آتش‌سوزی‌های سریالی و گسترده در زاگرس و بی‌تفاوتی مسئولان

آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های زاگرس طی ده روز گذشته صدها هکتار از جنگلهای زاگرس را نابود کرد و هزاران اصله درخت و نهال و تعداد زیادی گونه‌های گیاهی و جانوری را از بین برد.

سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران اعلام کرد که فقط طی یک هفته‌ی گذشته ۱۱۰ مورد آتش سوزی به جان جنگل‌های ایران افتاده است.

این آتش‌سوزی‌های سریالی از اول خرداد در جنگل‌های گچساران آغاز شد و در حال حاضر تا ۵ استان ایران گسترده شده است و به صورت مکرر در مناطق مختلف زاگرس رخ می‌دهد و به جنگل‌های شوش در خوزستان هم رسیده است.

علی رغم وعده‌های مقامات دولتی در سال‌های اخیر برای مهار آتش‌سوزی‌ها در زاگرس اما همیشه مسئولیت این امر به عهده‌ی مردم منطقه، فعالان محیط‌زیست و کوهنوردان افتاده است و در آتش‌سوزی‌های اخیر مردم و فعالان بدون هیچ تجهیزات و امکاناتی و با دست خالی اقدام به مهار آتش‌سوزی‌ها نمودند.

برخی از خبرنگاران داخلی ایران فعال در این حوزه می‌گویند که تماسهایشان با بیش از ۹۰ درصد از نمایندگان مجلس ۵ استان درگیر آتش‌سوزی‌ها بدون پاسخ مانده و هیچ کس پاسخ آن‌ها را نمی‌دهد.

هلال احمر می‌گوید که هلی کوپترهای آنها قابلیت آب پاش ندارد و باید وزارت دفاع هلی کوپترهای آب پاش در اختیار آنها قرار دهد و علی رغم همه‌ی وعده و وعیدها این امر محقق نشده است.

به گفته‌‌ی مرشد بهبهانی، رئیس هلال احمر بهبهان، نامه‌نگاری با وزارت دفاع و مدیریت بحران صورت گرفته و جهاد کشاورزی و نیروهای مسلح باید وارد عمل شوند که هنوز اقدامی نکرده‌اند!

به گفته‌ی وی تاکنون ۷ تن از مردم و فعالانی که برای خاموش کردن آتش رفته بودند، مصدوم شده و جهت مداوا به بیمارستان منتقل شده‌اند.

فعالان محیط‌زیست در غیاب دولت و کمک‌ها و تجهیزات دولتی، از مردم برای خرید تجهیزات اطفای حریق درخواست کمک کرده بودند. آنها اعلام نمودند پس از یک روز کمک‌های مردمی به دست آنها رسیده و برای خرید دمنده و آتش کوب اقدام کرده‌اند.