جنبش جامعه دمکراتیک: ترکیه در تلاش شیوع ویروس کرونا در روژاواست

جنبش جامعه دمکراتیک در بیانیه‌ای نسبت به سیاست‌های کوردستیزانه دولت فاشیست ترک هشدار داده و می‌گوید:"رژیم ترکیه همچنان که تروریست‌ها را به جان روژاوا انداخت در تلاش است تا از ویروس کرونا نیز برای حمله به روژاوا استفاده کند."

جنبش جامعه دمکراتیک در بیانیه‌ای توقف فعالیت ایستگاه پمپاژ علوک و قطع آب شهر حسکه از سوی دولت ترکیه را محکوم کرد. بیانیه‌ می‌افزاید که رژیم ترکیه همچنان که تروریست‌ها را در شمال سوریه مستقر کرد با قطع آب سعی دارد کروناویروس را در این منطقه شیوع دهد.

در بیانیه آمده است:

"تمامی دولت‌ها و جوامع برای جلوگیری از شیوع و کنترل پاندمی کروناویروس متفق شده‌اند. با افزایش شمار مبتلایان و جانباختگان زندگی عمومی جوامع مختل شده است. امروز تمامی جهان در معرض خطر قرار گرفته است و اولین راهکار مقابله با آن نیز قرنطینه خانگی است.

در ترکیه نیز بنابر اظهارات مقام‌های این کشور این بیماری شیوع پیدا کرده است. احتمال اینکه بیشترین مبتلایان و فوتی‌های این بیماری در آن کشور باشد بعید نیست. اما با اینهمه دولت اشغالگر ترکیه سیاست‌ها و اعمال نژادپرستانه خود را علیه اراده خلق‌ها و جوامع شمال و شرق سوریه ادامه می‌دهد. با سوءاستفاده از وضعیت موجود بین‌المللی به ‌هشدارهای سازمان‌های بین‌المللی از جمله یونیسف و دیگر سازمان‌ها توجه نمی‌کند.

ترکیه به همان شیوه که تروریسم را در منطقه گسترش داد اکنون با توقف فعالیت ایستگاه پمپاژ آب علوک بر روی شهر حسکه حمله‌ای ضدبشری و ضداخلاقی را آغاز کرده و سعی می‌کند کروناویروس در مناطق شمال و شرق سوریه شیوع پیدا کند. بیش از نیم میلیون انسان به علاوه ساکنان کمپ‌های نزدیک شهر از دسترسی به آب محروم شده‌اند. به سبب اهمیت آب در محافظت از ویروس کرونا دولت ترکیه با کمال خونسردی خواستار قتلعام تعدادی بسیاری از انسان‌ها است و به خواسته‌های هیچکدام از سازمان‌های بین‌المللی نیز توجهی نمی‌کند.

خط مرزی گسترده‌ای با ترکیه داریم و کروناویروس در این کشور به شیوه‌ای وسیع شیوع یافته است، هر روز نیز بر تعداد مبتلایان آن افزوده می‌شود. بعید نیست که بیماری در ترکیه از کنترل خارج شود. با اینکه اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه تمامی تمهیدات لازم را اتخاذ نموده و نیازهای جوامع منطقه را سازماندهی کرده است و از سوی وزارت بهداشت نیز شیوه‌های محافظت از این بیماری به اطلاع ساکنان رسیده است، اما باز هم خطر ورود ویروس کرونا از مرزهای ترکیه سلامت جوامع ما را تهدید می‌کند.

به عنوان جنبش جامعه دمکراتیک (تَو-دَم) از تمامی جوامع و طیف‌های ساکن در شمال و شرق سوریه می‌خواهیم که به دستورالعمل‌های خودمدیریتی دمکراتیک عمل کنند. از خانه‌های خویش خارج نشوند و به خارج از شهرها نیز نروند. اجازه ورود کودکان به کوچه‌ها و پارک‌ها را ندهند. برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پیشگیری وظیفه هر یک از ماست.

از جامعه بین‌المللی و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل نیز می‌خواهیم که علیه سیاست‌های دولت ترکیه در رابطه با ایستگاه آب علوک به وظایف اجتماعی خویش عمل کنند."