دو زلزله‌ی ۵.۷ ریشتری و تخریب خانه‌ی ۲۰۰۰ خانوار در استان اورمیه

به گفته‌ی معاون آمادگی سازمان مدیریت بحران استان اورمیه، در دو زلزله تنها در شهرستان خوی حدود ۱۰۰۰ خانه بین ۵۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیده‌اند. وی همچنین گفت، باید ۲۰۰۰ خانوار اسکان موقت داده شوند.

روز یکشنبه ۴ اسفند دو زلزله‌ی ۵.۷ ریشتری به فاصله‌ی زمانی حدود ده ساعت استان اورمیه و بخشهایی از وان در باکور کوردستان را لرزاند. 

زلزله اول حوالی ساعت ۹:۲۲ صبح چهارم اسفند به وقت محلی و به بزرگی ۵.۷ ریشتر رخ داد. مرکز آن نزدیکتر به قطور در استان اورمیه بود (۱۷ کیلومتری قطور/ ۳۱ کیلومتری خوی). زلزله دوم به همان قدرت ۵.۷ ریشتر و در ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه شب این بار در نزدیکی زرآباد رخ داد (۲۱ کیلومتری زرآباد/ ۲۵ کیلومتری خوی). عمق زمین‌لرزه صبح در نزیکی قطور ۶ کیلومتر از سطح زمین و عمق زمین‌لرزه دوم در حوالی زوار ۲۸ کیلومتر از سطح زمین بوده است.

علاوه بر وقوع این دو زمین لرزه همچنین حدود ۵۰ پس لرزه نیز این مناطق را لرزانده است.

وقوع این زمین لرزه ها سبب تخریب خانه‌های حدود ۲۰۰۰ خانوار از روستاهای اطراف خوی شده است. همچنین آخرین آمار اعلام شده تعداد مجروحان را ۷۵ نفر اعلام می‌کند که تعدادی از آنها به بیمارستان خوی منتقل شده‌اند و تعدادی نیز در درمانگاههای محلی مداوا شده‌اند.

محمد فرید لطفی معاون آمادگی سازمان مدیریت بحران استان اورمیه گفت، تنها در شهرستان خوی حدود ۱۰۰۰ خانه بین ۵۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیده‌اند. وی همچنین گفت، باید ۲۰۰۰ خانوار اسکان موقت داده شوند.

زمین لرزه‌ی اول سبب قطع برق ده‌ها روستا شد. همچنین شبکه‌ی تلفن همراه و اینترنت نیز همچنان قطع است.

سرمای شدید در مناطق زلزله‌زده و همچنین برفی که زمینهای این مناطق را فراگرفته است، زلزله‌زدگان را با خطر مواجه می‌کند. آنها نیاز شدید به چادر، پتو، وسایل گرمایشی دارند. علی رغم آنکه تعداد ۲۰۰۰ خانوار نیازمند اسکان و چادر هستند تنها حدود ٨۷۵ دستگاه چادر میان زلزله زدگان توزیع شده است. بنا بر اخبار منتشر شده از منابع محلی تعدادی از زلزله‌زدگان شب گذشته را در سرمای منهای ۹ درجه و بدون امکانات گذرانده‌اند.

این زمین‌لرزه همچنین در استان وان باکور کوردستان نیز سبب مرگ ۹ هم وطن و مجروح شدن تعداد زیادی شده است.