برگزاری مراسم یادبود ٢٧مین سالروز شهادت آپی موسی در کنار آرامکاه وی

"ما از تو آموختیم که ستم تقدیر مقدر نیست"

   امروز مراسم یادبود روشنفکر، نویسنده و روزنامه‌نگار شهیر کورد، موسی آنتر در نصیبین در کنار آرامگاه وی برگزار شد. دجله آنتر فرزند آپی موسا که در این مراسم حضور داشت گفت: عده‌ای در این خیال بودند که با مرگ موسی آنتر می‌توانند به نتایجی دست یابند. اما در این راه موفق نشدند.حقی بولتان سخنگوی ابتکار عمل روزنامه‌نگاری آزاد نیز در این مراسم خاطر‌نشان ساخت که آنها همواره راه آپی موسی را ادامه خواهند داد.

   موسی آنتر در ٢٠ سپتامبر سال ١٩٩٢ در محله سیران تپه، در منطقه ینی‌شهیر شهر آمَد در یک کوچه به قتل رسید. ٢٧ سال از قتل وی گذشته است. در بیست و هفتمین سالگرد ترور موسی آنتر، مراسم یادبود وی در روستای ستیلیله از توابع نصیبین-مردین بر مزار وی برگزار شد. پارلمانتار و نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها، اعضای کنگره جامعه دمکراتیک، رئیس حزب خلق جمهوری در این شهر و دیگر اعضای این حزب، نمایندکان سازمانهای جامعه مدنی و روزنامه‌نگاری آزاد در این مراسم حضور داشتند.

   در این مراسم یادبود، بعد از قرائت دعا، نسبت به جانباختگان مبارزه برای دمکراسی و آزادی ادای احترام شد. در این مراسم، فرزند بزرگ موسی آنتر، دجله آنتر به ایراد سخن پرداخت. آنتر در سخنان خود گفت: به رغم تمامی دشواریها مبارزه ما ادامه خواهد یافت. در صورتیکه با یکدیگر باشیم، قدرت خواهیم گرفت. به همین منظور لازم است که با یکدیگر و همراه و همگام هم باشیم.

   صالح کودای، ریاست حزب دمکراتیک خلق‌ها در مردین نیز اظهار داشت: این آپی موسی است که ما را به اینجا کشانده است. ما از افکار و اندیشه‌های وی مبنی بر اتحاد صیانت خواهیم نمود. ریاست حزب خلق جمهوری شهر مردین، محمد سایین همراه با هیات همراه خود، کبوترهای آشتی را در این مراسم به پرواز درآورد.

   حقی بولتان سخنگوی ابتکار عمل روزنامه‌نگاری آزاد نیز در این مراسم اظهار داشت که آنها همچنان شاگردان آپی موسی خواهند بود. آپی موسی تهدید بزرگی علیه دیکتاتورها بود و آنها را رسوا می‌نمود. اما اشغالگران نیز از وی در هراس بودند. آپی موسی کشته شد. آنها حتی از جنازه وی نیز در هراس بودند و مانع از دفن وی توسط خواهرش شدند. آنها براین باور بودند که افکار و اندیشهای آپی موسی را می‌توانند در تابوت دفن کنند. اما اکنون رسانه‌های آزاد، در مسیر واقعیات مورد نظر آپی موسی حرکت می‌نمایند.

همان کسانی که نتوانستند آپی موسی را بترسانند، او را به قتل رساندند
   اِبرو گونای به عنوان آخرین سخنران از حزب دمکراتیک خلق‌ها ، شاخه مردین سخنرانی نمود. اِبرو گونای در این مراسم اظهار داشت: اکنون نه کلمات یارای بازگویی آپی موسی را دارند و نه آپی موسی در کلمات من می‌گنجد؛ آپی موسا به ما گفته بود که ابدا از هویت کوردیم دست نخواهم کشید. در بخش دیگری از سخنان خود اِبرو گونای گفت: آپی موسی با دشورایهای فراوان، ظلم و سرکوب مواجه شد، اما این ظلم و سرکوب نتوانست آپی موسی را بترساند، به همین دلیل کسانی که نتوانستند او را بترسانند، وی را به قتل رساندند.

ظلم تقدیر مقدر نیست
   اِبرو گونای در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت که در این سرزمین، ستمکاری، تقدیر مقدر نیست، تقدیری که برای کردها مشروع جلوه داده‌اند، جنایتهای قتل از طریق عوامل ناشناخته است و پرونده‌های آن هنوز بسته نشده‌اند. ما می‌توانیم در این سرزمین همزیستی داشته باشیم. آپی موسی به بهترین وجه آن را نشان داده است. آپی موسا، پیروان تو، رهروان تو هستند. از تو یاد گرفتیم که این ظلم، تقدیر مقدر نیست و آن را نمی‌پذیریم.