که آیا این تلاشها به نتیجه رسیده‌اند؟

زینب مراد: بعد از دیدار خلوصی آکار، اردوغان سیگنالهایی را برای آغاز جنگ ارسال کرد. نه فقط شنگال، بلکه دیرک نیز بخشی از این حمله بوده و برای آن زمینه‌سازی می‌کنند. اما تا کنون هیچیک از گفته‌های اردوغان تحقق نیافته‌اند. اما از طرف دیگر اردوغان طرح‌ها و برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای اشغال کوردستان در سر دارد. امروز می‌بینیم که طرح‌های اردوغان از طریق داعش تحقق نیافته‌اند. ترکیه تلاش می‌کند این طرح‌ها را عملی کند و به همین دلیل اکنون در حال تلاش است. برنامه اصلی اردوغان اینست که جامعه ایزدی را کاملا از میان برداشته و همزمان می‌خواهد ابعاد اشغالگری را گسترش دهد. اقدامات وی با اقدامات داعش بی‌شباهت نیست. می‌خواهم بگویم که در دیدار اخیر نیز تلاش کرده‌اند از طریق پیمان هولیر-بغداد شنگال را با قتلعام دیگری روبرو کنند. اکنون وضعیت از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. لازم است که تمامی کوردها در مقابل جامعه ایزدیمان مسولیتهای خود را به جا بیاورد. مشاهده می‌شود که جامعه ایزدی بپاخاسته است و در مقابل طرح‌های پلید مقاومت می‌کند. مدت چند ماه است که جامعه ایزدی مقاومت می‌کند. دولت ترک می‌خواهد که مرحله اشغالگری را با قتل‌عام جامعه ایزدی آغاز کند. لازم است که با حساسیتی فراوان نسبت به این مسئله برخورد کنیم. لازم است که همه در تمامی ابعاد مبارزه خود را در این باره گسترش دهند.

مزوپوتامیا: در مقابل تحولات کنونی در منطقه، واکنش‌های احزاب سیاسی، سازمان‌های مدنی و خلق چگونه بوده است؟

زینب مراد: در جنوب کوردستان خلق در مقابل طرح‌ها و تلاش‌های اشغالگری دولت ترک حساس شده است. در تمامی حوزه‌ها، زنان، جوانان و روشنفکران و دیگر اقشار اجتماعی اعتراضات فراوانی را نسبت به این مسئله دارند. در تمامی حوزه‌های اجتماعی در مقابل این طرح‌ها و برنامه‌ها، اقدامات مختلفی در جریان است. در بعد سیاسی نیز واکنش‌ها نیز ادامه دارند. اما این واکنش‌ها به سطحی نرسیده‌اند که بتوانند مسیر عملی را در مقابل تلاش‌های دولت ترک شکل بخشیده و آن را به توقف وادارند. به همین دلیل لازم است که مبارزه بزرگی آغاز شود. در تمامی شهرهای جنوب کوردستان لازم است که خلق بپاخیزند. لازم است که علیرغم تمامی خشونت و سختگیری‌ها خلق از پا ننشیند. لازم است که اقدامات مختلفی در این باره صورت گیرند. اقدامات و فعالیتهای کنونی کافی نیستند. اما ما می‌گوییم که امروز مبارزه مهمتری لازم است. خصوصا که مسئولیت بسیار سنگینی در این باره بر دوش زنان می‌افتد.

در درجه نخست خلق به دلیل عدم پرداخت حقوق کارمندان بپاخاسته بود. اما این ظاهر مسئله است. در واقع نارضایتی خلق به دلیل وضعیت بد اقتصادی، سیاسی و حقوقی و اجتماعی است. خلقمان در جنوب کوردستان خواهان دست‌یابی به راه‌حل متمایزی از سوی حکومت اقلیم کوردستان است. همه خواهان کسب حقوق خود هستند. خلق می‌خواهد که در سرزمین خود بدون مشکلات اقتصادی و سیاسی زندگی کند. علت تمامی مشکلات جنوب کوردستان دولت ترکیه است. اشغالگری نه فقط در بعد سیاسی و نظامی بلکه در ابعاد فکری نیز بوده است. از طریق رسانه‌ها، از طریق بارزگانی و اقدامات جدا طرح‌های اشغالگرانه خود را بر جامعه ما تحمیل می‌کنند. در مقابل این طرح‌ها هوشیاری جدی لازم است.

