تجدید پیمان با ودات آیدین بر سر مزار وی

یاد و خاطره ودات آیدین، رئیس حزب رنج خلق شعبه آمد که با شکنجه نیروهای دولتی ترکیه به قتل رسیده بود گرامی داشته شد. ویسی آیدین برادر ودات گفت:"برای ما نه آنانی که ماشه را چکاندند بلکه آنهایی که دستور به قتل او دادند مهم‌اند، ما دولت را عامل قتل می‌دانیم."

ودات آیدین رئیس حزب رنج خلق (HEP) روز ۵ ژوئیه ١٩٩١ (١۴ تیرماه ١٣٧٠) از سوی ژیتم ربوده و پس از چند روز جنازه وی در منطقه مادن خارپت پیدا شد. روز گذشته به مناسبت ٢٩مین سالروز شهادت مراسمی بر سر مزار ودات آیدین برگزار شد. در این مراسم خانواده و سیاستمداران کورد با حضور در آرامستان دریه مردین یاد و خاطره آیدین را گرامی داشتند. زیاد جیلان و هولیا آلوکمن اویانک روئسای مشترک حزب دمکراتیک خلق‌های شعبه آمَد، عبدالله زیتون رئیس جمعیت حقوق بشر شعبه آمد، ویسی آیدین برادر ودات آیدین و ده‌ها تن از شهروندان با حضور بر سر مزار ودات آیدین به وی ادای احترام کردند.

مراسم گرامیداشت با یک دقیقه سکوت آغاز شد. سپس زیاد جیلان رئیس مشترک آمَد ه.د.پ در سخنانی اظهار کرد که هنوز هم در کوردستان جنگ، مرگ و ویران ادامه دارد و افزود:"برای همین ما نیاز به پیشاهنگانی همجون ودات آیدین و رفقای وی داریم."

جیلان خاطرنشان کرد که همیشه یاد و خاطره ودات آیدین را زنده نگاه می‌دارند و گفت:"او چه می‌خواست؟ صلحی شرافتمندانه در مقابل جنگ، پافشاری بر سیاست دمکراتیک بود.  انچه ودات را به قهرمان خلق مبدل کرد اندیشه‌ها و افکار وی بود. از این رو ما دنباله رو راه آشتی‌خواهی ودات آیدین هستیم. تا زمانی که قاتلان مورد بازخواست قرار گیرند به مبارزه ادامه می‌دهیم."

"مرحله‌ای تازه آغاز شد"

هولیا آلوکمن اویانک رئیس مشترک آمَد ه.د.پ نیز در سخنانی با بیان اینکه با قتل ودات آیدین مرحله‌ی تازه‌ای در کوردستان آغاز شد، گفت: "ایدین مبارز راه سیاست دمکراتیک و آشتی بود و برای تحقق آرزوهای ودات این مبارزه با نیروی بیشتری به پیش خواهد رفت."

"دولت مسئول است"

ویسی آیدین برادر ودات آیدین با خاطرنشان کردن اینکه ٢٩ سال از قتل کاک ودات سپری شده گفت:"در خلال ٢٩ سال تغییرات بسیاری در ترکیه روی داد اما ذهنیت قاتلان همان ذهنیت سابق است. سیستم و ذهنیتی که خلق کورد را انکار می‌کند و بر مبنای نابودی شکل گرفته است همچنان پیش روی ماست. اگر در جایی هزاران انسان به قتل برسند و قاتلان ناشناس معرفی می‌شوند، پس نیروهای دولتی سازماندهی شده به این کار دست زده‌اند. ما قاتلان ویدات آیدین را می‌شناسیم. نام آنان را هم می‌دانیم. پس از آنکه در قدرت به توافق نرسیدند از سوی همکارانشان تصفیه شدند. آنان مسبب قتلعام‌ها هستند، اما کسی از آنان نام نمی‌برد. ما نه آنان که ماشه را چکانده‌اند، بلکه کسانی که دستور به قتل دادند را مسئول می‌دانیم. ما خود دولت را مسئول قتل ودات آیدین می‌دانیم. افزایش خشونت و جنایت چیزی را حل نخواهد کرد. راه حل این است که صلحی شرافتمندانه شکل گیرد."

"پیمان می‌بندیم که مبارزه را ادامه دهیم"

عبدالله زیتون رئیس جمعیت حقوق بشر هم در سخنانی با اشاره به مبارزات ودات آیدین اظهار نمود:"ما از آرمان‌ها، آرزوها و افکار وی صیانت به عمل می‌آوریم. در اوایل ساله‌های ١٩٩٠ آنهایی که برای حقوق خلق کورد مبارزه کردند هدف حملات قرار گرفتند. حملات کنتراها با قتل ودات آیدین آغاز شد. با نقض سیستماتیک ادامه یافت، زیرا ودات پیشاهنگ مبارزه بود. ما با حضور بر سر مزارت پیمان تداوم مبارزه را تازه می‌کنیم."

شرکت کنندگان سپس دسته‌جات گل میخک را بر سر مزار ودات آیدین قرار دادند.