تداوم محرومیت زینب جلالیان از مرخصی استعلاجی

زینب جلالیان زندانی سیاسی کورد محبوس در زندان خوی علی‌رغم داشتن بیماریهای چشمی، شکمی و دهانی و علی رغم شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا در ایران و برخی زندان‌ها اما همچنان از اعزام به مرخصی استعلاجی به خارج از زندان محروم است.

زینب جلالیان که ۱۳مین سال حبس خود در زندان خوی را می‌گذراند به بیماریهای چشمی، ناخونک چشم، برفک دهان، بیماری‌های کلیوی و روده دچار است اما با دخالت نهادهای امنیتی از اعزام به مرخصی استعلاجی وی ممانعت می‌شود.

یکی از وکلای خانم جلالیان وکالت خود را لغو کرده است و امیر سالار داوودی دیگر وکیل وی نیز خود به ۳۰ سال حبس محکوم شده و در حال گذراندن حبس خود می‌باشد و در حال حاضر هیچ کس وکالت وی را به عهده ندارد تا به پرونده‌ی وی رسیدگی کند.

زینب جلالیان در سال ۱۳٨۶ دستگیر و در سال ٨٨ با اتهام خروج غیرقانونی به یک سال حبس و با اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به اعدام محکوم شد. حکم اعدام وی در دیوان عالی و دادگاه تجدید نظر تایید اما با یک درجه تخفیف به زندان ابد تقلیل یافت.

به گفته‌ی خانم جلالیان در زمان بازداشت و بازجویی با روش‌هایی چون شلاق بر کف پا، مشت و ضرب و شتم، کوباندن سر به دیوار و تهدید به تجاوز و آزار جنسی مورد شکنجه قرار گرفته است.