"بر اثر بمباران رژیم ترکیه منزل پدر و برادرم ویران شد"

موسی خدر، یکی از ساکنان روستای سوره ده می‌گوید منزل پدر و برادرش بر اثر بمباران‌های رژیم ترکیه ویران شده و هچنین خانه‌ی او و دیگر ساکنین روستا نیز بر اثر این بمباران‌ها آسیب دیده‌اند.

در جستجوی خود به دنبال روستاهای آسیب دیده دامنه‌ی قندیل که توسط هواپیماهای جنگی ترکیه بمباران شده‌اند، با مردی به نام موسی خدر در روستای سوره ده آشنا شدیم. موسی خدر آنگونه که خود می‌گوید بر اثر بمباران هواپیماهای جنگی رژیم خانه‌ی برادر و پدرش  به طور کامل تخریب شده است. همچنین به خانه‌ی خودش نیز آسیب جدی وارد شده است.

موسی خدر در مورد وقایع این مناطق به خبرگزاری فرات نیوز گفت: "اگر اوضاع دامنه‌ی کوهستان قندیل را در نظر بگیرید، همیشه در رنج و سختی بوده‌اند، آنچه که من بخاطر دارم و پدرانمان برای ما تعریف کرده‌اند، این منطقه همیشه بدور از شادی و آرامش بوده است. از دوره‌ی حکومت عبدالکریم قاسم و تاکنون که مصطفی کاظمی زمامدار قدرت [در عراق] است و همچنین بمباران‌های رژیم ایران و به ویژه بمباران‌های رژیم ترکیه که بزرگترین دشمن خلق کورد در این مناطق است. رژیم فاشیست ترکیه به انحای مختلف منطقه را بمباران می‌کند."

در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۸ خانه‌ی پدر و برادر موسی خدر بمباران شد و همچنین به خانه‌ی وی و چند خانه دیگر روستانشینان دیگر آسیب زیادی وارد شد. وی اشاره کرد که در ساعت ۰۹:۳۰ شب هواپیماهای جنگی ترکیه این منطقه را بمباران کردند و خانه‌های روستاییان را ویران کردند. وی افزود: "ما از شما درخواست داریم که از آثار بمباران دولت ترکیه در این منطقه تصویربرداری کنید و صدای ما را به داخل و خارج از کشور برسانید تا همه دنیا بدانند رژیم ترکیه با روستاهای ما چکار می‌کند."

اگرچه هواپیماهای جنگنده ترکیه به بمباران این مناطق ادامه می‌دهند، اما تاکنون هیچ سازمان یا حزبی از این منطقه بازدید نکرده است، نه تنها مسئولین، بلکه آنگونه که ساکنان روستا می‌گویند، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها نیز از آن مناطق بازدید نکرده‌اند تا از نزدیک از وضعیت این منطقه اطلاع یابند و آنرا به گوش اذعان عمومی برسانند.

موسی خدر در مورد وضعیت زندگیشان گفت آنها به دلیل بمباران هواپیماهای جنگی نمی‌توانند حتی باغ‌های خود را نیز بازسازی و آباد کنند. وی تصریح کرد: "ما نمی‌توانیم به تعمیر خانه‌ها و آبادانی باغ‌هایمان بپردازیم چون می‌ترسیم هواپيماهای جنگی ترکيه دوباره ما را بمباران کنند، اگر این خطرات نبود ما خانه‌هایمان را بازسازی می‌کردیم. هواپیما‌های جاسوسی و دیده‌بانی دشمن شب و روز در آسمان منطقه درپروازند و ناگهان هواپیماهای جنگی می‌آیند و بمباران می‌کنند. چندی پیش هواپیماهای ترکیه روستای سرگاینله (روستایی در سوره ده) را ده الی دوازده بار بمباران کردند."

موسی خدر به نمایندگی از مردم منطقه درباره‌ی درخواستشان می‌گوید: "حکومتی به عنوان حکومت اقیم کوردستان وجود دارد متعلق به ماست، طی ۳۰ از تاسیس آن هیچ خدمتی برای ما و مردم دامنه‌ی قندیل انجام نداده است، در حالی که همه می‌گویند: قندیل مبدا قیامهاست و بیشتر احزاب و انقلاب‌ها در اینجا رشد کرده‌اند، اگر واقعا چنین است و اخلاقی و منطقی فکر می‌کنند، به این مناطق توجه کنند. چون ما بخشی از سرزمین عراق هستیم و از دولت عراق می‌خواهیم که از حاکمیت خود دفاع کند و دیگر اجازه ندهد مورد حمله هیچ کشوری قرار بگیریم."