مزوپوتامیا: کنگره ملی کوردستان برای ممانعت از پیروزی سیاستهای دولت ترک در منطقه چه سیاستها و فعالیتهایی را در پیش گرفته است؟

زینب مراد: تلاشهای دولت ترک برای ایجاد جنگی داخلی در کوردستان در جریان است. اما کاملا مشخص است که برای اشغال خاک کوردستان طرح‌های ویژه‌ای در دست اجراست. ما مشاهده کرده‌ایم که در منطقه گاره تا مناطق دیگر نیروهای کوردی در مقابل یکدیگر صف‌ ارایی کرده‌اند و برخوردهایی نیز صورت گرفته‌اند. تلاش‌ها برای وقوع جنگی بزرگ در خاک کوردستان وجود داشته است. ما به عنوان کنگره ملی کوردستان به شیوه‌ای بسیار جدی با این موضوع برخورد داشته‌ایم. در مقابل بحران موجود نشست‌های خبری روزانه‌ای را داشته‌ایم تا بتوانیم به نوعی مانع از جنگ داخلی را بگیریم. در صورتیکه چنین جنگی روی دهد، تا صدها سال آینده بر کوردستان تاثیرگذار خواهد بود و خلق کورد را با خطر مواجه می‌کند. این جنگ به دستاورد خلق کورد تبدیل نمی‌شود، بلکه به دستاورد دشمنان کورد منجر می‌شود. با آغاز بحران، اتاق بحرانی در کنگره ملی کوردستان ایجاد شد و ما با تمامی نهادها و سازمان‌های کورد در منطقه ارتباط مستقیم برقرار کردیم. ما اعلام کردیم که اجازه ندهید اختلافات موجود از طریق اسلحه حل شوند، بلکه باید از طریق گفتگو این مشکلات را حل کرد. زیرا این جنگ ویرانی و فاجعه به دنبال دارد.

در تمامی این دیدارها از هر دو طرف درخواست کرده‌ایم که دیدارهای مستقیم بین پ.ک.ک و پ.د.ک صورت گرفته و در رابطه با موضوع‌های مورد اختلاف مذاکره کنند. KCK در اینباره نامه‌ای را ارسال کرده و با نگاهی مثبت به این مسئله برخورد کرد. اما پارت دمکرات کوردستان پاسخی به ان نداده است. مدت زمان زیادی ما منتظر پاسخ این نامه بودیم، اما تا کنون نیز پاسخی به این نامه داده نشده است.  به منظور پیشبرد گفتگوها ما به شیوه انلاین کنفرانسی را برگزار کردیم. این کنفرانس با مشارکت عده‌ای فراوان برگزار شد. از هر چهار بخش کوردستان در این کنفرانس مشارکت کردند. در نتیجه این کنفرانس بیانیه‌ای مشترک منتشر شد. تصمیم گرفته شد که هیات مستقلی مرکب از افراد تاثیر گذار تشکیل شود. اکنون در محله دوم این کارزار قرار داریم. این هیات با مشارکت ١١ نفر تشکیل می‌شود دیدارها همچنان ادامه می‌یابند. همزمان ما تلاش‌هایی را برای برگزاری کنفرانس دیگری صورت داده‌ایم. اما به دلیل شیوع کرونا برگزاری آن با مشکلاتی مواجه شده است. به عنوان کنگره ملی کوردستان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنیم. همزمان با نمایندگان مجلس جنوب کوردستان در حال رایزنی و اقدامات مشترک هستیم. در حوزه زنان نیز کمیسیون زنان کنگره ملی کوردستان تلاش‌های رسانه‌ای گسترده‌ای را برای توجه به ابعاد اشغالگری در کوردستان شکل داده‌اند. ما بر این باوریم که با استفاده از روح ملی می‌توانیم تمامی مشکلات را از میان برداریم.

مزوپوتامیا: به نظر شما در این مرحله نهادها و سازمان‌های کوردی باید چه موضعی بگیرند؟

زینب مراد: تمامی سازمان‌ها و نهادهای کورد با خطری مهیب روبرو هستند. امروز در مقطعی بسیار حساس قرار داریم. لازم است که امروزه در دولت عراق، تلاش‌های گسترده‌ای برای حفظ این موقعیت و دستاوردها صورت بگیرند. اما وظیفه اصلی بر دوش آحاد خلق کورد قرار می‌گیرد. باید مانع از تحقق اهداف اردوغان شویم و دستاوردهای خلق کورد را حفظ کنیم. از طرف دیگر مسئله فقط حفظ این دستاوردها نیست. حتی از این فرصت برخورداریم که دستاوردهای بسیار بزرگتری را نیز کسب کنیم و این دستاوردها از طریق اتحاد ملی امکان‌پذیر هستند. باید بر اساس منافع خلق کورد عمل کنیم. امروز می‌دانیم که در کوردستان این حق هر کوردی است که در درون سیستمی دمکراتیک در سرزمین کوردستان زندگی کند. راه برای اتحاد و ائتلاف دمکراتیک و ملی همیشه باز است. فرصت‌ها و امکانات بزرگی در دست داریم. در این رابطه تلاش‌های بزرگی باید انجام شوند. این تلاش‌ها می‌توانند مانع از روی دادن هر گونه جنگی شوند، در این باره به خلق کورد اعتماد داریم. ما براین باوریم که باید نیرو و پتانسیلهای خود را به کار بندیم و تا اخرین نفس با اتحاد، به سوی پیروزی گام برداریم.

منبع: MA