امروز هشتمین سالگرد وفات هنرمند عباس کمندی است

از مهمترین آثار عباس کمندی می‌توان به سرودن اشعار بیش از ١۵٠ ترانه، ساخت و اجرای بیش از ۶٠ آهنگ و ترانه، گردآوری و تحقیق در مورد زندگی‌نامه شخصیت‌های کورد اشاره کرد

امروز هشتمین سالروز درگذشت هنرمند نامدار کورد عباس کمندی است. استاد عباس کمندی در زمینه‌های خوانندگی، نویسندگی، نقاشی و کارگردانی هنرمندی برجسته بود.

استاد موسیقی و هنر کوردی عباس کمندی در سال ١٣٣١ در محله‌ی جورآوا شهر سنه دیده به جهان گشود.

او یکی از چهره های برجسته هنر، ادبیات و تئاتر کوردی است و تاکنون ده ها اثر موسیقی، فیلم، تئاتر و شعر به جهان هنر، موسیقی و ادبیات کوردی ارائه کرده است.

این هنرمند کورد فعالیت هنری را به صورت حرفه‌ای از هجده سالگی آغاز کرد و داستان منظومی که به زبان کوردی به نام شب بو و محمد چوپان نوشته بود در آزمون استخدام نویسندگی برای رادیو سنه رتبه نخست را به دست آورد. این داستان از رادیو سنه دو بار پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت و بعدها عباس کمندی دوباره آن را بازنویسی و منتشر کرد.

از مهمترین آثار عباس کمندی می‌توان به سرودن اشعار بیش از ١۵٠ ترانه، ساخت و اجرای بیش از ۶٠ آهنگ و ترانه، گردآوری و تحقیق در مورد زندگی‌نامه شخصیت‌های کورد و تبدیل آن به فیلم‌نامه  از جمله "سید عطا کل، زندگینامه پهلوان حسین گلزار ، غارت آثار زیویه، میر نوروزی و همچنین نوشتن چندین کتاب اشاره کرد.

یکی از کتاب‌های پرطرفدار عباس کمندی زندگی نامه استاد بی‌همتای موسیقی کوردی سید علی اصغر کوردستانی بود که به یکی از کتاب‌های محبوب در بین جوانان کورد در شهر سنه بدل شد.

سبک اشعار آهنگ‌های عباس کمندی عاشقانه است و بیشتر آن‌ها از شاعران هورامان گرفته شده‌ و تاکنون از وی آهنگی راجع به جنگ و کشتار و خونریزی ثبت نشده است.

صبح روز شنبه یکم خرداد ١٣٩٧ مصادف با ٢٢ مه ٢٠١۴، نقاش، نویسنده، شاعر، موسیقیدان و کارگردان کورد استاد عباس کمندی بر اثر ایست قلبی در یکی از بیمارستان‌های شهر سنه دیده از جهان فرو بست.