تکمیلی | دستگیری ۱۵۸ داعشی در عملیات کمپ هول

در نتیجه عملیات نیروهای امنیت داخلی شمال-شرق سوریه در کمپ هول، ۱۵۸ داعشی دستگیر شدند.

نخستین مرحله عملیات انسانی و امنیتی که در ۲۸ مارس علیه هسته‌های مخفی داعش در کمپ ۶۹ هزار نفره هول در کانتون حسکه آغاز شده بود خاتمه یافت. در این عملیات که از سوی نیروهای امنیت داخلی به اجرا درامد و ده روز است ادامه دارد، ۲۰ نفر از مسئولان و در مجموعه ۱۵۸ نفر از اعضای داعش دستگیر شدند. در چارچوب این عملیات، سلاحهای نظامی، تلفن، تبلت و کامپیوترهای حاوی اطلاعات و مواد اولیه فراوانی برای ساخت مواد منفجره کشف و ضبط شد.

بر اساس اطلاعیه نیروهای آنتی‌ترور مرحله نخست این عملیات خاتمه یافته و یگانهای ضد ترور عملیات ویژه خود را در این کمپ ادامه می‌دهند. در عملیاتهای صورت گرفته بر اساس اعترافات اعضای دستگیر شده داعش ، ۳۳ داعشی دستگیر شده‌اند. احمد خاشی(ابو خالد) مسئول اول داعش در کمپ هول و قصی محمد (ابو جرار) معاون وی نیز از جمله دستگیر شدگان هستند.

بیلان عملیات امنیتی ۱۰ روزه در کمپ هول

در جریان عملیات امنیتی ۱۰ روز در کمپ هول در شمال-شرق سوریه ۱۵۸ نفر از اعضای داعش در این گمپ دستگیر شده‌اند.

کمپ هول واقع در ۴۵ کیلومتری شرق شهر حسکه به منظور خنثی سازی اقدامات داعشی‌ها و پاکسازی هسته‌های مخفی افراد عضو این گروه، طی ۱۰ روز گذشته شاهد عملیات ویژه نیروهای امنیتی روژاوا بوده است. عملیات امنیتی گسترده علیه هسته‌های مخفی داعش در کمپ هول از سوی نیروهای امنیت داخلی روژآوا از ۲۸ مارس آغاز شده است، این عملیات با هماهنگی یگانهای ویژه ضد ترور همراه بوده است.

عملیات امنیتی گسترده با عنوان عملیات انسانی و امنیتی از سوی نیروهای امنیت داخلی روژآوا از ۲۸ مارس در کمپ هول آغاز شده است و مرحله نخست آن در ۲ آوریل خاتمه یافت. در نتیجه این عملیات، غیر از بخش خانواده‌های داعشی خارجی تحت عنوان مهاجرات، در ۸ بخش دیگر کمپ عملیات جستجو و کنترل صورت گرفت. نیروهای شرکت کننده در این عملیات ۱۲۵ تبهکار را دستگیر کرده و از این میان ۲۰ تبهکار جزو مسئولان اصلی هسته‌های مخفی داعش در کمپ به شمار می‌آمدند. برخی از دستگیرشدگان زن هستند.

نیروهای امنیت داخلی در روز جمعه گذشته نیز طی نشستی خبری اعلام نمودند که ۱۲۵ تبهکار را از هسته‌های مخفی داعش در کمپ هول دستگیر کرده‌اند و در عملیات جستجو سلاح‌های نظامی و رادارهای الکترونیک را برای آماده‌سازی بمب‌های کنار جاده‌ای کشف و ضبط کرده‌اند.

هر چند مرحله نخست عملیات انسانی و امنیتی خاتمه یافته است، اما عملیات یگانهای ضد ترور علیه هسته‌های مخفی داعش که در کمپ ینهان شده‌اند همچنان ادامه دارد. نیروهای امنیتی بر اساس اعترافات افراد دستگیر شده اطلاعات جدیدی را از افراد عضو داعش در این کمپ بدست آورده‌اند.

در ۵ روز بعد از خاتمه مرحله نخست این عملیات، یگان‌های ضد ترور در کمپ بیش از ۵۱ عملیات کنترل و جستجو را براه انداختند. خبرنگار ما بر اساس اظهارات فرماندهی یگانهای ضد ترور اعلام کرده است که در عملیاتی که در بخشهای ۱-۲-۳-۵ و ۷ این کمپ اجرا شده است، ۳۳ تبهکار هسته‌های مخفی داعش در کمپ هول دستگیر شده‌اند. ۷ زن نیز در میان دستگیر شدگان بوده‌اند.

یگانهای ضد ترور در عملیات خود تبهکاران مسئول هسته‌های مخفی داعش را دستگیر کرده‌اند، یکی از این افراد از مسئولان درجه اول داعش در کمپ هول به نام احمد خاشی با نام مستعار ابو خالد بوده است. مسئول دوم داعش نیز با نام قضی محمد و با نام مستعار ابو جرار دستگیر شده است.

در جریان این عملیات ده روزه، تبهکارانی از عراق، سوریه و تبهکاران جزایری، تبهکارانی که مسئول قتل و ارعاب بوده یا مسئول ترویج افکار داعش بوده‌اند، زنان مسئول در کمیته حسکه و دیگر تبهکاران عضو در هسته‌های مخفی این گروه دستگیر شده‌اند.

همزمان با این عملیات در کمپ هول که در روزهای آینده نیز ادامه پیدا می‌کند، نیروهای امنیت شمال-شرق سوریه نظارت بر این عملیات را برعهده دارند. نیروهای امنیتی تاکید کرده‌اند که عملیات  به دلیل تداوم تفکرات داعشی و خصوصا تاثیر آن بر کودکان در کمپ همچنان ادامه دارد. این مسئله در مرحله کنونی و در آینده امنیت جهانی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. کمپ هول در شمال-شرق سوریه ۶۵ هزار و ۳۵۱ نفر از اعضای خانواده‌های داعش را در خود جای داده است و از این تعداد ۱۶ هزار و ۴۰۴ خانواده سوریه، عراقی و شهروندان خارجی در این کمپ مستقر هستند.


* تیتر این خبر پس از تکمیل تغییر یافت.