در کمتر از ١٠ روز، پنج کولبر کُرد زخمی شدند

​​​​​​​شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی از زخمی شدن پنج کولبر کرد طی ده روز گذشته در مناطق مرزی بانه، ماکو، سلماس و پیرانشار خبر داده است

شبکه حقوق بشر کردستان دلیل زخمی شدن این تعداد کولبر را تیراندازی نیروهای مرزبانی ایران، انفجار مین و سقوط از ارتفاع عنوان کرده است

 

روز ٩ بهمن / ٢٩ ژانویه سامی رشیدی کولبر در منطقه مرزی هراویل سلماس بر اثر سقوط از کوه مجروح شده است. در ١٣ بهمن/ ٢ فوریه نیروهای مسلح رژیم ایران کاسبکاری به نام عثمان کلاوگیز را در نزدیکی روستای نیروان بانه هدف قرار دادند و وی را زخمی کردند.

 

روز ١۴ بهمن/ ٣ فوریه غفور عزیز کولبر ۴٧ ساله اهل پیرانشار در مرز حاجی‌عمران بر اثر انفجار مین دچار نقص عضو شد و به جنوب کردستان انتقال یافت. در همین روز اکبر محمدلو کولبر اهل ماکو در منطهق مرزی آواجیق بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی رژیم ایران مجروح شد. نظامیان رژیم غاصب ایران در هین روز آرمان فلاحی کولبر بانه‌ای را در نزدیک روستای ننور هدف قرار داده و زخمی کردند.

 

بیکاری و افزایش نرخ تورم پدیده کولبری در مرزهای شرق کردستان را بسرعت افزایش داده است. جمهوری اسلامی با استفاده از نیروی نظامی به جان کولبرانی تعرض می‌كند که برای پیدا کردن لقمه‌ای نان بارهای سنگینی را در ارتفاعات سخت و سرد مناطق پرخطر و کوهستانی کردستان بر دوش می‌کشند. کولبران هر روزه قربانی سیاست‌های رژیم فاشیستی و جامعه‌ستیز جمهوری اسلامی می‌شوند و با کشته و زخمی شدن هر کولبر یک خانواده را به عزا می‌نشاند و آنان را از سرپرست و نان‌آور محروم می‌کند.