دایه زینب پس از یک ماه با قرار وثیقه آزاد شد

زینب اسماعیلی (دایه زینب)، از اعضای «مادران آشتی کوردستان»، پنج‌شنبه ۷ فروردین، پس از گذشت یک ماه بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد

به گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان، دایه زینب، مادر شهید هاوری لیلاخ و از اعضای مادران آشتی کوردستان پس از یک ماه بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد.

دایه زینب، پنج‌شنبه ۸ اسفند ۹۸ پس از تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی‌اش، توسط نیروهای امنیتی در منزلش واقع در شهر دیولان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنه منتقل شده بود.

وی در مدت زمان بازداشت فقط یک بار توانسته بود با خانواده‌‌اش تماس تلفنی کوتاهی داشته باشد و با وجود سن بالا و بیماری‌ گوارشی، امکان دسترسی به داروهایش را نیافته بود.

دایه زینب، مادر محمدامین امیری با کد سازمانی "هاوری لیلاخ" از اعضای یگان‌های مدافع خلق است که در سال ۲۰۱۴ در جریان دفاع از حماسه مقاومت کوبانی در مقابل حمله تبهکاران داعش به شهادت رسید.

 ماداران آشتی کردستان سازمانی متشکل از مادران شهدا و زندانیان سیاسی اعدام شده کورد است. هدف این مادران کمک به برقراری صلح و حق‌ دادخواهی است. در سال‌های گذشته فشار و آزارهای نهادهای امنیتی از طریق احضارهای مکرر مادران آشتی به ویژه در شهرهای سنه، مریوان و دیولان افزایش یافته است.