تشدید وضعیت اضطراری از سوی گماشتگان رژیم ترک

پس از غصب شهرداری کلانشهرهای ه.د.پ در آمَد، مردین و وان ایست‌های بازرسی مابین جولمرگ، وان، آگری و بتلیس افزایش یافته و منطقه در محاصره قرار گرفته است

   وضعیت اضطراری که حکومت ترک در سال ۲۰۱۶ در باکور کوردستان اعلام کرده بود اکنون پس از سه سال توسط قیم‌ها ادامه دارد.

   نقض حقوق و دمکراسی در وان ادامه دارد.‌ پس از اعلام وضعیت اضطراری از ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۶ /۳۰ تیر ۱۳۹۵ تاکنون بمدت ۱۰۳۱ روز هرگونه کنش و فعالیت جمعی ممنوع بوده است. در وان و مناطق حومه آن بمدت ۲ سال بیانیه و میتیگ ممنوع شده است. به مادران، اعضای ه.د.پ، پارلمانتارها و خلق حمله شده و آن‌ها را دستگیر می‌کنند.

۱۵ هزار ایست بازرسی تنها در یک استان
   علی‌رغم آن‌که حکومت در ظاهر پایان وضعیت اضطراری را اعلام کرده اما با ایجاد ایجاد رعب و وحشت به این وضعیت در عمل ادامه داده است.

   پس از کودتای سیاسی دولت ترکیه علیه شهرداری کلانشهر وان چماقداران اردوغان هر روزه به خانه‌ها حمله کرده و شهروندان را دستگیر می‌کنند. ایست‌های بازرسی در راه‌ها افزایش یافته‌اند. در ۸ ماه اول سال جاری به ۴۰۰ خانه حمله کرده و ۳۰۰ تن را دستگیر کرده‌اند. همچنین ۱۵ هزار مرتبه در وان و مناطق اطراف ایست بازرسی ایجاد کرده‌اند.

شهرها محاصره شده‌اند
​​​​​​​   پس از کودتای قیم‌ها در ۱۹ آگوست ٢٠١٩/ ۲۸ مرداد ١٣٩٨ شهرها در محاصره قرار گرفته‌اند. در مابین شهرهای جولمرگ، آگری، بتلیس و ایغدر در هر یک کیلومتر یک ایست بازرسی برپا شده است. آ.ک.پ تمامی اقدامات ضد دمکراسی و حقوق بشری را کافی ندانسته و در مابین مناطق و روستاها نیز ایست‌های بازرسی ایجاد کرده است. در نتیجه‌ی ایست‌های بازرسی ترافیکی سنگین ایجاد شده و شهروندان مدت درازی را در این راه‌ها باقی می‌مانند.

با آمدن قیم‌ها فشار‌ها افزایش یافته‌اند
​​​​​​​   در مابین وان و مناطق اطراف آن ایست‌های بازرسی به نوعی شکنجه مبدل شده است. همزمان با کنترل هر روزه‌ی هویت، به بهانه‌های مختلف رانندگان را جریمه می‌کنند. در زمان اعتراض به این اقدامات از عبور آن‌ها جلوگیری می‌کنند.