'در زندانها را نگشایید به خیابان‌ها خواهیم آمد'

خانواده‌های زندانیان سیاسی کوردستان اعلام کردند که به دلیل تهدید ویروس کرونا اگر مسئولان ترکیه در زندان‌ها را باز نکنند، به خیابان‌ها خواهند ریخت.

زندانهای ترکیه به دلیل شیوع ویروس کرونا در معرض تهدید قرار دارند. به همین دلیل خانواده‌های زندانیان سیاسی نگران بوده و خواهان آزادی زندانیان هستند. نافیه یغبت مادر فتح الله یغیت که فرزندش ۱۰ سال است در زندان به سر برده و اکنون در زندان گروه T باندرما است، در این رابطه اعلام کرد که فرزندش به رغم بیماری و کم خونی همچنان در زندان به سر می‌برد. از زمان شیوع ویروس کرونا ما نگرانی‌های فراوانی در این رابطه داریم. لازم است که همه مردم به وجدان خود رجوع کنند، ما نسبت به سرنوشت فرزندانمان نگرانیم. ان وضعیت را قبول نمی‌کنیم.

می‌خواهند زندان را به گورستان تبدیل کنند

یغیت با اشاره به مجموعه پیشنهادات مطرح شده برای آزادی زندانین گفت: پیشنهاد آزادی زندانیان برای دزدها، تبهکاران و تجاوزگران آماده شده است، اما متاسفانه آزادی زندانیان سیاسی در این مجموعه پیشنهاد ذکر نشده است. ما مادران از وزرات دادگستری و رئیس جمهوری درخواست می‌کنیم که به وجدان خود رجوع کنند.در این رابطه کر و کو نباشند. باید فرزندان ما نیز در این مجموعه پیشنهادی برای آزادی قرار بگیرند. اگر در زندان‌ها باز نشود، ما به خیابانها خواهیم آمد. ما از فرزندانمان بهتر نیستیم. از تمامی وجدان‌های آگاه بشری می‌خواهیم که در این رابطه سکوت پیشه نکنند. اگر امروز جنازه‌ای از زندان بیرون بیاید، ما چه باید بکنیم؟ گاردهای زندان می‌خواهند زندان به گورستان فرزندانمان تبدیل شود. اما ما مادران این موضوع را قبول نمی‌کنیم. تا زمانیکه فرزندان ما آزاد نشوند در مقابل آنان سر تسلم فرود نمی‌آوریم. باید از فرزندانمان صیانت به عمل آید.

خبری از فرزندانمان در  دست نیست

نیازی ساچال پدر یکی دیگر از زندانیان سیاسی به سلیمان ساچال که در زندان شماره ۱ گروه L در مرعش زندانی است نیز اظهار داشت که سه هفته است هیچگونه اطلاعی از فرزند خود ندارد. دو سه بار به زندان رفته‌ام اما جوابی نگرفته‌ام. خواهان کسب اطلاع از وضعیت وی هستم. حتی وکلا نیز نمی‌توانند به دیدار موکلان خود بروند. زندانیان بلا دفاع هستند. ما خواهان گشودن در زندان‌ها هستیم.